Meeuwen en bijen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
de vos roger
Contacteer:

Meeuwen en bijen

Bericht door de vos roger »

Ik citeer een berichtje van een lezer uit ons maandblad van de VIB .
Voor de winter stelden we vast dat bijna alle kasten leeg waren.Er was nog meer dan voldoende voedsel aanwezig,maar er was geen bij te bespeuren.De enige troost was dat het bij de imkers in de buurt even erg gesteld was of zelfs nog erger.Er wordt hier veel gepraat over de mogelijke oorzaak.Ik heb er zelfs aan gedacht om de kapruin aan de haak te hangen,maar ik heb tenslotten opnieuw een bijenvolk aangeschaft.
Vandaag kwamen we tot een onthutsende vaststelling.Op regelmatige tijdstippen,bij mooi weer,kregen we een grote groep kokmeeuwen op bezoek.Ze vergastten ons op een prachtige vliegschow boven onze tuin.Vandaag waren ze er weer,maar bij nader toezien zagen we dat ze in de lucht de bijen "pikten".Na anderhalf uur dropen de meeuwen af,waarschijnlijk was hun honger gestild.
Is er iemand die dezelfde ervaring heeft opgedaan?
Zouden die meeuwen de oorzaak kunnen zijn van de zogenaamde "verdwijnziekte"?
Wat kunnen we doen om de meeuwen te verjagen?

roger
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: Meeuwen en bijen

Bericht door buckfast_beekeeper »

de vos roger schreef:
Zouden die meeuwen de oorzaak kunnen zijn van de zogenaamde "verdwijnziekte"?
En wat doen we met de "verdwijnziekte" op de plaatsen waar geen (kok)meeuwen te bespeuren zijn? Gaan we daar het verdwijnen toeschrijven aan de mezen of de zwaluwen? En wat als een imker er last van heeft en een andere imker op 100meter afstand niet? Waren dan de eerste zijn bijen smakelijker of van een betere kwaliteit dan die van zijn collega?

Lijkt me eerlijk gezegd nogal kras als oorzaak van de verdwijnziekte. Dat de meeuwen enkele bijen meepikken wil ik nog wel geloven. Dat ze de reden van zijn geloof ik echter niet.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Wat kunnen we doen om de meeuwen te verjagen?
roger
Een slechtvalk kopen. [;)]

Erik
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Op regelmatige tijdstippen, bij mooi weer, kregen we een grote groep kokmeeuwen op bezoek. Ze vergastten ons op een prachtige vliegshow boven onze tuin.Vandaag waren ze er weer, maar bij nader toezien zagen we dat ze in de lucht de bijen "pikten". Na anderhalf uur dropen de meeuwen af, waarschijnlijk was hun honger gestild.
Bij mooi weer heb ik ook mooie vliegshows van meeuwen. Dit gebeurd al jarenlang zelfs in mijn jeugd. Is te zien bij mooi weer in de tweede helft van juli al buitelend soms met de thermiek mee drijvende in de lucht pikkende meeuwen. Maar geen bijen! De bruiloft vierende koninginnen van de bruine wegmier zijn voor vogels een lekkernij.[:)]
Hans
Plaats reactie