Hollandse test roterende kasten 2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » zo 12 mar 2006, 13:42

Beste forummers

Verlieverlee is het al een aardig pakketje geworden die Hollandse test .Dus dacht ik zo stillekens aan er maar een punt achter deze episode te zetten En de aanhef ook maar aan te passen. Misschien zijn er meer die bezig zijn die kunnen dan ook hun hart luchten (vreemde woordspeling, wie hangt nou zijn hart aan een lijntje te luchten? Twee knijpers aan de aorta en luchten maar)
Als het straks in April wat warmte kom (ook maar afwachten) en de bijen uitvliegen dan zullen we de draad weer oppakken.

De plannen zijn:
4 uitgebouwde buiten ramen uit de bestaande kast te halen.(aanvullen met kunstraat) Ze voorzien aan de bovenkant van een spijker deze in het broed nest te hangen van mijn reservevolken zodat daar broed in wordt aangezet .
Daarna hang ik 2 per kast in de roterende en de rest met kunstraat waarna het hele volk naar beneden gaat ,rooster erop en rest van de kast boven op
Alleen het juiste tijstip weet ik nog niet. Als dat een beetje goed verloopt dan kan ik met drie volken bekijken of ze zwermen.

Of er moet een zijn die het beter weet.

Nu nog even het woord 'topimker'

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » wo 29 mar 2006, 08:40

In Bijenteelt van December 1982 bladzijde 307 staat een tekening met maten en de hoek waar bijen niet of nauwelijks bouwen.
Goede morgen Hans,

Vorig jaar viel het mij op dat er buiten de ronde ramen misschien niet gebouwd word. Nu ik deze tekening zit te bekijken kan daar wel een waarheid in zitten. In ieder geval heb ik een proef met een van de drie kasten zonder trommel De tijd zal het leren.

Ook dat de ramen 40cm doorsnee een beetje aan de grote kant zijn. (Immers een koningin krijgt dat nooit vol) begin ik aan te twijfelen.
Kan wel eens zijn dat dat niet voor niets is.


Bertus

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door marc » wo 29 mar 2006, 12:51

Bertus, ik werk met dadant blatt, die ramen hebben een bruto oppervlak van 13.05 dm² (eenzijdig), een rond raam van 40 cm diam. zou 12.56 dm² halen. In mei bezit een productievolk een bijna volledig met broed gevulde 11-raamse broedkamer. Bij de roterende kast moet ook het hele broedgebeuren in één kast plaatsvinden zodat het zeker aan te raden is om naar een grotere ronde raammaat te gaan.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » wo 29 mar 2006, 13:56

Dag Marc,

Hangt af van de koningin. Als je een super de super goede koningin
heb red je het misschien (hoeveel eieren kan een normale koningin leggen en hoeveel cellen zitten er op een raam van 40?)

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » wo 29 mar 2006, 16:07

Beste allemaal

Allereerst is wat ik al eerder naar voren heb gebracht , is dat het imkeren afhankelijk is van de omgeving. Dus ga ik even van mijn situatie uit.
Als ik inwinter doe ik dat hier op 2 broedkamers , soms met dichte ramen aan de zijkant Ik voer 10 tot 12 kilo suiker. Dit word netjes opgeslagen. Aan de voor-onderkant van de bovenste bak is meestal dan nog wat ruimte over de rest zit vol met verzegelde suiker .
Niks mis mee.De tros hangt onder aan het voer en beweegt van onderen naar boven en dan langzaam naar achteren.

Als nu de ramen in diameter te klein zijn en ook nog in een trommel zit opgesloten lijkt het mij niet onverstandig om wat grotere ramen te hebben los van het fijt of H.K. dat vol krijgt. Daar bij dan de omgeving, soms volop in de wind en de tros vlak bij het vlieggat zit. Of de tros moet een andere weg zoeken en dat betwijfel ik. Bij de volgend inwintering plaats ik de honingkamer onder de roterende.

Het volk is niet al te groot meer. Maar wordt straks met een groot volk verenigd zo dat drie volken gelijk aan de voorjaarsdracht beginnen en kan kijken of er gezwermd wordt en daar gaat het om Althans hier.



Bertus

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door marc » wo 29 mar 2006, 20:13

Bertus, rekening houdende met een randlat van 2 cm (?) dikte, kunnen er op een diam.40 raam theoretisch ongeveer 8550 werkstercellen (beide kanten). Niet alle cellen van een raam kunnen dienen voor het broed, ik reken meestal op 15% verlies (randcellen niet goed gevormd, herbruikte raat, gebogen raat...), waardoor we netto ongeveer een 7000 broedcellen overhouden per raam.
Een vruchtbare koningin (3000 ei/dag) zou dan 9 zulke ramen nodig hebben, waardoor er 2 overblijven voor het stuifmeel + gedeelte honing. Een minder vruchtbare legster zal dan iets meer ruimte hebben, lijkt me geen slechte zaak

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » do 30 mar 2006, 09:40

Als ik zie dat ik voor de ramen van 40 cm bijna 2 vellen kunstraat nodig heb,dan zou ik in theorie dan 18 ramen met broed moeten hebben Ik kom nooit verder als 9-10 hooguit 12 Want dan begint de koningin al weer in de lege cellen te leggen . De omgeving zal wel een rol spelen denk ik. Hier halen we dat niet.

Bertus

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door marc » do 30 mar 2006, 11:04

Rekenen is mooi maar het blijven de gebruikte bijen en de plaatselijke situatie die zullen uitmaken hoe het kan/moet. Bovendien haalt de koningin deze pieken enkel gedurende een 3-tal maanden van het jaar. Het idee van ruimte geven aan het volk zit ook ingebakken in de ganse zwermbeheersing die we allen nastreven, misschien is dit voor de roterende kast niet nodig. Ik kijk er alvast met belangstelling mee naar uit hoe het zwermen binnenkort verloopt in je kasten, spannend. Hou ons op de hoogte.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door Tieme » do 30 mar 2006, 11:45

Hallo Bertus,

Misschien heb je het al aangegeven, ik zag het niet direct staan. Zijn de draaivolken goed de winter uitgekomen?

Betreffende de legruimte, denk ik dat er ruim voldoende cellen moeten zijn, er moet ook nog stuifmeel en honing rond het broednest opgeslagen worden. Ik denk niet dat de raten gauw te groot zijn. In dit model kast lijkt me te klein veel erger.

tieme

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » do 30 mar 2006, 15:25

Beste Tieme,



Toen ik met het experiment begon waren er enkele vragen waar ik graag een gedegen antwoord op zou willen hebben. Toen der tijd was het erg nieuw en werd het nogal in de lacherige sfeer getrokken ook waren er reactie die niet gefundeerd waren. Dus uit de lucht gegrepen. Het liet mij niet los dat die man daar gunterwijd nog al wat onderzoek deed dit allemaal voor niets had gedaan.

Kortom,
Vertonen de bijen meer agressie als er gedraaid word.? Absoluut niet.
Hoe bouwen ze hun raat uit? Ongekend mooi. Ik heb geen darren cellen kunnen vinden
Wat gebeurd er met de stand van de cellen? Horizontaal dus. Nadelig? Nee .
Op de vraag die jij stelt of er nu ook voer en stuifmeel in de ronde ramen word opgeslagen? Ik denk van niet. Het voer en de toegediende suiker werd bij mij direct naar de honing kamer gebracht. Ben wel benieuwd wat men doet met de resterende suiker die er nu nog in zit .Wordt dat ook nu naar boven gebracht of niet?Ook nu de kast straks weer gaat draaien zal dat moeten blijken

Alhoewel ik van Jan Trip hoorde dat bij hem niet het geval was. Het voer werd in de roterende ramen opgeslagen. Bij Ab Blinkman was het zelfde als hier. Nu is het wel zo dat ik en ik meen ook Ab natuur geselecteerde R1 koninginnen hebben . Misschien dat dat het verschil is.Over de mijten kan ik niets zeggen. Toen ik ze inwinterde waren ze er wel.
Om op een grote vraag een goed antwoord (zwermgedrag)te krijgen ,probeer ik met gelijke sterke volken te beginnen. Daar heb ik rekening mee gehouden door een aantal reserve volken beschikbaar te hebben. Die ik nu in alle drie kasten ga invoeren. Het bestaande volk vind ik te klein. En is niet zo relevant meer. De bijen komen hier al jaren goed door de winter. Inmiddels heb ik wel grotere ramen gemaakt. Wat ik wel ervaar is dat er 50% minder werk aan zit. Gezien het Duitse onderzoek dat van de 6 kasten er 1 zwermde (en niet vertelde waarom)heb ik er wel vertrouwen in. Ap verteld dat er veel vraag naar is. Wel weet ik dat er nu vier imkers zijn die hier nu mee aan het werk zijn
Zijn er nu ook dingen die tegenvallen? Wat bijen betreft niet. Wat de constructie betreft,ja je moet het even weten hoe het moet en dat was wel een beetje zoeken voor mij. Ook vond ik als zuinige Hollander dat het in bestaande kasten moest passen. Nu dat een beetje in kannen en kruiken is het niet moeilijk meer.

Maar ik houd zoals afgesproken jullie op de hoogte.
O,ja R1 staat voor ratjetoebijen[:)]

Bertus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten