Honing voor de bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Leijns
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jan 2004, 20:47
Locatie: Nederland
Contacteer:

Honing voor de bijen

Bericht door Leijns » za 22 jul 2006, 17:38

Beste mensen,

Ook in Norg (Drenthe) is de dracht ruimschoots voorbij. Nu heb ik in mijn volken nog onverzegelde honing in honingkamerramen, die ik eigenlijk aan de bijen zelf wil doen toekomen. Ik ga echter wel de honingkamers van de volken afhalen: ik wil overwinteren op twee broedkamers.
Is het wijs de honingkamers helemaal de broedkamers te plaatsen, zodat de bijen de honing zelf op de goede plek brengen? Of zal ik de honing alsnog slingeren en vervolgens (drijf) voeren? Trouwens niet alle honingkamerramen zijn gevuld....

met vriendelijke groet,

Hans[:)]

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Gerard van Gastel » za 22 jul 2006, 18:18

Hans,
Als je de volle raampjes in een lege kast hangt, die je enkele meters voor je kasten zet worden ze netjes leeggegeten. Je mag ze niet los wegzetten want dan worden ze kapotgemaakt door de bijen. Meestal hang ik een stuk of 3-4 raampjes tegelijk in een kast, dan hebben ze er langer plezier van.
Een nadeel is natuurlijk wel dat je niet zelf kunt beslissen welk volk ze krijgt.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door willem » za 22 jul 2006, 19:38

Gerard van Gastel schreef: Als je de volle raampjes in een lege kast hangt, die je enkele meters voor je kasten zet worden ze netjes leeggegeten.
Gerard,
Lijkt mij niet zo'n slim advies. Je stimuleerd zo roverij.
Je kunt de complete honingkamer gewoon onder het broednest op de bodemplank zetten, of de inhoud over meerdere kasten verdelen en onder de broedkamers zetten.
De bijen slepen de inhoud wel naar boven.
Groeten, Willem

Tja Roger, wel blijven opletten he, groeten, Willem(ook wel Hugo genoemd)


x

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door de vos roger » za 22 jul 2006, 19:39

Ja Gerard, ze zullen de ramen wel mooi leegeten , maar het kan ook een aanzet zijn voor roverij in de andere kasten,zoiets zou ik niet durven doen het maakt je bijen nogal onrustig.
Oei zie dat ik net één minuut te laat ben met reactie .[;)]

roger

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door maartenkleijne » za 22 jul 2006, 19:52

<<Een nadeel is natuurlijk wel dat je niet zelf kunt beslissen welk volk ze krijgt.>>

Het is me weleens gelukt een volk sterk te bevoordelen door eerst een broedkamer met te likken ramen verdekt op te stellen, en vervolgens 1 van de ramen voor de kast te houden tot enkele tientallen naar buiten komende vliegbijen er enthousiast op kropen om ze vervolgens met bijen en al in die kast te hangen (met een klein opening).
Het merendeel van het schoonlikwerk werd door dat volk gedaan, en het was al klaar voor de andere er erg in hadden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Hans van der Post. » za 22 jul 2006, 22:28

Inderdaad is het een probleem -roverij-.
Als het nu om een tiental ramen gaat is het simpel op te lossen door die ramen te slingeren en dan de honing terug te voeren. Wel wat water toevoegen - verdunnen -.
Nog een oplossing; iedere avond -donker- een raam op de vliegplank zetten zodanig dat de bijen dit lopend af kunnen.
De volgende ochtend vroeg het lege raam weghalen.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[img]../beeld/h/hansvdpost/hans_raatvoorkast.jpg[/img]
Om 22.45 de raat voor de kastgezet zoals boven beschreven, foto om 23.30 gemaakt.
het wel verstandig om heeeeel vroeg - 5 uur - de raat weg te halen; als deze nog niet leeg is krijg je alsnog roverij met oorlog op je bijenstand!

Als je een bijenstand hebt die wat afgelegen ligt zoals ik op de buitenplaats Poelgeest kun je zonder problemen= roverij op 25 meter van de stand je uit te likken bakken, ramen en zegelwas neer kan zetten zonder dat er roverij ontstaat. Dit komt omdat bijen in cirkels van 10 meter zoeken. Ik heb dit in de loop van de tijd ontdekt. Dat heb je als er een buitenplaats als "speelterrein" ter beschikking is.
Hans

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Gerard van Gastel » zo 23 jul 2006, 10:19

Ik heb door het plaatsen van raampjes in een lege kast nog nooit last van roverij gehad.
Bijen zijn altijd op zoek om eten te vinden, en roverij treedt op als er te zwakke volken op je stand staan, die hun kast onvoldoende kunnen verdedigen (wat vaak ddor de imker komt? Te grote vliegopening, vloeibaar voedsel enz?). Sterke volken worden niet geroofd, al zullen er altijd bijen van andere kasten proberen binnen te komen.
Als je door het plaatsen van voerraampjes in een lege kast het roven zou stimuleren, ben je ze eigenlijk iets aan het leren !! en daar geloof ik niet in.
Door de honingkamers onder te zetten of raampjes te verplaatsen ben je ook weer onnodig in en met je volken aan het 'rommelen'.
Kortom probeer het eens een keer, en je zult zien dat er geen roverij door komt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Hans van der Post. » zo 23 jul 2006, 11:10

Gerard schrijft: Kortom probeer het eens een keer, en je zult zien dat er geen roverij door komt.
Gerard het is gevaarlijk wat je beweerd zeker als dit tegen imkers zegt die nog niet zo lang een bijenvolk hebben. Elke omstandigheid is anders. Bijvoorbeeld waar zet je die kast met te uit te likken raten neer? Zoals je mijn schrijfsel hierboven leest is afstand ten opzichte van honingraten, bijenvolk belangrijk om geen roverij te doen ontstaan.
Hans

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Gerard van Gastel » zo 23 jul 2006, 12:23

Ikzelf zet de lege kast met de schoon te maken raampjes op ca 5 mtr afstand van 18 andere volken ( van 4 tot 20 ramers) zonder problemen.
Maar goed, iedere situatie is inderdaad anders, er zijn nu toch verschillende mogelijkheden aangedragen.
Overigens
als dit tegen imkers zegt die nog niet zo lang een bijenvolk hebben
Hoe kun je met één volk roverij hebben?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door maartenkleijne » zo 23 jul 2006, 12:39

Roverij is nooit een probleem als de bijen gelijkaardig zijn. Hoogstens wordt wel eens een afstervend volkje of al te klein volkje leeggeroofd.
Een probleem wordt het als verschillende rassen vlak bij elkaar staan. Met name bij overmatig grote volken breekt in deze tijd van het jaar snel hongersnood uit en dan gaan ze op roverij. Als het dan ook nog grote sterke bijen zijn, kan het een slagveld worden voor de imkers met meer bescheiden bijenrassen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten