alternatief voor starter en pleegvolk???
alternatief voor starter en pleegvolk???
Omdat ik maar enkele nieuwe moeren nodig had maar vooral omdat ik te lui was om een starter op te zetten heb ik volgens mij, iets nieuw geprobeerd. Of dit effectief iets nieuw is, weet ik niet maar ik heb er toch niets over gelezen.
-Ik heb mijn honingzolder afgesloten met een krant ( 2 paginas).
-Na enkele tijd ( soep patatjes opgeeten en overlarft ) heb ik een teeltraam (2 X 8 doppen) in de zolder gehangen.
-Na 2 dagen ( alle dopjes aangetrokken ) heb ik met een balpen wat gaatjes gemaakt in de krant.
-Na 5 dagen ingekooid ( 2 doppen niet aangezet )
-Alle doppen gelukt en dus 11 koninginnen te veel......
Dit vind ik een zéér goed resultaat ( 2 op 16 uitgeval ) Het kan toeval zijn maar volgend jaar ga ik dit toch terug proberen.
kg
-Ik heb mijn honingzolder afgesloten met een krant ( 2 paginas).
-Na enkele tijd ( soep patatjes opgeeten en overlarft ) heb ik een teeltraam (2 X 8 doppen) in de zolder gehangen.
-Na 2 dagen ( alle dopjes aangetrokken ) heb ik met een balpen wat gaatjes gemaakt in de krant.
-Na 5 dagen ingekooid ( 2 doppen niet aangezet )
-Alle doppen gelukt en dus 11 koninginnen te veel......
Dit vind ik een zéér goed resultaat ( 2 op 16 uitgeval ) Het kan toeval zijn maar volgend jaar ga ik dit toch terug proberen.
kg
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: alternatief voor starter en pleegvolk???
Guido het "wiel" is meerdere keren uitgevonden. Ik doe het niet met krant maar met een dekplank. Deze ligt dan op de plaats van het moer rooster. Ruim 24 uur laat ik de dekplak liggen en dan verwissel ik deze met het moer rooster. Geweldige koninginnen krijg je dan doordat ze worden "opgevoed" door een groot volk. Maar het is weer een variant op wat Hennie Kroese bij zijn kon. teelt doet.
Kijk maar eens op zijn site. http://home.hetnet.nl/~kroese/
Hans
Kijk maar eens op zijn site. http://home.hetnet.nl/~kroese/
Hans
-
- Contacteer:
Ook ik heb dat eerder meerdere malen gedaan met een separator van enkel en ook wel dubbelzijdig fijn gaas. Gaat ook prima!
!Piet
!Piet
-
- Contacteer:
Hallo,
Kijk eens op de site van kon Vib http://www.konvib.be/Moeren_kweken_met_ ... roject.pdf.
Hier wordt deze methode ongeveer beschreven. Alleen de afgehaalde dopjes worden nu zelf overgelarfd. Origineel stond dit in het maandblad van mei 1996. Een dag op voorhand, hoeft niet. Kast klaarmaken, een geschikt raam met larfjes zoeken, overlarven en inhangen. Voor de makkelijkheid hang ik het raam met de larfjes naast de dopjes. 2 uur later eens kijken en eventueel de niet aangenomen doppen terug overlarven. Dikwijls haal je zo 100% gesloten doppen. Ze moeten dan nog wel uitlopen natuurlijk.
Die krant of plank is niet strikt nodig. Als het volk sterk genoeg is en er zijn reeds speeldopjes lukt het goed.
mvg
Theo
Kijk eens op de site van kon Vib http://www.konvib.be/Moeren_kweken_met_ ... roject.pdf.
Hier wordt deze methode ongeveer beschreven. Alleen de afgehaalde dopjes worden nu zelf overgelarfd. Origineel stond dit in het maandblad van mei 1996. Een dag op voorhand, hoeft niet. Kast klaarmaken, een geschikt raam met larfjes zoeken, overlarven en inhangen. Voor de makkelijkheid hang ik het raam met de larfjes naast de dopjes. 2 uur later eens kijken en eventueel de niet aangenomen doppen terug overlarven. Dikwijls haal je zo 100% gesloten doppen. Ze moeten dan nog wel uitlopen natuurlijk.
Die krant of plank is niet strikt nodig. Als het volk sterk genoeg is en er zijn reeds speeldopjes lukt het goed.
mvg
Theo
Hallo, telers,
Wat ik mis in dit hele verhaal is een raam met stuifmeel.
Bij een starter via bv een 3-ramer hang je doorgaans een raam stuifmeel bij.
Krijgen de larfjes op de bovenbeschreven methode niet een 1e portie inferieure koninginnegelei ??
Groeten, Thomas
Krijgen de larfjes op de bovenbeschreven methode niet een 1e portie inferieure koninginnegelei ??
Groeten, Thomas
-
- Contacteer:
Hallo Thomas,heidecap schreef:
Hallo, telers,
Groeten, Thomas
In een moergoed volk, niet afgesloten door een krant/rooster/dekplank zal er altijd wel stuifmeel voorhanden zijn. Meestal zit er ook in de broedramen naast de dopjes wel een kleine hoeveelheid gebruiksklaar stuifmeel. Het jonge broed helpt trouwens om voldoende jonge voedster bijen naar boven te zuigen.
In een starter is er geen broed en moet je inderdaad voor stuifmeel en nectar zorgen.
mvg
Theo
Zoals ik ook hierboven de mening van Theo lees heeft een starter of afgesloten honingkamer stuifmeel nodig.
Guido, Hans en Piet, hoe lossen jullie dit in de door jullie omschreven methode op of is dit volgens jullie niet nodig ?
Groeten, Thomas
Guido, Hans en Piet, hoe lossen jullie dit in de door jullie omschreven methode op of is dit volgens jullie niet nodig ?
Groeten, Thomas
-
- Contacteer:
Een beetje in dezelfde zin zoals guido gedaan heeft in zijn honingzolder,zo zijn wij in het Informatiecentrum voor bijenteelt te Gent ook tewerk gegaan.
We hebben eerst uit de broedkamer een vijftal ramen met jonge bijen afgeschud in een grote emmer.Vervolgens op de broedkamer een dubbele separator geplaatst met daarbovenop de honingzolder .Een raam in het midden verwijderd .De jonge bijen erin gegoten (lichtjes beneveld met water ).Na een halve dag de omgelarfde dopjes ingehangen .
De volgende dag de separators verwijderd en rooster in de plaats.
Als de cellen gesloten waren,ingekooid.
De resultaten waren zeer goed .Men heeft hier een starter en een pleegvolk .Mijn volgende omlarving en kweek zal zeker ook zo gebeuren.
roger
We hebben eerst uit de broedkamer een vijftal ramen met jonge bijen afgeschud in een grote emmer.Vervolgens op de broedkamer een dubbele separator geplaatst met daarbovenop de honingzolder .Een raam in het midden verwijderd .De jonge bijen erin gegoten (lichtjes beneveld met water ).Na een halve dag de omgelarfde dopjes ingehangen .
De volgende dag de separators verwijderd en rooster in de plaats.
Als de cellen gesloten waren,ingekooid.
De resultaten waren zeer goed .Men heeft hier een starter en een pleegvolk .Mijn volgende omlarving en kweek zal zeker ook zo gebeuren.
roger
En ik die dacht dat ik de Nobelprijs gemakkelijk op zak kon steken.
kg
kg
Thomas,
Koninginnebrij wordt door de voedselklieren van jonge bijen (5 à 10 dagen oud) geproduceerd. De starter die ik normaal opzet bestaat uit 2 ramen voedsel en 1 waterraam. Stuifmeel zal wel geen kwaad doen maar is volgens mij niet essentieel omdat de jonge bijen toch uit een 'sterke' kast moeten komen.
kg
Koninginnebrij wordt door de voedselklieren van jonge bijen (5 à 10 dagen oud) geproduceerd. De starter die ik normaal opzet bestaat uit 2 ramen voedsel en 1 waterraam. Stuifmeel zal wel geen kwaad doen maar is volgens mij niet essentieel omdat de jonge bijen toch uit een 'sterke' kast moeten komen.
kg