najaarstuifmeeldracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

najaarstuifmeeldracht

Bericht door maartenkleijne » do 14 dec 2006, 22:46

Nu steeds duidelijker wordt hoe belangrijk goede kwaliteit najaarsstuifmeel is wil ik een lijntje beginnen over najaarstuifmeel. Ik begin en hoop op aanvullingen:

-phacelia levert in het najaar vooral stuifmeel. Zaaien rond 1 augustus. Maar als het prutweer is mislukt het en dan heb je ze ook niet nodig.
-herfstasters natuurlijk, ook late.
-topinamboeren kunnen tot in november doorbloeien, als ze niet te fel in de zon staan.
-veldgoudsbloemen bloeien door tot zelfs na de eerste nachtvorst .
-kleine begonia's (rood of roze) levern heel veel stuifmeel en bloeien door tot de eerste vorst, een echte aanrrader voor bij de stal.
-mosterd en bladrammenas kunnen nog heel veel natte nectar opleveren, maar weinig stuifmeel: mijden dus.
-campanula persicifolia blijft bezocht worden als ze in november nog nabloeit.
-klimop is er meestal wel maar alleen klimop heeft de naam niet zo gezond te zijn.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door LWPisa » vr 15 dec 2006, 11:22

Maarten,

wat is een veldgoudsbloem?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door maartenkleijne » vr 15 dec 2006, 14:36

De tuinrassen van goudsbloemen zijn grootbloemiger, zaaien zich minder snel uit en zijn sowieso minder hard, en veldrassen zijn lichter oranje of geliger.
De veldgoudsbloemen worden ingezaaid op gemengde bloemenakkers of als tussengewas in biotuinen. Ze zijn goed voor de grond.
Zodra goudsbloemen zich wel uitzaaien worden het binnen een paar generaties 'veldgoudsbloemen'.
Ik meen dat ze ook zitten in het zaadmengsel van het Bijenhuis 'bijenbrood'.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door marc » vr 15 dec 2006, 18:27

Struiken/bomen :
De sneeuwbes en de vuilboom kunnen lang doorbloeien, de bijen bezoeken ze graag.
Vaste planten :
De Fuchsia's (rood hangend klokje) werden hier nog heel laat bevlogen, voor hun stuifmeel.

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door heynske » vr 15 dec 2006, 18:53

Bij mij bloeit nog de lampionboom dacht ik dat hij noemde(gele kleine bloemetjes,is nog besproken geweest omdat deze een dan helemaal geel wordt door de bloempjes).en daar vliegen zen nog wat op als het overdag bovend e 10°C komt en als de zon goed op de kasten staat.Bij mij zijn alle kasten nog goed bezet en weinig varroaval[:)].

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door de vos roger » vr 15 dec 2006, 19:00

Gisteren zag ik in een tuintje hier in de buurt een grote struik herfstaster volledig in bloei nog .De bloemknoppen van de helleborissen beginnen zich ook al goed te laten zien hier bij mij ,er zijn ook al enkele bij die geen geduld hebben en al volledig in bloei staan.


roger

gderoeck
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 nov 2002, 09:14
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door gderoeck » do 28 dec 2006, 15:58

maartenkleijne schreef:
Nu steeds duidelijker wordt hoe belangrijk goede kwaliteit najaarsstuifmeel is wil ik een lijntje beginnen over najaarstuifmeel.

-klimop is er meestal wel maar alleen klimop heeft de naam niet zo gezond te zijn.
Vreemd Maarten wat je schrijft over klimop. Het tegenovergestelde lijkt waar volgens verschillende bronnen!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door maartenkleijne » do 28 dec 2006, 16:52

Ik heb het zo geleerd:
-klimop is een buitengewoon belangrijke stuifmeelbron in de late herfst omdat er dan vrijwel niets anders is.
-maar qua eiwitsamenstelling is het niet ideaal voedsel..

gderoeck
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 nov 2002, 09:14
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door gderoeck » vr 29 dec 2006, 16:47

maartenkleijne schreef:
Ik heb het zo geleerd:
-klimop is een buitengewoon belangrijke stuifmeelbron in de late herfst omdat er dan vrijwel niets anders is.
-maar qua eiwitsamenstelling is het niet ideaal voedsel..
Ik haal er mijn klassiekers bij Maarten:
Anna Maurizio vermeldt in 'Das Trachtpflanzenbuch' een stikstofgehalte van 4,5% voor klimop en 4% voor de wilg. Je moet die cijfers met een kleine 6 vermenigvuldigen om tot het eiwitgehalte te komen. Dat ziet er helemaal niet slecht uit. Uiteraard moet je dan nog zien welke aminozuren er in die eiwitten zitten, maar dat vind ik nergens vermeld.
Eva Crane in 'Honey, a comprehensive survey' heeft het over de nectar van klimop: ze klasseert hem in categorie 5 (van 6) en dat is goed voor een gewicht van 201 tot 500 kg per hectare. Ik zeg graag dat klimop voor onze bijen de 'wilg is van het najaar'. We kunnen hem tegen elke boom of elke muur in de tuin zetten mits hem tijdig te snoeien, want het is een woekeraar.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door Oude Essink » vr 29 dec 2006, 19:23

Afbeelding
Neem een klimop met "bloeistelen" en haal na de bloei (winter of vroeg voorjaar) de bloeikoppen en de "uitschieters" weg.
Hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten