Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Kroese » wo 17 jan 2007, 03:49

Zijn schone volken het antwoord tegen abnormale winter sterfte? Deel II

Zie ook deel I: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6512

Een overzicht van mijn volken (tot nu toe)
Ik heb gelukkig geen dode of verdwenen volken.

Op 26 December heb ik bij een aantal volken waar dit kon de lade ingeschoven. Wachtend op kouder weer (0-5 graden) heb ik ze laten zitten tot 13 Januari. 18 dagen dus. De gevallen mijten heb ik geteld, en het gevonden aantal heb ik door 18 gedeeld, om de gemiddelde dagval te bepalen. Zie onderstaande tabel.
Over het geheel gezien bij de meeste kasten een vrij lage besmetting, een paar uitgezonderd.
Ondanks de relatief lage besmetting heb ik toch alles op Maandagmorgen 15 Januari met oxaal gedruppeld.

De 6 raams volken zijn jonge groei volken, opgekweekt uit 3 ramers. Dit zijn gemaakte schudzwermen van alleen bijen en kunstraat. Ook geen voerramen. De schudzwermen hebben een bevruchte moer uit eigen teelt gekregen. Ik maak geen afleggers met broed meer.

De 10 Ramers zijn in feite ook allemaal gesplitste volken. (vliegers (volledig op kunstraat gezet) en afvliegers) In de gesloten broedloze periode's heb ik de raten besproeid met oxaal. (PPO beschrijving)
Alle DuHoKa raten zijn vorig seizoen nieuw uitgebouwd. Alle oude broedraten zijn, nadat ze uitgelopen waren weggesmolten. Ook mijn hele voorraad HK ramen zijn in de stoom verdwenen. Alle kasten en ook alle ramen zijn in de hete soda geweest. Alles is dus schoon gemaakt.

1e kolom totaal aantal mijten na 18 dagen.
2e kolom gemiddeld aantal mijten per dag.
3e kolom aantal bezette straten bijen op 15-1-2007 bij de oxaal behandeling. 5 Ml per bezette straat gedruppeld.


Multiplex DuHoKa 10 ramers. Dit zijn ook jonge volken, vliegers of afvliegers of groot uitgegroeide schudzwermen.

--_______---_______5,0
10_______0,6_______7,0
--_______---_______6,0
50_______2,8_______5,0
--_______---_______6,0
--_______---_______6,0
8_______ 0,4_______6,0
45_______2,5_______6,0
15_______0,8_______7,0
20_______1,1_______5,0
20_______1,1_______7,0
--_______---_______8,0
10_______0,6_______6,5
50_______2,8_______4,0

Segeberger bakken. Dit zijn ook afvliegers, dus gedeelde volken.
--_______---_______9,0
--_______---_______9,0
--_______---_______8,0
--_______---_______9,0
--_______---_______7,5

Geisoleerde DuHoKa 6 ramers. Komend van uitgegroeide 3 ramers (schudzwermen) op DuHoKa ramen.

__________________straten
17_______0,9_______5,0
12_______0,7_______4,5
83_______4,6_______4,0
17_______0,9_______3,0
5_______ 0,3_______5,5
7_______ 0,4_______4,5
4_______ 0,2_______5,5
4_______ 0,2_______5,0
43_______2,4_______3,5
6_______ 0,3_______3,5
--_______---_______5,0
7_______ 0,4_______5,0
2_______ 0,1_______4,0

Wat mij sterk opviel was het grote aantal bezette ramen in de Segeberger bakken. De volken waren bij de start niet verschillend sterk t.o.v. de afvliegers in de spaarkasten. Ik had ze m.b.v. een isolatie sluitblok terug gebracht van 11 naar 8 hoge ramen. Ze zaten van kant tot kant vol met bijen.
In deze kasten heb ik de 2 Fehrenbach moeren (B391 en B150, en de 2 nieuwe Zweedse dames voor de teelt 2007) zitten.

Uiteraard ben ik hier zeer tevreden mee. :D


Met vriendelijke groeten,
Hennie Kroese
http://home.hetnet.nl/~kroese/ (homepage)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door LWPisa » wo 17 jan 2007, 11:28

Lage aantallen Hennie...ik ben benieuwd hoeveel er gaat vallen.

L.

correctie...voor je vliegers wel ja...maar verder toch wel wat maar geen 1300 bijv.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 17 jan 2007, 19:20

Hennie, dat zijn cijfers van goede volken.
De cijfers van de 4e kolom bij je 6-ramers snap ik niet helemaal, wat betekent "2 dagen" boven deze kolom en die cijferlijst daaronder? 206 , 180 enz. Zijn daar in 2 dagen 206 resp. 180 mijten gevallen of zijn deze volkjes zoveel dagen oud?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Kroese » wo 17 jan 2007, 20:21

Els Kleijnendorst schreef:
Hennie, dat zijn cijfers van goede volken.
De cijfers van de 4e kolom bij je 6-ramers snap ik niet helemaal, wat betekent "2 dagen" boven deze kolom en die cijferlijst daaronder? 206 , 180 enz. Zijn daar in 2 dagen 206 resp. 180 mijten gevallen of zijn deze volkjes zoveel dagen oud?
Dag Els,
Vandaag heb ik alleen van die volkjes de mijtenval geteld, 2 dagen na het druppelen van de oxaal. Ik vind het nog vrij veel wat er valt t.o.v. de natuurlijke val.

Hennie.....

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 jan 2007, 22:57

Ook ik ben in afwachting wat er gaat vallen. Spannend. Wat wordt eigenlijk als maximum aangegeven om te moeten starten met bestrijden. En wanneer is een nabehandleing gewenst??

Het verhaal oude raat en nieuwe raat. Tja..... zoals ik al eerder zei zou toch eens door een paar imkers moeten worden gestest. Het is gemakkelijk te doen lijkt me.

jp

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Gerard van Gastel » do 18 jan 2007, 18:51

__________________straten__2 dagen___3 dagen
17_______0,9_______5,0_______206_______183
12_______0,7_______4,5_______180_______102
83_______4,6_______4,0_______195_______156
17_______0,9_______3,0_______220_______78
5_______ 0,3_______5,5
7_______ 0,4_______4,5_______240_______92
4_______ 0,2_______5,5
4_______ 0,2_______5,0_______283_______82
43_______2,4_______3,5_______131_______84
6_______ 0,3_______3,5_______76________61
--_______---_______5,0
7_______ 0,4_______5,0_______270_______105
2_______ 0,1_______4,0_______92________48

Hennie, in bovenstaande met rood gemarkeerde volken vallen op 2 dagen (na behandeling)evenveel mijten, enig idee hoe dat grote verschil in natuurlijke mijtenval (resp 83 en 4) is te verklaren?

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Bart Maes » do 18 jan 2007, 19:03


Ook ik ben in afwachting wat er gaat vallen. Spannend. Wat wordt eigenlijk als maximum aangegeven om te moeten starten met bestrijden. En wanneer is een nabehandeling gewenst??
In onze Belgische varroadestructor (een boekje rond varroa-bestrijding uitgegeven door het Informatiecentrum te Gent) staan volgende drempelwaarden als richtlijn:

* maart-april: mijtenval >2/dag kort behandelen met mierenzuur of Apivar
* mei: >3/dag (noodgeval, eventueel behandelen in tussenperiode na lenteoogst, met mierenzuur - 1x lang of 2x kort, darrenbroed wegsnijden of kunstzwerm)
* juli: >5-10/dag onmiddellijk na de zomeroogst behandelen, met Apivar of mierenzuur
* september-oktober-novemeber: >5/dag met Perizine

Wat zij als drempelwaarden aanhalen pas ik ook zowat toe bij mijn kolonies. Ik ben echter ook benieuwd wat andere imkers ervan zeggen.


met imkersgroet!
Bart

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Dirk Blanken » do 18 jan 2007, 20:26

Bart, je moet een eige methode uit alle adviezen proberen te filteren.

Je kan niet wachten tot het juiste aantal mijten gevallen is dan ben
je te laat.
Ik ben er van overtuigd dat je de varroa gedurende het hele seizoen zo laag mogelijk moet houden om van de verdwijnziekte verschoond te blijven.
Ik behandel al een kleine 10 jaar met thymolkristallen en in 2006 voor het eerst met bienenwohl (oxaalzuur) 3 of 4 x om de 5 a 6 dagen 1 cyclus.
Bienenwohl doe ik dan in de late zomer.
Reden van het gebruiken van bienenwohl:De bijen schijnen dan extra te poetsen en cellen met varroa's te openen en schoon te maken?
Bienenwohl is volgens mijn inzicht zelf ook te maken met als basis ongeveer 1/3 van de dosis oxaalzuur voor de winterbehandeling en verder propolis en wat etherische olien en wat zuren zoals citroenzuur alles opgelost in een suikeroplossing, (winteroplossing).
Maar pin me hierop niet vast.


Thymol gedurende het hele seizoen maar te beginnen(vullen van de verdampertjes)in de drachtarme perioden.
----Na de voorjaarsinspectie/na de voorjaarsdracht(koolzaad)/in september.
Zo vermijd ik dat de sterkste thymol geur overgedragen wordt op honing, en ik heb hier ook nog nooit iets van gemerkt.

Thymol doet men ook wel eens door het wintervoer maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Thymol wordt ook vaak gebruikt in de noordelijke landen zoals zweden etc waar een lange winterzit normaal is.

In Nederland wordt het weinig gebruikt.
Ik ga er mee door omdat ik de laatste jaren ondanks de vele negatieve berichten sterke volken uitwinter.
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Kroese » do 18 jan 2007, 22:25

Gerard van Gastel schreef: Hennie, in bovenstaande met rood gemarkeerde volken vallen op 2 dagen (na behandeling)evenveel mijten, enig idee hoe dat grote verschil in natuurlijke mijtenval (resp 83 en 4) is te verklaren?
Gerard, tot nu toe heb ik alleen de getallen en de feiten aangeleverd. Natuurlijk heb ik dat verschil ook gezien. Dat bewijst maar weer eens dat je niet volgens een tabel kunt beslissen of je wel of niet moet behandelen.

Van de 12 6Ramers zijn er 2 die meer dan 1 mijt gemiddeld per dag hadden.
Alleen die 2 moest ik dan volgens de tabel maar behandelen. Gezien het wisselende beeld zou dat dus een grote fout zijn geweest. Om dit aan te tonen ben ik toch maar aan het tellen gegaan. (ik was het eerst niet van plan, het is dom monniken werk.)
De 6Ramers zijn in de zomer besproeit met oxaal, voor dat er gesloten broed was. De hoeveelheid mijten die er nu inzit is waarschijnlijk door vervliegen gekomen. Misschien moeten dit soort volkjes naar een nieuwe stand gebracht worden, om dit invliegen te verminderen.


Ter informatie: Ik heb in de winter 2004-2005 ook geteld, en prachtige tabellen en grafieken gemaakt. Het is interessant om het verloop van de mijtenval te zien, voor en na de behandeling.
Zie http://home.hetnet.nl/~kroese/ Menu: Varoa behandeling kiezen.


Afbeelding

Opvallend is dat de 6 ramers in 2004-2005 minder val hadden na de behandeling dan deze keer. En die waren niet besproeid in de broedloze periode.

Hennie.....

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 18 jan 2007, 22:44

Ook ik heb gehoord dat pertinent bestrijden (pertinent word op een gegeven moment permanent?) soelaas biedt tegen de massale (winter)sterfte. Met name bestuivingsimkers kunnen niet het risico lopen om massale sterfte op te lopen. Zij zetten meer volken op dan anders maar gaan ook eerder en frequenter de varroa te lijf. Gevolg twee bestuivingsimkers die ik nu heb gesproken hebben weinig tot geen sterfte. Dit zou ook uit de resultaten het onderzoek van PPO en Romee moeten komen.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten