Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door Oude Essink » wo 26 jul 2006, 12:23

Koelreuteria paniculata '“ Lampionboom

Tot de fantastische zomerbloeiers behoort zeker een boom, die 7 meter hoog wordt, een brede kruin heeft met, als hij volle zon krijgt, een spectaculaire rijkdom aan trossen met gele bloemetjes. De boom bloeit na de Linde, wordt zeer druk bevlogen door onze bijen die er ruim nectar en pollen afhalen.
Na de bloei verschijnen er trossen met lampionvormige vruchten, die de boom ook na de bloei tot een opvallend sieraad maken in de tuin.
Hans van de Post schreef erover onder de titel Koelreuteria: een boom uit Boedapest; misschien kan hij zijn tekst weer tevoorschijn halen.
Ik laat een paar afbeeldingen zien:
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Voor degenen die wanhopen aan drachtmogelijkheden na de lindebloei verwijs ik nog naar een andere zomerbloeier, die op dit moment wolken bijen trekt in een zee van bloemen: de Euodia hupehensis. Zie:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1191

hennie oes


Afbeelding

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door Jan de Graaf » wo 26 jul 2006, 12:55

Mooie bomen Hennie,

Wij zijn bezig om een huis met grote tuin te kopen. De tuin is belangrijk, want daar moeten zeker 3 simplexkasten met inhoud staan[:)]
De lampionboom en de Euodia Hupehensis maken een grote kans om opgenomen te worden in groene afscheiding met de buren!
Groet, Jan

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door Oude Essink » wo 26 jul 2006, 14:48

Beide bomen hebben een brede kruin; veel buren zijn niet blij met een halve boom van hun buren boven hun gebied; plaats de bomen derhalve ruim buiten de erfafscheiding, in de volle zon, op goed doorlatende grond. Het zal een paar jaren duren voor de bloei begint; als het zover is, zul je zelf én je bijen er veel plezier aan beleven.

hennie oes

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door maartenkleijne » wo 26 jul 2006, 15:27

Hoe is de precieze bloeitijd Hennie?
Mijn broer heeft vorig jaar met succes lampionbomen gezaaid, en volgens hem zijn ze in Wageningen als ruim een week uitgebloeid.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door Oude Essink » wo 26 jul 2006, 17:06

Hoi Maarten,
De foto van de koelreuteria-boom is van eergisteren; van een andere boom is de bloeitijd sinds vandaag aan zijn einde gekomen, terwijl de Euodia net begonnen is haar bloemen te openen: de bloeitijd van beide loopt keurig in elkaar over.
De Euodia foto is van gisteren: nog volop in de knop:
.
Afbeelding

hennie oes

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door Jan de Graaf » do 27 jul 2006, 09:11

Dag Hennie,
Op de foto zie je inderdaad dat het een brede kruin heeft. Zeker rekening te houden met de buren. Ach, een potje honing doet wonderen...[:)]
Groet, Jan

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door Jan de Graaf » ma 11 sep 2006, 08:31

Goeiemorgen,
Vanochtend slenterde ik, genietend van het ochtendzonnetje, via het park richting het kantoor. Halverwege de wandeling trok die ene boom mijn aandacht: de lampionnenboom! Pracht boom.
Nu las ik elders op het forum dat de boom zich makkelijk laat zaaien.
Wat is het beste te doen. Zaden van de boom plukken of wachten dat de zaden zijn gevallen? En, moeten ze meteen in de grond gepoot worden, of is het beste om dat volgend voorjaar te doen?
Volgens mij heeft Gerard Vos hier ervaring mee.

groet, Jan

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door Tieme » ma 11 sep 2006, 09:04

Hallo Jan,

Ik heb die boom 1 keer gezaaid met zaden die voor me meegenomen waren. Ik heb ze meteen in een pot gedaan en ze kiemden ook vrij snel. Deze zaden waren van de boom geplukt.

Ik denk dat allebei kan.

Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door Hans van der Post. » do 28 sep 2006, 13:29

11-09
Ik heb de zaden van de Koelreuteria paniculata '“ Lampionboom gezaaid. Als je zaait moet wel wachten tot de zaden rijp zijn ze worden dan donker van kleur - tegen zwart aan - . Ik vorige week even gekeken maar de zaden zijn nog groen. Moet er wel bij zeggen dat er nogal wat tijd zit tussen de begin bloei en het einde daarvan, zeker drie weken.
Zaaien heb ik gedaan direct na de oogst - eind oktober - in potten gezaaid en deze buiten laten staan behalve bij dreigende vorst in de schuur gezet. Bij temperatuur ruim boven het vriespunt kiemen ze al in januari.
Als de zaailingen net vier blaadjes hebben verder uitgeplant in de volle grond. Het is jammer dat de heester/boom maar hier en daar te zien is. moeten we dus wat aan doen! zaailingen uitdelen!!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[img]../beeld/h/hansvdpost/hans_koelreuteria-zaad.jpg[/img]
28-09Inmiddels beginnen de zaden van de Koelreuteria paniculata rijp te worden. In de "gele" - is het zaad nog groen en in de "oranje" lampionnen het zaad zwart= rijp. Je moet wel wel op tijd bij zijn de lampionnen zijn "open" met een beetje wind worden de rijpe zaden er uit geschud.
Hans

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koelreuteria, een prachtige zomerbloeier

Bericht door Jan de Graaf » di 03 okt 2006, 07:53

Klopt Hans,
vanmorgen lagen onder de boom een aantal zaden. Die heb ik natuurlijk meegenomen. Ik houd de boom goed in de gaten. Vanuit kantoor zie ik haar staan. Tussen de middag nog even door "de tuin" scharrelen. Hopen dat ik een handjevol met zaden vind. Kunnen ze vanavond in de grond.
PS zit jouw boom helemaal onder de lampionnen? Deze boom heeft een viertal punten waar lampionnen (ongeveer 40 stuks) hangen. 't is nog een redelijke jonge boom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten