de Segenbergerkast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

de Segenbergerkast?

Bericht door hbeugeling » ma 17 apr 2006, 17:01

Ik heb nu een paar kasten die ik vorig jaar als occasions heb gekocht. Waarschijnlijk simplex en spaarkasten.
Ik merk dat de raampjes verschillen in afmetingen.
De hobby lijkt nu wel definitief aan te slaan en daarom wil ik het materiaal langzaam gaan vervangen en komen tot wat meer uniformiteit.
Ik heb gelezen dat de Segenberger kasten bij een aantal imkers bevalt. Het lijkt mij ook een praktische kast. Mijn vragen zijn echter: Zijn de afmetingen van het raamwerk te vergelijken met andere kasten? Moet ik rekening houden met eventuele zesramers?
En wat zijn met name de praktijkervaringen van de imkers met de Segenbergerkast?

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door H.J.Booij » ma 17 apr 2006, 18:16

Hallo

Ik ben vorig jaar overgestapt van dadant naar spaarkast. In dit geval de gemodificerde segeberger. Dit is een segeberger die aangepast is aan ons nederlandse standaard maat (18 mm minder hoog). Ik heb ze gekocht bij Het ielgat in Amen.

Tot op heden heb ik nog geen klagen. Al kun je met een jaar ervaring nog niet zo heel veel van een systeem zeggen. Zelf imker ik al 10 jaar.

Je zou het boekje over het gebruik van de segeberger moeten aanschaffen. (Imkeren mit der Segeberger van J. Schundau). Hij is ook in het nederlands te verkrijgen. De heer Schundau is de ontwikkelaar van de segeberger. Deze gebruikte (is inmiddels overleden) geen 6 ramers of 3 ramers. Alles ging in de 11 raams kasten.

Hilko

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door hbeugeling » ma 17 apr 2006, 19:05

Hilko,
De Segenberger die ik op het oog heb staat afgebeeld in de catalogus van het bijenhuis. Wat ik in het archief van dit forum lees, is met nam de ruimte binnenwands een probleem. Teveel ruimte, waardoor de bijen zelf gaan bouwen.
Is dat ook bij die van jou het geval?

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door H.J.Booij » ma 17 apr 2006, 21:21

Die van het bijenhuis zijn hoogstwaarschijnlijk van het duitsemaat. Hierin krijg je inderdaad het risico dat de spaarkastraampjes ingebouwd worden (vnm boven onderzijde). Die van het Ielgat zijn geschikt gemaakt voor de spaarkastmaat. De "extra" ruimte tussen de kopzijde van de ramen en de voor en achterzijde wordt bij mij nog niet echt volgebouwd. Dit is natuurlijk van mijn zijde gebaseerd op beperkte ervaring

Als je meer ervaringen zoek zou ik eens via de zoekoptie zoeken op segeberger.

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door Erik » do 20 apr 2006, 07:23

Ik heb segebergers van het ielgat. Mooie kasten, maar er is 1 nadeel. Je kunt 2 bodemtypes kopen, 1 waar een vliegplankje in kan worden geschoven en 1 'open' vlieggat. De bodem waar het vliegplankje in kan worden geschoven is handig voor het reizen. Wel is het nadeel van deze kast dat er een extra ruimte ontstaat onder de raampjes in de onderste bak. Deze ruimte wordt, is mijn ervaring, volgebouwd met darrenraat. Handig om die raat, met bijbehorende varroa, weg te halen. Minder handig omdat tijdens de controle, als je de onderste bak aan het controleren bent, de raten soms afknappen en op de bodem terecht komen. Met als gevolg veel troep en onrustige bijen.

Denk dus na welk type bodem je wilt.

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door hbeugeling » do 20 apr 2006, 08:18

Is heb de tekeningen bekeken van de "normale"bak, zonder uitschuifbare vliegplank. Het lijkt mij dat er een eenvoudige oplossing is voor het reizen.
Twee schroeven op de vliegplank en een latje er tussen zodat het afgesloten is. Ik heb overigens wel het advies gekregen de duitse maat aan te houden.Heb jij die ook. En je hebt ze ongetwijfeld ook geverfd. Welke verf heb jij gebruikt?

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door hbeugeling » do 20 apr 2006, 15:02

Hilko,
Ik heb het bijenhuis gebeld. Het zijn aangepaste kasten, naar de Nederlandse afmetingen gemaakt. Dat houdt echter wel in dat er aan de zijkanten ruimte komt....

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door H.J.Booij » do 20 apr 2006, 23:26

Eerst even een reactie op erik. De onderste opzetstuk ben je neit perse nodig. Wil je het wel gebruiken, voor het uitzakken van het volk, dan moet een bausperre gebruiken. Dit is een constructie van latjes waar ze eventueel aan kunnen bouwen maar dus niet aan de BK ramen zelf.

IK heb vorig jaar eens geinformeerd en toen bleek het nog duitse maten te zijn. Je kunt nog prijsvergelijking doen met amen. Let dan wel even op de afstand wat je moet rijden. (Drenthe is wel heel mooi(my roots))
In de segebergers werk je met 11 ramen ipv 10 in de spaarkast. Daarnaast zijn ze uitgegaan van een glijsysteem waarbij inderdaad 10 mm restruimte werd gehouden(speling) en ook een darreraat (dikker) kon worden benut.

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door ivar » wo 26 apr 2006, 23:11

als je toch nieuw wil beginnen met kasten dan kijk eerst het filmpje aan van de bienen intitut Celle ( http://mkat.iwf.de/Kat_Details.aspx?GUI ... 7C00000000 )ik hoop de link doet het zo, daar zie je de duitse segebergkast met een houte vlieggat/bodem, het lijkt mij erg goed zo. ik wil ook overstappen en heb gekozen voor een frankebeute met want daar kan je meerdere duitse systeme door elkaar gebruiken. ik weet niet of de bodem in nederland verkrijgbaar is, anders bij holterman in duitsland.

hans

a land flowing with milk and honey

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door hbeugeling » zo 07 mei 2006, 20:28

Hoi Hans,
Wat een ontzettend fraaie site. Ik heb ademloos zitten kijken hoe die dame, zonder bescherming, op een professionele wijze kan imkeren.
Bij deze nog bedankt voor de tip.
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten