larfjes gestolen !

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
hans hoogendoorn
Contacteer:

larfjes gestolen !

Bericht door hans hoogendoorn »

Dinsdag-ochtend heb ik een nicot-arrest systeem 70 met suikerwater-besprenkelde celdopjes in het broednest van een voorkeur-volkje gehangen.
Dinsdag-avond heb ik liefmoertje opgesloten in de legruimte.
Woensdag-ochtend heb ik haar bevrijd. In elk celletje zat een eitje.
Vanmorgen zaterdagochtend (na 3 dagen) waren alle eitjes/larfjes verdwenen. Lekkerpu.
geen starter en geen pleegvolk meer nodig ...

Het is weer is ronduit pet(regen, wind en kou). Het overlarf-project van onze afdeling hadden we al voor vandaag geschrapt en 14 dagen uitgesteld.
De arrestmethode deed ik voor het eerst. Ik had er wel iets meer van verwacht. :D
Kan iemand me vertellen wat ik fout heb gedaan of beter had kunnen doen ?

Volgende weeek probeer ik het weer.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: larfjes gestolen !

Bericht door Hans van der Post. »

Nee Hans ze zijn niet gestolen, je had je bril niet op [:)].
Het is natuurlijk geen weer. Had je de raat met eitjes in een moerloos volk? zo niet dan zijn ze opgegeten - de kanibalen -
De temperatuur is geeft het bijenvolk niet het gevoel van we zullen een paar moeren maken.
Hans vdp
hans hoogendoorn
Contacteer:

De(arrest)raat met eitjes heb ik laten hangen in het moergoede donorvolk. Wel een plekje verschoven.
Ik wilde het er pas uithalen als het 1-dags-larfjes waren.
Misschien een verkeerde keuze.
Mijn gedachte : Eitjes in een starter hangen heeft geen zin. Wachten tot het larfjes zijn.

Bij mijn inspectie waren ze verdwenen/verplaatst.

Oh ja ik heb een (goede actie)bril met leesvak en ik zie eitjes heel goed.
Dat imkert heel prettig.

Het arrestraam ligt inmiddels in huis. Zonder enige twijfel. Geen eitjes of larfjes meer.
Het weer en de daarmee tegenvallende dracht zal vast een grote rol spelen bij het aanblazen en afbouwen van moercellen,

Maar eitjes weghalen. Midden in het broednest ...
dat moet bijna met het arrest-systeem te maken hebben en/of mijn geklungel.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Hans
Ervaring is de som van alle fouten, of woorden van gelijke strekking.
Volgens de fabrikant moet je het spul insmeren met honing en voor gebruik enige MAANDEN in het broednest hangen.
Op http://www.nicot.fr vind je in het frans/engels/duits een gebruiksaanwijzing en nog meer leuke spullen voor de bijenhouder.
En in een kast met onze strippen lukt het ook niet i.v.m. de benodigde bewegings ruimte voor de bijen.
Groeten, Willem

x
hans hoogendoorn
Contacteer:

Hoi Willem
De letterlijke tekst van je wijze spreuk is niet belangrijk. Ik begrijp hem helemaal. Ik heb er ook eens een gehoord : 'Je leert het snelst als je jezelf toestaat om te blunderen.' En jawel, binnen 5 minuten kon ik linkshandig tennissen. Had ik nooit verwacht. Sinds die tijd gun ik mezelf van alles.

Methoden met bijen gaan vaak mis vanwege een saillant/pikant detail. Ik heb het arrest-systeem al MAANDEN in huis. Volgens de enthousiaste verkoper moest het er een DAG inhangen besprenkelt met (inderdaad heb ik gedaan) verdunde honing.
Bij de inspectie vanmorgen viel me op, dat het fraaie en propere plastic arrestsysteem nog even fraai en proper was. Terwijl de bijen normaal gesproken van elke vrije en vreemd voorwerp ruimte een festijn maken.

Bedankt voor je reactie. Jouw opmerking sluit dus naadloos aan aan mijn ervaring.
Het propere systeempje hing in een miniplus. Hier kan ik schuiven met de bijen-ruimte. Op de site lees ik vast wel hoe.
had ik natuurlijk eerder moeten doen.

groeten Hans.
dickvanleeuwen
Contacteer:

Bericht door dickvanleeuwen »

Hoi Hans,

Het doppenproject heet van oorsprong overlarfproject. Een aantal leden van de vereniging "West-Betuwe" heeft vandaag voor de tweede keer dit jaar larfjes in moergoede volken kunnen hangen. Twee weken geleden was de eerste lichting, vandaag ging het om de larfjes welke nodig zijn voor ons Norderney project.

Dat het weer geen enkele invloed heeft laat de foto's zien.

26 mei 2006: 6:00 uur starters gemaakt
9:00 uur gestart met overlarven
27 mei 2006: 16:00 uur haalden de deelnemers de aangeblazen doppen op.
Afbeelding
overlarven 1
Afbeelding
nicot dopjes en overlarfnaald
Afbeelding
overlarven 3
Afbeelding
de teeltlat wordt in de starter geplaatst
Afbeelding
de teeltlatten met aangeblazen doppen
Afbeelding
aangeblazen doppen

Afbeelding
de doppen worden van de teeltlat gehaald
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Dick je schrijft: Dat het weer geen enkele invloed heeft laat de foto's zien.
Je gaat even voorbij het gegeven wat Hans H schreef dat hij de eitjes in het moergoede volkje had laten zitten. Jullie hebben overgelarft en de larfjes in een starter -moerloos - laten aanblazen. Kunst zou ik zeggen[:)]
Overigens hoop ik dat het mooi weer is als de moeren hun huwelijksdag vieren.
Hans
hans hoogendoorn
Contacteer:

Hoi Dick
Schitterende foto's en en geen twijfel mogelijk. De larfjes zijn goed aangeblazen.
Ongeveer 120 stuks in een 3-ramer tel ik.
Vakwerk en een leuke aanvulling.

Wij hebben ons project afgeblazen omdat we twijfels hadden over de verzorging straks door de pleegvolken.
En omdat het opgezet was voor heel prille beginners. Gezamenlijk starters maken, pleegvolk, afleggers en zelfs een paar Darrenvolken geregeld. Heel bescheiden en kleinschalig overigens. Om ze te laten snuffelen en enthousiast te maken.
Dan ben je extra voorzichtig met het toeval, zoals het weer.

Hier is het weer echt pet. Tot nu toe een goede week doorlopend regen.
Ik ben benieuwd hoe jullie pleegvolken het traject verder afmaken en wat jullie eventueel gedaan hebben om ze te helpen om ondanks het slechte weer al die aangeblazen dopjes tot vitale moeren te verzorgen.

Hopenlijk wordt het weer inderdaad snel beter.

groet Hans.
dickvanleeuwen
Contacteer:

Bericht door dickvanleeuwen »

Nou Hans, hier was het weer ook pet, het liefst had ook ik afgeblazen, doppen zelf aangeblazen was helaas geen optie [:)]. Maar, we hebben nu eenmaal een planning voor Norderney en dan blijkt het toch allemaal wel weer mee te vallen. De doorgaans zo rustige Norderney volken bleken overigens wel wat knorrig tijdens het maken van de strarters. Wij houden je op de hoogte.
Plaats reactie