Groot Hoefblad
Moderator: maartenkleijne
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Groot Hoefblad
.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/groothoefblad.jpg[/img]
Bij mij is het 10 graden, veel wind en zo nu en dan een klein straaltje zon. Alleen alleen het Groothoefblad wordt bevlogen.
Ik heb een kolonie mannelijke- en een kolonie vrouwelijke planten staan. De vrouwelijke hebben niets in de aanbieding: geen bij op te zien. Op de mannelijke bloemtoortsen vliegen de dames volop. Zij halen er goede klompjes wit stuifmeel af.
hennie oes
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/groothoefblad.jpg[/img]
Bij mij is het 10 graden, veel wind en zo nu en dan een klein straaltje zon. Alleen alleen het Groothoefblad wordt bevlogen.
Ik heb een kolonie mannelijke- en een kolonie vrouwelijke planten staan. De vrouwelijke hebben niets in de aanbieding: geen bij op te zien. Op de mannelijke bloemtoortsen vliegen de dames volop. Zij halen er goede klompjes wit stuifmeel af.
hennie oes
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
Re: Groot Hoefblad
wij hebben ook een kolonie groot hoefblad, maar hoe kun je zien of het man/vrouwlijk is. hier bloeit het nog niet
groet Jan
groet Jan
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Jan,
Ik kan zonder woorden aan je verzoek voldoen.
.

.
.

met groet,
hennie oes

Ik kan zonder woorden aan je verzoek voldoen.
.

.
.

met groet,
hennie oes

-
- Contacteer:
Hennie, wat een schitterende detailfoto's !
Fotoredactie: kunnen deze in de drachtplantengids worden toegevoegd?
Fotoredactie: kunnen deze in de drachtplantengids worden toegevoegd?
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
Hennie, hartelijk dank, ik zal de foto's uitprinten om mijn eigen planten te kunnen vergelijken.
Jan
Jan
hoefblad.
als je een kleine tuin hebt is WitHoefblad ook een leuke plant omdat hij ook vroeg bloeit en veel beter in de hand te houden is dan Groothoefblad

Wit hoefblad tussen het Daslookgroen aan het water in de Heemtuin van de Gemeente Kampen
Æ.
als je een kleine tuin hebt is WitHoefblad ook een leuke plant omdat hij ook vroeg bloeit en veel beter in de hand te houden is dan Groothoefblad

Wit hoefblad tussen het Daslookgroen aan het water in de Heemtuin van de Gemeente Kampen
Æ.
Hennie, bedankt voor de tip en de uitleg.
Ik heb deze prachtige drachtplant gelukkig bij mij in de buurt kunnen vinden :

En hier de laatste, via een link, anders kost het vast te veel capaciteit op de forumserver :
http://home.12move.nl/heidecap/hoefblad5.JPG
Thomas
Ik heb deze prachtige drachtplant gelukkig bij mij in de buurt kunnen vinden :
En hier de laatste, via een link, anders kost het vast te veel capaciteit op de forumserver :
http://home.12move.nl/heidecap/hoefblad5.JPG
Thomas

mijn - Bloemkoolhoefblad-
Petasites japonicus: Japans Hoefblad, Oost Azie, Japan, beek en rivieroevers, Stinzenplant in Nederland,dus ook in Kampen
Grote ronde bladeren tot 100 cm doorsnee en ruim 1 m. hoog. Bloeiwijze in een lage compacte rozet van schutblaadjes, groengeel. Bloeiend in maart-april. Prachtige maar sterk woekerende soort met ondergrondse kruipende wortelstok,maar minder dan GrootHoefblad .
Æ.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Thomas,
Je maakte en paar schitterende opnamen van de fouragerende bij op het mannelijk groot hoefblad!! De buikzijde komt onder het pollen te zitten en als zij vervolgens de verloren drie à vier gelijksoortige bloempjes op het vrouwelijke hoofdje bezoekt, blijft het stuifmeel op de kring van stempeltjes achter.
De mannelijke toorts verwelkt; de vrouwelijke strekt zich en de hoofdjes gaan tot uitgroei van de vruchtjes ( zaadjes ) over:
.

.
.
hennie oes

Je maakte en paar schitterende opnamen van de fouragerende bij op het mannelijk groot hoefblad!! De buikzijde komt onder het pollen te zitten en als zij vervolgens de verloren drie à vier gelijksoortige bloempjes op het vrouwelijke hoofdje bezoekt, blijft het stuifmeel op de kring van stempeltjes achter.
De mannelijke toorts verwelkt; de vrouwelijke strekt zich en de hoofdjes gaan tot uitgroei van de vruchtjes ( zaadjes ) over:
.

.
.
hennie oes

Het is leuk om steeds bij te leren. In een paar jaar tijd leer je een hoop planten en bloemen kennen.
Hennie, 't is dat je hier de aandacht op het hoefblad vestigde; anders was er zeker bij mij nooit een lampje gaan branden. Laten we wel wezen, het groot hoefblad is van een afstandje nou niet echt een mooie aantrekkelijke plant. Pas als je hem of haar van dichterbij bekijkt, komt de schoonheid pas goed naar voren ...
Hennie, 't is dat je hier de aandacht op het hoefblad vestigde; anders was er zeker bij mij nooit een lampje gaan branden. Laten we wel wezen, het groot hoefblad is van een afstandje nou niet echt een mooie aantrekkelijke plant. Pas als je hem of haar van dichterbij bekijkt, komt de schoonheid pas goed naar voren ...