zwerm onder de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » vr 20 apr 2007, 23:20

Vanavond thuisgekomen op deze koele dag en tot mijn verbazing
hing een zwerm aan de steen onder mijn kast.

Afbeelding

Ik neem aan dat het de oude koningin is, en dat die geknipt was.
( knip jij ze Jacob Mus?)

Het volk was enorm groot en ik verwachte al dat ze vroeg zouden gaan zwermen.
Bovenop de zwerm staat nu een tienramer met kunstraat zodat ze erin kunnen lopen.
Het idee is nu om morgen 1 of 2 afleggers te maken uit het hoofdvolk met enkele koninginnedoppen en dan 1 mooie dop te laten zitten.

Aangezien het pas de tweede keer is dat ik dit meemaak vraag ik me nog wel wat af...
Is het verstandig morgen meteen s'ochtends vroeg de kast open te maken of moet ik wachten tot het wat warmer is buiten?
Hoeveel bijen moeten er in 1 aflegger zitten?

Als er iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Groet,

Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door Hans van der Post. » za 21 apr 2007, 00:18

Peter bij dit koele weer loopt een zwerm niet zo gauw je zal de vliegopening tegen de "zwerm" aan moeten zetten en ze een beetje "helpen" door de weg te wijzen. Persoonlijk zou ik voorzichtig met de hand - je mag het ook met een houten lepel doen -een deel van de bijen op de vliegplank zetten. Maar je moet dan wel het kastje zodanig neerzetten dat de rest van de bijen (de zwerm) zo over kunnen lopen.

Het hoofdvolk:
Vandaag kwam de zwerm af. Over zeven dagen - vrijdag 27 april - zijn de doppen rijp - er komt een eerste nazwerm. Nu dat moet je zien te voorkomen. Je kunt morgen afleggers maken met ramen waar doppen op zitten en met een raam of vier af geslagen bijen.
Het risico is dan groot dat bij die manipulatie de larve in de moercel "loskomt". Een moercel hangt met top naar beneden de larve zakt dan in de top en sterft daar. Als je zeven dagen later kijkt zit daar zwart "snot" in.
Als je tijd hebt zou je de afleggers kunnen maken op donderdag. De doppen zijn dan bijna rijp en kunnen tegen een "stootje" Niet zo'n raam met doppen afslaan!
Dit raam met opzittende bijen voorzichtig in een nieuwe kast hangen!
Hans

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » za 21 apr 2007, 01:10

Hey fantastisch Hans, zo laat nog een reactie!

Die zwerm in laten lopen gaat wel lukken ik had ze al een beetje met een lepel geholpen:).

Ik vindt het wel een beetje eng om nog zo lang te wachten met afleggers, maar ik zou woensdag ook afleggers kunnen maken, is dat te vroeg? Verder vraag ik me nog af of er in het volk niet ook nog een hoop doppen zitten die jonger(nog larves) zijn en daarvan de kans dat ze kapot gaan kleiner is. Ik wou de afleggers het liefst meerdere doppen geven.
Zou ik als ik morgen of zondag heel voorzichtig afleggers maak misschien meer gesloten broed mee kunnen geven en draagt dat niet bij aan een groter startvolkje en verwarming?
Ik kan natuurlijk ook dit weekend 1 aflegger maken uit de bovenste broedbak en woensdag een andere uit de onderste, het blijft nog gissen voor een leek als ik :)


groet

peter

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door de vos roger » za 21 apr 2007, 09:05

Peter,zet je kastje waar de zwerm moet inlopen op de grond ernaast en steek er een opgebouwd raam in in het midden zo kan de oude koningin onmiddellijk aan de leg terug en kunnen de bijen al voedsel opslaan.
Van zodra de zwerm erinzit kunt ge uw kastje verplaatsen wacht daar niet te lang mee anders oriënteren ze zich teveel op de huidige plaats.
groetjes

roger

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » za 21 apr 2007, 09:32

Dank voor je reactie Roger,
Deze stappen had ik inmiddels reeds gedaan, twee uitgebouwde ramen in het midden en 6 kunstraat, en nog de bodem eronder geschoven vanacht omdat het ging vriezen. Vanochtend de kast op de juiste plek gezet 3 meter naast de andere, en bovenal na mijn zure lessen van vorig jaar...
een spleetverkleiner, en voorlopig geen voer!
Vorig jaar werden ze leeggeroofd, maar ik heb er wel veel van geleerd en hoop nu bij de herkansing meer succes te hebben. Het weer ziet er in elk geval een stuk beter uit.
groet
peter

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door de vos roger » za 21 apr 2007, 12:02

Na drie à vier dagen toch lichtjes beginnen voeren,dan bouwen ze beter.[;)]

roger

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » za 21 apr 2007, 12:48

ah ok top!
en twee kantramen met voer inhangen , kan dat dan ook al?
groet peter

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door de vos roger » za 21 apr 2007, 13:25

Jazeker mijn teveel aan voederramen geef ik ook aan zwermen,kunstzwermen of afleggers,is in die periode nu beter dan vloeibaar voedsel geven.
Maar niet overdrijven langs beide kanten een raam voer is meer dan voldoende.

roger

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » za 21 apr 2007, 15:18

Zo ik kon het niet laten toch iets te ondernemen vandaag, dus uit de bovenste broedbak drie ramen broed gehaald en die samen met een voerraam en een een dubbel blokraam in een 6-ramer gehangen.. alles heel voorzichtig.
In totaal gingen er wel 4 of 5 doppen mee maar ik heb
ze niet heel goed bekeken. Ik neem aan dat in de onderste broedbak nog genoeg doppen over zijn.
Drie ramen kunstraat teruggeplaatst in het oude volk, deze moesten
ook tussen ramen broed in omdat de ramen broed niet meer goed naast elkaar pasten.
Woensdag of donderdag ga ik de hele kast dan wel doornemen als de doppen wat sterker zijn en nog een aflegger maken.
Als ik iets verkeerd doe hoor ik het heel graag...
groet peter

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door de vos roger » za 21 apr 2007, 17:47

zonregeditor schreef:
Drie ramen kunstraat teruggeplaatst in het oude volk, deze moesten
ook tussen ramen broed in omdat de ramen broed niet meer goed naast elkaar pasten.
groet peter
Peter nadat er een zwerm is afgekomen van je "oude"volk zou ik de drie ramen naast de broedramen hangen en er niet tussenin.Hou het broednest intakt.En.....of er in de onderste broedbak nog doppen zullen te vinden zijn....,ik hoop het voor jou ,meestal hangen ze aan de bovenste ramen onderaan.

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten