mariadistel
Moderator: maartenkleijne
mariadistel
wie heeft ervaring met de dracht van maria distel geteeld op grote oppervlakten .
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: mariadistel
Op een stuk of wat mariadistels in de tuin wordt bij mij niet gevlogen, net zo min als speerdistels of akkerdistels; ik zie er alleen hommels en vlinders op.
Maar grote aantallen distels leveren goede dracht en erg lekkere honing. Ik zou denken dat dat voor mariadistels ook geldt. Hoewel het geen distel is als ik mij niet vergis.
Maar grote aantallen distels leveren goede dracht en erg lekkere honing. Ik zou denken dat dat voor mariadistels ook geldt. Hoewel het geen distel is als ik mij niet vergis.
Aan welke criteria moet een distel voldoen ?
De bloem ziet eruit als van een distel en probeer hem maar zonder handschoenen te plukken. Het wordt je meteen duidelijk.
In de drachtkalender staat stuifmeel aangegeven met een kwalificatie van 1 tot en met 5. Wat wordt hiermee bedoeld ?
En.....waar kunnen we de nectar kwalificatie vinden ?
M.vr. gr. Laus en Elze Lammerts.
De bloem ziet eruit als van een distel en probeer hem maar zonder handschoenen te plukken. Het wordt je meteen duidelijk.
In de drachtkalender staat stuifmeel aangegeven met een kwalificatie van 1 tot en met 5. Wat wordt hiermee bedoeld ?
En.....waar kunnen we de nectar kwalificatie vinden ?
M.vr. gr. Laus en Elze Lammerts.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Laus/Elze,
Van de distels die in de drachtplantengids staan, lijkt de Mariadistel (Silybum marianum) het meest op de akkerdistel al is zij gedrongener en forser; bij de Akkerdistel staat vermeld dat zij behoort tot de klassen 2/2; zowel pollen als nectar dus 2-2; de hoogste waarde is 5-5; een aardige bijdracht derhalve; kan iets opleveren bij grote hoeveelheden.
hennie oes

Van de distels die in de drachtplantengids staan, lijkt de Mariadistel (Silybum marianum) het meest op de akkerdistel al is zij gedrongener en forser; bij de Akkerdistel staat vermeld dat zij behoort tot de klassen 2/2; zowel pollen als nectar dus 2-2; de hoogste waarde is 5-5; een aardige bijdracht derhalve; kan iets opleveren bij grote hoeveelheden.
hennie oes

- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Zelf heb ik een keer met de bijen op de Mariadistel gestaan. Enkele hectares, voor de zaadwinning. (Medicinaal gebruik)
De ervaring is dat veel bijen hun vleugels beschadigen aan de harde stekelige delen van de plant. Dit vooral bij een beetje winderig weer. Je verlies nogal wat bijen, ongeveer hetzelfde beeld als bij de heide dracht waar de bijen in de spinnenwebben achter blijven.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
P.S.
Wat betreft de honing opbrengst die was minimaal ondanks het goede weer. Van de 6 geplaatste volken ca. 40 kg honing geslingerd. Standtijd 3 weken.
De ervaring is dat veel bijen hun vleugels beschadigen aan de harde stekelige delen van de plant. Dit vooral bij een beetje winderig weer. Je verlies nogal wat bijen, ongeveer hetzelfde beeld als bij de heide dracht waar de bijen in de spinnenwebben achter blijven.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
P.S.
Wat betreft de honing opbrengst die was minimaal ondanks het goede weer. Van de 6 geplaatste volken ca. 40 kg honing geslingerd. Standtijd 3 weken.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Jan,
Je vermeldt niet, of ze er iets af gehaald hebben; honing bij voorbeeld. weet je dat nog?
hennie oes
Je vermeldt niet, of ze er iets af gehaald hebben; honing bij voorbeeld. weet je dat nog?
hennie oes
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De mariadistel is van het geslacht Silybum, soortnaam marianum.. Distels zijn cvan het geslacht cirsium.
Marisdistels lijken wat op de moeskruiden met gele bloemen, zij het dat deze veel minder stekelig zijn.
Marisdistels lijken wat op de moeskruiden met gele bloemen, zij het dat deze veel minder stekelig zijn.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Kijk Arie Koster drachtplantengids
jp
jp