Moerroostertje in Apideakastje
-
- Contacteer:
Moerroostertje in Apideakastje
Volgens mij worden de moerroostertjes in de Apideakastjes niet of nauwelijks gebruikt. Een van de reden daarvan is misschien dat de Buckfastbijen er niet of nauwelijks doorgaan. De andere reden is dat er over het Apifonda veelal een geperforeerd stukje dun plastic wordt gelegd. Aangezien mijn dichtst bijzijnde leverancier van bijenspullen er per 1 mei mee is gestopt, zat ik jammer genoeg zonder Apifonda.
'k Heb toen een paar potjes gekristalliseerde honing genomen en daarvan wat in de voerbakjes gedaan. Maar die moerroostertjes werkten niet optimaal. 'k Heb ze er toen maar gauw uitgegooid en vanaf dat moment verliep alles weer perfect. Geen verklevende bijen en prima bouwwerk.
!Piet
'k Heb toen een paar potjes gekristalliseerde honing genomen en daarvan wat in de voerbakjes gedaan. Maar die moerroostertjes werkten niet optimaal. 'k Heb ze er toen maar gauw uitgegooid en vanaf dat moment verliep alles weer perfect. Geen verklevende bijen en prima bouwwerk.
!Piet
Re: Moerroostertje in Apideakastje
Goedenavond, Piet,
even voor de goede orde, bedoel jij met moerroostertjes de roostertjes tussen het voerbakje en de 3 raampjes ???
Als je dit rooster bedoeld, dan ben ik het helemaal met je eens. Ik zie het nut ook niet van dit rooster. Deze week zag ik zelfs een moertje lopen achter het rooster in het voerbakje. Ze zat opgesloten en kon niet meer terug. Waarschijnlijk net na uitlopen op pad gegaan en iets te veel gegeten waardoor ze met een dikke buik niet terugkon ..
En, Piet, nu nog even over dat 2e rooster van het Apidea-tje, dat voor het vlieggat, het darrenrooster. Wat vind jij er persoonlijk van dat veel telers dit niet plaatsen als ze naar een bevructingsstation gaan onder het motto "een flinke moer kan er niet doorheen" ??
Groeten, Thomas
even voor de goede orde, bedoel jij met moerroostertjes de roostertjes tussen het voerbakje en de 3 raampjes ???
Als je dit rooster bedoeld, dan ben ik het helemaal met je eens. Ik zie het nut ook niet van dit rooster. Deze week zag ik zelfs een moertje lopen achter het rooster in het voerbakje. Ze zat opgesloten en kon niet meer terug. Waarschijnlijk net na uitlopen op pad gegaan en iets te veel gegeten waardoor ze met een dikke buik niet terugkon ..
En, Piet, nu nog even over dat 2e rooster van het Apidea-tje, dat voor het vlieggat, het darrenrooster. Wat vind jij er persoonlijk van dat veel telers dit niet plaatsen als ze naar een bevructingsstation gaan onder het motto "een flinke moer kan er niet doorheen" ??
Groeten, Thomas
-
- Contacteer:
Thomas, thuis plaats ik het moerrooster voor de vliegopening pas als de koningin goed aan de leg is,en door eventueel plaatsgebrek zou kunnen gaan zwermen anders uit het kastje.(wat ik vroeger al enkele keren voorhad)
roger
roger
Hallo, Roger,
dit is een goed doordachte variant. Bedankt voor de tip.
Zelf was ik echter met m'n gedachten even bij de Apidea-kastjes die naar de bevruchtingsstations gaan. Hier zijn darrenroosters doorgaans verplicht, maar menigeen houdt zich er niet aan vanwege bovenstaande reden. Wat is jouw commentaar hierop ?
dit is een goed doordachte variant. Bedankt voor de tip.
Zelf was ik echter met m'n gedachten even bij de Apidea-kastjes die naar de bevruchtingsstations gaan. Hier zijn darrenroosters doorgaans verplicht, maar menigeen houdt zich er niet aan vanwege bovenstaande reden. Wat is jouw commentaar hierop ?
-
- Contacteer:
Ik begrijp de reden wel waarom een darrenrooster verplicht wordt,om geen darren die eventueel in je kastje zouden zitten geen kans te geven om uit te vliegen en koninginnen te bevruchten.Maar ik denk wel dat een niet leggende koningin er wel door kan.
roger
roger
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Als er in de Apideakastjes geen moerroosterje naar de toegang van het voergedeelte zitten is het mogelijk dat er daar wordt gebouwd en belegd. Dit heb ik wel meegemaakt bij volkjes waar geen "moerrooster" zat.
Hans
Hans
Hans, je zou je kunnen afvragen of dit nadelig is. Liever broed in de voerruimte dan een moer die opgesloten is in het voerbakje lijkt me ...
-
- Contacteer:
Dat 2e roostertje is bij mij geen darrenrooster (= 5 mm), maar ook een moerrooster (= 4,2 mm). Na het vullen van het kastje gebruik ik die soms om te voorkomen dat de jonge moer er niet per ongeluk uitloopt en er alsnog geen vreemde darren binnenkomen. Gaat dus nooit mee naar een bevruchtingsstation.Thomas schrijft: En Piet, nu nog even over dat 2e rooster van het Apidea-tje, dat voor het vlieggat, het darrenrooster. Wat vind jij er persoonlijk van dat veel telers dit niet plaatsen als ze naar een bevructingsstation gaan onder het motto "een flinke moer kan er niet doorheen" ??
Op een goede bevruchtingsstation is een darrenrooster (= 5 mm) verplicht, welke aan de binnenkant van het bevruchtingskastje moet zijn aangebracht. Ook een flinke moer gaat daar best door.
!Piet
-
- Contacteer:
Ja Thomas, maar als ge dan wat moet bijvoederen geeft dat ook weer problemenheidecap schreef:
Hans, je zou je kunnen afvragen of dit nadelig is. Liever broed in de voerruimte dan een moer die opgesloten is in het voerbakje lijkt me ...
als ze daar beginnen te bouwen,en het is niet zoals een raampje dat je kunt uitnemen om te controleren .Maar ja ,je moet soms afwegen wat het beste is als ge uw kastjes niet dagelijks onder controle hebt.[;)]
roger
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Piet!, we hebben het er vaker over gehad op dit forum, dat een flinke moer er niet doorheen kan. Dit heb ik uit eigen ervaring vaker gezien op ons eigen landbevruchtingsstationnetje.Piet Jager schreef: Op een goede bevruchtingsstation is een darrenrooster (= 5 mm) verplicht, welke aan de binnenkant van het bevruchtingskastje moet zijn aangebracht. Ook een flinke moer gaat daar best door.
!Piet
Wij hebben er indertijd altijd op aangedrongen om het naar 5.2 mm op te frezen/vijlen. De darrendraadroosters van Wagenigen zijn goed, echter de gestanste darrenroostertjes die ze toen verkochten waren 5 mm en dus te klein.
Waarschijnlijk ligt het ook een beetje aan het ras.
Groeten,
Hennie.... (die weer mooie dikke dames in de stoof heeft)