Vuilboom zaaien.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

fietsie
Berichten:1
Lid geworden op:ma 04 jul 2005, 20:39
Contacteer:
Vuilboom zaaien.

Bericht door fietsie » za 17 sep 2005, 21:21

Op welke wijzen kunnen vuilbomen worden vermeerderd? zaaien?

mvrgr Alex

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vuilboom zaaien.

Bericht door buckfast_beekeeper » za 17 sep 2005, 23:27

Hallo Alex,

De vuilboom (Spork, Frangula alnus) kan worden vermeerderd door zaaien. Als ik mij niet vergis moet het zaad wel stratifiëren (een aantal malen bevriezen en ontdooien) om kiemkrachtig te zijn/worden.

Je kan natuurlijk ook de jonge plantjes uitsteken en verplanten. Waar vuilboom staat zullen jaarlijks meerdere jonge plantjes uitkomen. Ik pleit er hier niet voor om dit in de vrije natuur toe te passen.

Ook op plantenruilbeurzen durf je ze wel eens te vinden.

Verder is het voor de bijen een prachtige struik. Hij bloeit bijna de ganse zomer en wordt druk bevlogen.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Vuilboom zaaien.

Bericht door apiario » zo 18 sep 2005, 11:25

Hoi Alex,

Ik ben het er mee eens, hier staan al jaren wat vuilbomen. de bijen vliegen er op bepaalde momenten heel sterk op dan gonst de hele struik

Op dit moment zitten de Merels er lekker van te eten, tot meeder verdriet van de omgeving zelfs tussen de tegels van de stoep komen ze op we hebben er een die in een knotwilg is gegroeit inmmidels is hij groter dan de gastheer.
Vermeerderen: zaden met duizende op vegen. In een plasticzak in de vriezer 14 dagen daarna in het voorjaar op een bedje uit zaaien. Het eerste jaar groeien ze niet erg hard. Ik heb ze toendertijd in Boskoop gekocht ze waren toen spotgoedkoop.

Bertus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten