Ontsmetten met UV licht

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Ontsmetten met UV licht

Bericht door Hans van der Post. »

Ik heb wat zitten brainstormen en op de vraag kauwend: Hoe kun je op een eenvoudige manier kasten en nog goede raten met voedsel de oppervlakte zonder vocht te ontsmetten. Met googel invoer: UV licht rolde deze link als eerste er eruit. http://www.lenntech.com/uv_desinfectie.htm

Het zou met UV licht gedaan kunnen worden. Toch wel prettig deze tijd van het WW web.
Eigenlijk moet ik deze vraag aan PBO Bijen voorleggen maar aangezien dit geld kost wil de vraag aan formers voorleggen: zou dit voor ons imkers ook wat zijn en hoe doen we dit.

De bij de link behorende tekst
UV desinfectie van verpakkingsmateriaal, etenswaar en oppervlakten
In fel zonlicht worden kiemen gedood en bacterien en schimmels in hun groei belemmerd. Dit proces kan worden nagebootst met Ultra Violet (UV) straling. Door UV straling kan het kiemgetal van verpakkingsmateriaal en oppervlakten van etenswaren, afhankelijk van het soort micro-organismen in enkele seconden met 99,99% gereduceerd worden.
Dit betekent dat verpakkingen voor producten als melkproducten en levensmiddelen betrouwbaar en eenvoudig kunnen worden ontsmet.
De Bluelight desinfectie module bestaat uit een gladde edelstalen UV cassette en een schakelkast, ontworpen voor een gemakkelijke stallatie.
De stralers zijn door een gesloten kwartsglas venster tegen spatwater beschermd. De reflectoren binnenin de lamp garanderen een uniforme bestraling van het oppervlak.

Hans
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Re: Ontsmetten met UV licht

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Ik vraag me sterk af of dit ook kan voor raten met voedsel (Honing). Gaat dit dan niet tenkoste van de honing?

Jaap
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Beste Jaap ik neem aan dat je weet dat onze zon ook UV uitstraalt. Door de ozonlaag komt dit licht getemperd op de aarde. Nog zoveel dat bij langdurige bestraling in jaren bij ons blanke mensen huidkanker teweeg brengt. Onze bijen zien UV en ik neem aan dat de voorouderbijen nog meer UV zagen dan er nu op aarde komt. De ozon laag is in de tijd in dikte toegenomen waardoor het UV licht afnam. Onze voorouders, die pas veel later hun eerste schrede op aarde zette, zijn in de evolutie niet geëvolueerd op het zien van UV licht.
Terugkerend op je vraag: "Gaat dit dan niet ten koste van de honing"? zou ik zeggen nee. Bloemen baden zich in zonlicht waarbij nectar en stuifmeel ook hun porsi UV mee krijgen. Verder kun je op de aangegeven site lezen dat UV licht wordt gebruikt bij het steriel maken van voedingsmiddelen.
Hans.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Hans,

Ik zie geen reden waarom je geen oppervlakken met een sterke UV bron kan ontsmetten. Alleen...het effect van UV is echt beperkt tot het oppervlak, zodra microorganismen in een kier of andere oneffenheden/porien in het materiaal zelf zitten komt UV daar niet bij. Loog en hitte wel.

L
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Hans,

De kwaliteit van ontsmetten hangt ook veel af van de UV-lamp. Sommige lampen filteren het schadelijke UV-C en in mindere maten UV-B. Deze lampen worden gebruikt in bijvoorbeeld bruiningstoestellen. De lampen die je nodig hebt zijn UV-C lampen. Deze worden ook gebruikt voor het doden van zweefalg in vijvers. Zorg er dan wel voor dat je op geen enkele manier in contact kan komen met het licht.

Gebruik ook materialen die zeer goed UV-bestendig zijn. Maw plastiek is minder geschikt.

Deze vorm van ontsmetting wordt dikwijls gebruikt in slachthuizen en grote slagerijen. Ook voor het desinfecteren van messen en dergelijke wordt het steeds meer gebruikt.

Hans hopelijk heb je hier iets aan.

mvg

Theo
flayed
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Contacteer:

Bericht door flayed »

Hallo Allemaal,

Voor diegene die ermee wilt experimenteren, UV-licht afkomstig van een TL-lamp hiervoor ontworpen, beschadigt ogen binnen 10 seconden (lasogen) en huid na 1 min, tevens zorgt het voor versnelde veroudering van kunststoffen en vernietigt het levende cellen, ook produceerd het ozon in meer of mindere maten, dit alles is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte vermogen van de TL-Lamp (watt).

Groeten John
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Hans van der Post schreef:
Het zou met UV licht gedaan kunnen worden. Zou dit voor ons imkers ook wat zijn en hoe doen we dit.
Hans
Het is mogelijk om met UV-straling micro-organismen en hun sporen te doden die zich aan de oppervlakte bevinden, mits je deze organismen 'raakt'
Plaats reactie