darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door elmook » wo 05 apr 2006, 17:43

beste mensen,

een van mijn twee kasten is darrenbroedig. Bij een vluchtige blik zag ik het bultbroed namelijk zitten. Omdat het nog niet zo vreselijk warm is heb ik het volk niet echt doorgespit, hoewel het voor dit volkje waarschijnlijk toch niet zo veel uit zal maken.
Maar... wel zag ik op de schuiflade al enkele weken tientallen (misschien wel honderd) eitjes liggen! Kan ik aan de hand hiervan nu concluderen dat het om leggende werksters gaat of zou een s'winters geboren en dus onbevruchte moer dit ook kunnen doen?

Heb ik iets heel alledaags gezien, of hoort dit bij mijn (groeiende) stapel 'leerzame waarnemingen van een beginner'?

Bedankt, Elmar

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door Oude Essink » wo 05 apr 2006, 18:16

Elmar,
Het is jammer, maar dit is een verloren volk. Als je de vliegbijen wilt behouden: laat ze - bij goed vliegweer -afvliegen op je andere volk. Dit kun je bereiken door de kast ergens anders neer te zetten; de bijen vliegen uit en keren niet weer; andere methode: ramen afslaan buiten de volken; bijen delen zich bij het andere volk in. Niet iedereen is het daarmee eens: ik heb er goede ervaringen mee.
hennie oes

Afbeelding

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door elmook » wo 05 apr 2006, 19:14

Hennie, bedankt.

Maar de methode is mij bekend, net als dat het een verloren volk is. De vraag is voor mij, is het darrebroed van werksters of van een koningin en vooral, kan ik dat afleiden uit het beeld op de schuiflade? Dan zou ik namelijk weer een nieuwe waarneming-aan-een-gesloten-kast hebben. En daar kan een imker er tenslotte niet genoeg van hebben, wel?
Ik zou natuurlijk de kast kunnen doorzoeken naar meerdere eitjes in een cel of desnoods de hele boel door een mooerrooster doen. Het is dus pure nieuwsgierigheid: kan ik uit dit beeld op de schuiflade opmaken dat er de ene of de andere vorm van bultbroed is of is het een alledaags verschijnsel wat ik gewoon nog nooit gezien heb?

Ik zal hoe dan ook eerst uitzoeken wat voor soort bultbroed het is. Het is namelijk zo'n klein volkje dat ik zeker geen leggende werksters in mijn andere volk zal riskeren, alleen vanwege dat handje vol afgeleefde winterbijen.

Elmar

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door Oude Essink » wo 05 apr 2006, 19:55

Elmar,
Uit de eitjes op de Varroalade kun je alleen maar afleiden, dat het hoogstwaarschijnlijk een aantal leggende werksters betreft, die niet weten hoe het moet ( d.w.z. cel controleren en er één eitje in leggen); die werksters weten zich geen raad met die eitjes. zekerheid kun je krijgen, door een raam uit te lichten en kijken of er meerdere eitjes in een cel liggen.
Hoe het ook zij, het volk moet je opdoeken; ook een darrenbroedige moer zal nooit meer bevruchte eitjes leggen.
hennie oes

Afbeelding

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door elmook » wo 05 apr 2006, 20:39

Ja, natuurlijk, als er stuifmeel binnenkomt is het ook hoogstwaarschijnlijk moergoed. Daar weet ik inmiddels alles van[:(]. Maar er valt dus iets uit af te leiden, uit die eitjes. Leuk, weer wat geleerd!

Nu weet ik in ieder geval ook dat ik ze hoogstwaarschijnlijk:D beter niet kan verenigen met het andere volk...

Bedankt weer voor de goede raad op dit geweldige maar o zo verslavende forum.

Elmar

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door heidecap » wo 05 apr 2006, 20:40

Oude Essink schreef:
Uit de eitjes op de Varroalade kun je alleen maar afleiden, dat het hoogstwaarschijnlijk een aantal leggende werksters betreft, die niet weten hoe het moet
Goedenavond, Hennie,

ik begrijp deze opmerking helemaal niet.
Het feit dat er op dit moment eitjes op de varroalade liggen betekend doorgaans dat de werksters afgekoelde eitjes uit de cellen geruimd hebben. Dit komt veel voor bij moergoede volken als het weer minder wordt. De werksters ruimen de eitjes of eten ze op om verspilling van eiwitten te voorkomen.
Een conclusie dat er bij eitjes op de lade leggende werksters in het volk zouden zijn lijkt mij veel te kort door de bocht.

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 06 apr 2006, 14:53

deze conclusie is niet te snel door de bocht. Als jij goed had gelezen dan had je kunnen weten dat bultbroed is geconstateerd. Een beetje bultbroed is al foute broed in het voorjaar. Een paar eitjes op de plank is idd een normaal verschijnsel bij een moergoed volk, maar heel veel eitjes is abnormaal. Niks dus geen korte bocht. Lekker in deze versnelling blijven.

jp

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door heidecap » do 06 apr 2006, 17:03

In de literatuur staat dat het op zich een normaal verschijnsel is dat je eitjes op de plank vindt als de buitentemperatuur verslechterd. Het is dus gewoon te kort door de bocht als je hier sec de conclusie van darrenbroedigheid aan verbindt. Zoals Hennie schrijft weet je pas meer bij inspectie van de kast.
Ik heb bovenstaande alleen geschreven om te voorkomen dat mensen conclusies gaan trekken als nu eitjes op de lade vinden.
Dit zegt n.l. helemaal niets over darrenbroedigheid, sterker nog doorgaans zit op deze volken een prima moer.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door frits dalm » vr 07 apr 2006, 00:57

Thomas.
Toch maar ff beter lezen, er is bultbroed
geconstateerd, dus zeer waarschijnlijk wel
eierleggende werksters en niet te kort door
de bocht dus.

Frits

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 07 apr 2006, 14:48

Tja als je eenmaal de verkeerde bril opzet.....

1 100 eitjes geconstateerd is verre vannromaal. Normaal alleen enkele.

2 Bultbroed geconstateerd.

Bovendien Thomas....de meeste mensen zijn capabel genoeg om hun eigen conclusioes te trekken. Maar goed....toch maa bedankt.

Ook ik heb geen flauw idee dat eierleggende bijenvolken meer eitjes trekken. Interessante waarneming.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten