welke dracht-plant/boom

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
marc
Contacteer:

welke dracht-plant/boom

Bericht door marc »

Er komt dezer dagen naast het gele wilgestuifmeel nog al wat roze-rood stuifmeel binnen in alle schakeringen, je kan het vergelijken met de kleur van een watermeloen, van rand naar midden.
Kent iemand de drachtplant ?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: welke dracht-plant/boom

Bericht door Oude Essink »

Hallo Marc,

De kleur van het pollen van een bloemsoort kan meerdere nuances hebben, afhankelijk van de plaats waar de bloem bloeit en afhankelijk van de bij die het pollen verzamelt; deze geeft er namelijk ook kleur aan bij het opslaan in haar korfje.
Als je zekerheid wilt hebben moet je ofwel aan pollenanalyse gaan doen ofwel de bij waarnemen op de bloem waar zij het pollen binnenhaalt.
Indien ik de mogelijkheid zie een bij te fotograferen bij het binnenkomen zal ik het doen,
De binnenkomende bij zal je op zich niet veel wijzer maken; je doet er beter aan in je omgeving te kijken - zo groot is de actieradius nog niet- waar de dames vliegen en haar roze-rood stuifmeel verzamelen.
hennie oes

Afbeelding
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Zaterdag zag ik in de Ardennen een kast vliegen op een nabijstaande boom aan de rand van het bos tegen een beekje. De boom is +/- 15 m hoog, een ruwe stam doormeter +/- 20 cm, geen al te grote kruin.
Van op de grond gezien, met tegenlicht door de kruin, zag je het wemelen van de bijen. Er zit nog geen blad aan maar hij heeft heel wat lange afhangende katjes. Naast de kast staande zag je de bijen duidelijk richting boom vliegen en terugkeren met een heel licht-geel (met groenige waas) stuifmeel.
Ik dacht meteen aan iep, maar zag gisteren in de boeken dat die geen lange afhangende katjes heeft, wie kent deze boom ?
Het is met zekerheid geen wilg, eik, populier, hazelaar, berk, els...
Marc
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Foto Marc, foto, het schreeuwd om een foto en haal van een bij de stuifmeel klompjes en leg deze op een scanner in scannen met 1200 dpi en stuur deze naar mijn op!
Hans
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hans, ik kom er pas zaterdag terug, ik vrees dat katjes het bij dit weer niet lang uitzingen en de dracht dan ook wel over zal zijn. Als er katjes vallen kan ik die even fotograferen, voor het blad zal het veel later zijn, de kruin zit ook op een 7 tal meter boven de grond, ik kan er zo niet bij.
Maarten, de grauwe els met zijn oude elzeproppen en nieuwe katjes staat daar ook overal, maar het is duidelijk een andere boom met enkel katjes van 7-8 cm lang (van beneden geschat).
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Gisterenavond wat doorheen bomensites geneust.
De grauwe abeel (populus canescens) lijkt me een serieuze kandidaat, ruwe stam, lange katjes... Ik probeer het te bevestigen ter plaatse.
Ik vind er niets over in de drachtpantengids.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Vandaag ter plaatse enkele foto's gemaakt van de boom.

De boom :
Afbeelding
De kruin :
Afbeelding
De stam :
Afbeelding
Afgevallen grijs geworden katjes :
Afbeelding
De katjes lijken wel erg veel op die van populieren, ik denk er nu redelijk zeker van te zijn dat het een 'grauwe abeel' is, het blad zal dat binnenkort hopelijk nog kunnen bevestigen.

Toch alvast een drachtplant die kan toegevoegd worden aan de gids.
Om de waarde als drachtplant te kunnen situeren kan ik vermelden dat er gelijktijdig keuze was uit wilg en gele kornoelje.
De gele kornoelje, die vorig jaar hevig bevlogen werd omdat hij 14 dagen eerder dan de wilg bloeide, valt na deze winter volledig samen met de wilg en wordt nu bijna niet bevlogen, de voorkeur van de bijen gaat volledig uit naar de wilg en onze 'misterieuze' boom.
Volledigheidshalve nog zeggen dat deze boom op 20 m van de bijenstand staat en de wilgen op 200 m.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Mooi nieuws.
Met name de eerste foto ziet er inderdaad erg 'abelerig' uit. Ik denk altijd: een 'populier' met de gestalte van een berk is een abeel.
Plaats reactie