Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Rieks
Berichten:5
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 13:28
Locatie:Nederland
Contacteer:
Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door Rieks » vr 23 mar 2007, 07:55

ALARM, gigantische sterfte onder bijen kolonies in Noord Amerika
Sinds een aantal jaren kampen Imkers in Amerika met een mysterieuse massale sterfte onder hun bijen kolonies. Tot op de dag van vandaag is nog geen reden gevonden voor de sterfte, maar er is wel een naam voor bedacht 'Colony Collapse Disorder'

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door hans hoogendoorn » vr 23 mar 2007, 09:53

Heel erg verontrustende berichten uit de US.

Gisteren belde een collega-imker.
Hij had hier in de buurt in een plantenzaak een bestrijdingsmiddel ontdekt,
een soort zetpil die je bij de wortels in de pot kunt stoppen.
meststof en gewasbescherming in 1.

op de verpakking staat iets in de strekking :
- dood luizen en ander gespuis - werkt langdurig maar pas na 3 weken -
- niet tijdens de bloei gebruiken Het dood ook Hommels en Bijen -


de waarschuwing opvolgen lijkt me moeilijk, als ie al opvalt.
hij zal me een verpakking toesturen om op het forum te plaatsen.

Dit keer gebruik op kleine schaal in potten thuis.
Het wordt vast al langer op grote schaal op het land toegepast.

Mijn thuisstand is ernstig getroffen. De helft bleek in het voorjaar gesneuveld.
Ik ging er van uit, dat dit wees op ernstige besmettelijkheid. Want op andere standen is niets aan de hand.
Virussen blijven zeker ook een optie. Blijft gissen PPO kan daar nog steeds niet op onderzoeken.

Een collega 4 km bij mij vandaan had vorig jaar veel sterfte. Zijn bijen hadden op de boekweit gestaan.
Een imkercollega 2 km bij mij vandaan was twee jaar terug de klos. Sinds die tijd geen last meer.
Tamelijk plaatselijk.

Bij plotselinge massaal sterven moeten we zeker vergiftiging niet uit het oog verliezen.
Atijd de gewassen in de omgeving van de stand inventariseren en noteren !
Ik vind dat knoeien met ons voedsel zowiezo al erg eng.
Ogen open houden.

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door kreydt » vr 23 mar 2007, 12:55

Dat de massale bijensterfte in amerika dramatisch is voor de "Grote" imkers, is op de verschillende amerikaanse sites te lezen.
Maar daar speelt zeker het stuifmeel verhaal mee. Als men op één plaats tot 7000 kasten laat overwinteren en de bijen vertikken het om een wintertros te vormen, weet zelfs het kleinste kind dat er zich problemen gaan voordoen om voldoende voedsel te verzamelen.

Een verzwakt organisme ( onvoldoende voedsel ) staat klaar om ten onder te gaan aan alle mogelijke virussen, eencelligen, schimmels, pesticide en andere rotzooi.

kg

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door hans hoogendoorn » vr 23 mar 2007, 22:01

Hallo Guido.
Het stuifmeelverhaal is natuurlijk een belangrijke schakel.
Daarnaast is er vast meer aan de hand en misschien is het wel en inplaatsvan of.

En dus zolang we het niet weten : Op alles letten en alle risico's zo klein mogelijk maken.
Het is wel bijzonder, dat het verdwijn-probleem zich de laatste jaren zo explosief voordoet.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 25 mar 2007, 15:47

hans hoogendoorn schreef:
Heel erg verontrustende berichten uit de US.

Gisteren belde een collega-imker.
Hij had hier in de buurt in een plantenzaak een bestrijdingsmiddel ontdekt,
een soort zetpil die je bij de wortels in de pot kunt stoppen.
meststof en gewasbescherming in 1.
Volgens de wakkere zondagskrant is er nu ook een lokdoosje voor(of is het tegen) wespen.
Samen met de ontdekte pil van Hans schiet de vernietiging van al die beestjes nu eindelijk een beetje op.
Zijn ze lekker weg als ook die poolkappen zijn gesmolten en we hier lekker altijd zomer hebben.[8D]

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door Dirk C » zo 25 mar 2007, 23:23

Volgens mij is het niet Monsanto niet zozeer te doen om alleen maar hun zaadjes te verkopen en de voedselmarkt in handen te krijgen.
Waar ze fel mee bezig zijn is het creëren van gewassen die bestand zijn tegen onkruidverdelgers, op deze markt is monsanto een grote speler.
Velden worden overspoten met herbiciden vanuit helicopters en vliegtuigjes. De ongewenste wilde planten (soms wel eens onkruiden genoemd) sterven af terwijl de genetisch gewijzigde cultuurgewassen leuk verder groeien. De ultieme monocultuur. Gelukkig hebben wij geen km² aaneengesloten akkers of we hadden het hier ook vlaggen.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door Piet Jager » wo 28 mar 2007, 11:43

Nu ook al 'verdwijnziekte' van de haring!
Waarom weet niemand, maar ergens tussen larf en vis gaat het mis.
Haringwetenschappers tasten in het duister!
- Klimaatverandering?
- Nieuwe planktonsoorten?
- Veranderde zeestromingen?

!Piet

Rieks
Berichten:5
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 13:28
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door Rieks » do 29 mar 2007, 13:24

Kan de verdwijning ook nog te maken hebben met het op warmen van de aarde? dat we door het op warmen vaker last hebben van inversie?
Iedereen weet dat bijen zich orienteren op de zon, met inversie raken de bijen misschien ook wel gedesorienteert net als postduiven.
Inversie onstaat door! Omkering. Normaal neemt de temperatuur met de hoogte af met ongeveer 0,65°C per 100 meter. Indien echter de temperatuur vanaf een bepaald niveau in de bovenlucht opnieuw toeneemt (komt veelvuldig voor in een hogedrukgebied) spreekt men van een inversie. Naargelang het vormingsproces spreekt men van een subsidentie-inversie in hogedrukgebieden, frontale-inversie, stralings- of afkoelings-inversie op het einde van koude wolkenloze nachten.
De aanwezigheid van een inversie(laag) verhindert de vertikale uitwisseling in de atmosfeer, waardoor bijv. vochtige, koude lucht in de onderste lagen langer aanwezig kan blijven met als gevolg langer aanhoudende nevel of mist en toenemend gevaar voor aandoeningen van de luchtwegen. Wie weet hier meer over? of wie doet hier onderzoek over?
Rieks


H de Jonge

Rieks
Berichten:5
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 13:28
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door Rieks » do 05 jun 2014, 12:25

Onderzoekers linken glucose-fructosestroop aan bijen verdwijnziekte


Een team entomologen van de Universiteit van Illinois heeft een mogelijk verband gevonden tussen glucose-fructosestroop en de bijensterfte. Glucose-fuctrosestroop wordt van mais gemaakt
Sinds 2006 doen imkers melding van de bijenverdwijnziekte. Veel landen, waaronder ook Nederland en België, hebben last van de mysterieuze verdwijning van bijen.
Het is een fenomeen waarbij alle bijen van een bijenvolk plotseling verdwijnen. Als mogelijke oorzaken van het verdwijnen van de bijen worden genoemd: de varroamijt, virussen, stress, ondervoeding, bepaalde pesticiden en straling van mobiele telefoons.
Honing
Het nieuwe onderzoek, dat is gepubliceerd in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences, linkt de bijenverdwijnziekte aan glucose-fructosestroop, dat imkers de bijen voeren omdat hun eigen voedselbron, honing, van ze wordt afgenomen.
In de jaren zeventig begon men bijen glucose-fructosestroop te voeren nadat uit onderzoek was gebleken dat hier geen risico’s aan zouden kleven. Sinds die tijd zijn er nieuwe pesticiden ontwikkeld, waarvan resten in de glucose-fructosestroop terechtkomen. Deze pesticiden blijken het immuunsysteem van de bijen te verzwakken en Neonicotinoïden is voor een bij of andere insecten neurotoxisch waardoor het oriëntatie vermogen in de war raakt en bij uitvliegen de weg niet terug meer kan vinden (Vandaar ook verdwijnziekte de bijen komen niet meer terug op de stand)
Bij ziekte onvoldoende voer of parasieten dan liggen de bijen dood onder in de kast laat dat duidelijk zijn.

Het verhaal over glucose-fructosestroop dat gelinkt wordt aan de bijen verdwijnziekte klinkt heel aannemelijk. Ik heb thuis op de bijenstand nooit last gehad van de bijenverdwijnziekte omdat ik altijd met gewone suiker oplossing heb gevoerd, Sinds vorige herfst ben ik voor het eerst met trim-o-bee gaan voeren( heb het etiket en de inhoud gecontroleerd glucose-fructosestroop) ik heb begin september 3 volken ingevoerd met glucose-fructosestroop opname van deze voedsel was goed, de bijen vlogen goed haalden stuifmeel alles leek in orde tot eind oktober, een kast zat geen een bij meer in. Ben met twee kasten de winter in gegaan en met mooie dagen boven 7 graden hebben ze alle twee ook gevlogen en deze voorjaar ook stuifmeel gehaald een volk begon steeds minder te vliegen tot dat er niet een bij meer uitkwam en de kast nu leeg is en de laatste volk was zo verzwakt dat ik die heb opgeruimd en ben geheel weer op nieuw begonnen. .
Vanaf 1 december 2013 is het gebruik van neonicotinoïden verboden. Maandag nam de Europese Commissie het moratorium aan. Na twee jaar wordt bekeken of de maatregelen effect hadden en of er Europese wetgeving moet komen.

Het gaat de inperking van drie middelen in de neonicotinoidengroep; clothianidine, imidacloprid en thiametoxam. Niet alle toepassingen worden stopgezet. Het gaat met name om zaadtoepassingen van de insecticiden in door bijen bevlogen gewassen. Gebruik in de glastuinbouw krijgt waarschijnlijk een uitzondering.

De middelen zouden schadelijk zijn voor bijen. Het verbod moet de slinkende bijenpopulatie beschermen. Nederland is voorstander van het tijdelijke verbod. Vijftien lidstaten steunden de inperking, acht lidstaten stemden tegen en vier lidstaten onthielden zich van stemming.

Als er verband is tussen glucose-fructosestroop en de bijensterfte en er zou het verbod in Europa op neonicotinoïden komen voor twee jaar zou dat weinig uit maken op de gezondheid van de bijen omdat er veel mais ingevoerd wordt uit de USA en nog veel voorraad mais met residuen van deze bestrijdingsmiddelen zijn opgeslagen in Europa waar nog glucose fructosestroop van gemaakt wordt. Het zou verstandig zijn om voorlopig geen glucose-fructosestroop meer aan de bijen te voeren en weer overgaan op gewone kristalsuiker.
H de Jonge
H de Jonge

Gebruikersavatar
Abeille tourbiere
Berichten:17
Lid geworden op:do 29 mei 2014, 23:31
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica/Ligustica
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte in Noord Amerika

Bericht door Abeille tourbiere » do 05 jun 2014, 12:53

Dat klinkt heel logisch! Het zou erg mooi zijn als dit mysterie hiermee is opgelost. Voor mijn bijen alleen kristalsuiker.

Verstuurd van mijn GT-I9105P
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten