Project Terschelling

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Project Terschelling

Bericht door heidecap »

Harmen, of een ander, ik heb even een vraagje over jullie bijenproject op Terschelling.

Jullie zijn toch (onder)zoekende naar met welk bijenras jullie op het eiland verder willen : Buckfast, Carnica of een mengelmoes.
Misschien kun je hier iets vertellen over de tussenstand ...

Maar, nu mijn vraag : Terschelling is jarenlang varroavrij geweest. Ik meen dat er zelfs nog formeel een importverbod bijen bestaat vanwege deze historie.

Waarom beginnen jullie niet een project om Terschelling weer varroa-vrij te krijgen. M.a.w. afzwavelen die paar volkjes die toch de verdwijnziekte nog overleven en helemaal opnieuw beginnen met piepkleine mijtenvrije volkjes en deze opkweken tot grote volken.

Misschien maak ik een denkfout ? ...

Thomas
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Project Terschelling

Bericht door jjmvaningen »

reactie:
1. volgens mij is een formeel invoerverbod in strijd met de EG-wetgeving (vrij verkeer van goederen en diensten);
2. de tijd van "de samenleving is maakbaar (lees: afzwavelen van volkjes en opnieuw beginnen)" hebben we allang achter ons gelaten;
3. als dat afzwavelen gebeurd is dat (het afzwavelen) volgens mij in strijd met de wet (dierwelzijn, zorgplicht) en derhalve strafbaar met verzoek om aangifte te doen bij de aid (een iedert die er weet van heeft en het niet aangeeft is eveneens strafbaar als medeplichtige);
4. er is geen sprake van een denkfout, maar van een een mentaliteitsfout.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Bovendien: als je alles afzwavelt is er geen plek in Europa/de wereld waar je varraovrije bijen kan halen om nieuw te beginnen.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

maartenkleijne schreef:
Bovendien: als je alles afzwavelt is er geen plek in Europa/de wereld waar je varraovrije bijen kan halen om nieuw te beginnen.
Maarten, denk jij echt dat er niet een klein bijenvolkje mijtenvrij te maken is ? In een apidea bijvoorbeeld ?
Ik weet het ook niet zeker, maar het lijkt me sterk dat dit niet vrij eenvoudig te verwezenlijken is : mijtenvrije moer en vervolgens een 10-tal bijen stevig behandelen moet toch niet zo moeilijk zijn!

Misschien denk ik wel iets te idealistich over een mijtenvrij Terschelling, maar als ik zo naar mijn eigen bijenstand kijk wens ik me niets liever dan een mijtenvrije omgeving.

Thomas
Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo Thomas,

Sorry dat ik zo laat reageer, we hebben er aan gedacht, maar het verwijderen, afzwavelen van alle bijen is geen oplossing, want we komen bij ons in het wild ook nog steeds bijenvolken tegen, zoals in schoortstenen en zelf soms in bomen in het bos [8D]
Het eiland is te groot om dit allemaal te kunnen controleren.

Verder is er bij ons bekend dat zelfs zwermen van Ameland komen soms.
Dit zouden we allemaal moeten controleren, het zou misschien even goed gaan, maar dan is alle werk voor niets geweest.

Wat we wel doen is gezamelijk behandelen vanuit de vereniging, en iedereen doet mee, ook niet leden van ons.

Groeten Harmen
Plaats reactie