. Bij het Klein Hoefblad (Tussilago farfara) staat in onze forumgids aangegeven, dat de pollenklasse 3 is en de nectarklasse 2; in overige drachtplantengidsen vind je de plant nauwelijks vermeld; ik zie haar alleen staan in Dröge, die Honigbiene en zij nam over uit de gids van Zander.
Ik zie nauwelijks een bij op de plant; de opname hiernaast vormt een uitzondering; van het pollenbolletje weet ik zeker, dat het van de wilg afkomt. Wie van jullie heeft ervaring met bijen op het Klein Hoefblad; nu volop in bloei?
Mijn ervaring sluit hierbij aan, Hennie.
Het klein hoefblad kan vrij lang bloeien als het maar koud genoeg is.
op een echte warme voorjaaarsdag kunnen ze wel veel bijen trekken, maar ja, dan staan ze uiterlijk drie dagen later te pluizen.
Hennie, in de Ardennen staan ze met bosjes maar ik zag er nog nooit een honingbij op, wel andere insecten. Gelijktijdig bloeit er dan wel uitbundig de wilg, gele kornoelje... die de voorkeur hebben.
Naast mijn bijenstal is een aantal jaren (6 jaar) geleden een 1 hectare land opgespoten. Het jaar daarop was het meteen gekoloniseerd door klein hoefblad (pionier). Vervolgens is het stukje grasland begraasd en gemaaid. Inmiddels is het klein hoefblad bijna verdwenen en opgevolgd door grassen en akkerdistel. Desalniettemin hebben mijn bijen er flink op gevlogen. Ondanks dat er hier en daar een plant staat leverde het in mijn geval in ieder gevallen wat stuifmeel op. Ondanks dat ik toch ook nog aardig wat wilg op mijn stand blijven de bijen er op vliegen. Maar zo gezegd nu is het bijna weg.