Onderzoek reacties kon.teeltdag 2007

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Onderzoek reacties kon.teeltdag 2007

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik reageer alvast maar even. Ik was ook op de KTD 2007. Voor de eerste keer notabene. Een bruine kruin tussen heel veel grijs.

~~~~
Ik reageer alvast even op het eerste stuk van Henk. Laat me eerst zeggen dat ik positief ben over het Duitse onderzoek. De presentatie zag er indrukwekkend uit. Toch heb ik ook eem kritische noot geplaatst bij een paar van de gepresenteerde resultaten/aannames.

Over het eerste praatje:

1 Op het filmpje zag ik niet hoe een mijt werd gepakt van de rug van een andere bij. Wel zag ik een bij vlooien of 'mijten': een soort spreidstand. Ik vraag me af of dit wel typisch mijtverwijderingsgedrag is. Ook zag ik rondom op het filmpje bijen met mijten op de rug lopen! Ook ik heb bij mijn eigen bijen gezien dat ze met varroa's in hun kaak de kast uit vlogen. Zijn dit levende varroa's of dode varroa's die als vuil worden gezien, zoals ook stukjes poot of was stukjes die door de bijen worden verwijderd uit de kast.

2 Dat verkorte broedduur van de bijen leidt tot varroa besmetting onder een kritische drempelwaarde is volgens mij door het onderzoek in Wageningen al uit de wereld geholpen.

3 Ook het bewijs dat bijen mijten kunnen ruiken (ook te zien in een video filmpje) was flinterdun zoniet misleidend. Dat bijen goed kunnen ruiken is natuurlijk waar, maar waarom laat de onderzoeker dan niet een conditionerings test zien met bijv. mijten verstopt in een wasdekseltje?

4 Waarom broed wel wordt getrokken en varroa wordt verwijderd terwijl varroa's niet van de bijenrug worden geplukt snap ik niet in termen van kosten. Aangezien er aan het broedtrekken veel meer kosten zijn verbonden. Dat bijen broedtrekken is natuurlijk evident. Ik zie het vaak genoeg als ik in de bijen werk.

5 Een interessante grafiek was die van de varroaval bij een behoorlijk aantal (op broedtrekken geselcteerde) volken waarin duidelijk te zien was dat een bepaalde deel van deze volken duidelijk minder!! varroaval liet zien dan de controle (normale) volken. Naar ik meen loopt dit experiment nu een jaar(of twee jaar??). De toekomst moet nu blijken of deze volken ook daadwerkelijk op langere termijn weinig varroaval laat zien.

jp
Ria van den Berg
Contacteer:

Re: Onderzoek reacties kon.teeltdag 2007

Bericht door Ria van den Berg »

"Een bij die een mijt op zijn lijf heeft begint aan een speciale dans om aan te geven dat zij een probleem heeft met een mijt en na het dansje zet zij de vleugels in een kenmerkende spreidstand om omringende bijen de ruimte te geven om de mijt van haar lijf te plukken. Op de vertoonde filmopname was duidelijk te zien dat een bij een mijt in haar kaken beetpakte en verwijderde."

Leen heeft in 1996 (!) soortgelijk gedrag bij onze Nederlandse bijen gezien. Toen was de tijd er nog niet rijp voor, want op ons stukje in "Bijen reageerde niemand.
Het is al jaren bekend, dat het hygienisch gedrag t.a.v. AVB door twee faktoren wordt bepaald. Vandaar dat er in Noord Amerika niet gewerkt wordt met de pintest,maar met het bevriezen van broed. Volgens Sue Coby zijn het twee recessieve factoren. Nu de genen van de honingbij in kaart zijn gebracht, kunnen we die factoren (en die voor het met varroa besmet broed trekken) misschien een plekje geven.
Ik kijk uit naar het vervolg van het verslag.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Onderzoek reacties kon.teeltdag 2007

Bericht door Hans van der Post. »

Ria schreef: Leen heeft in 1996 (!) soortgelijk gedrag bij onze Nederlandse bijen gezien. Toen was de tijd er nog niet rijp voor, want op ons stukje in "Bijen reageerde niemand.
Naar aan leiding van dat stukje in 1996 heb ik toen mijn ogen eens "scherper" ingesteld. Inderdaad!! er zijn volken waarin je deze reactie zag zoals zaterdag op het infrarood filmpje werd getoond.
Hans
Plaats reactie