zwerm weer terug de kast in?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

zwerm weer terug de kast in?

Bericht door Ivo » do 26 apr 2007, 22:22

Kan een zwerm tegen de avond weer terug de kast in vliegen, of is de moer gewoon niet meegegaan de kast uit? Of hadden ze het gewoon warm dat ze aan het baarden waren? Er hingen links en rechts wel wat kleine klompjes bijen in de struiken. 1 klompje heb ik een 6-ramer in kunnen lokken, de moer zit hier zeker niet bij lijkt me. Ik hoop dat ze morgen de kast wel weten te vinden met moer...
Ivo

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm weer terug de kast in?

Bericht door Barry Sp » vr 27 apr 2007, 11:20

Hoi Ivo,

Als je de koningin geknipt is komt de zwerm weer terug naar de ouwe kast!

B.Speet

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: zwerm weer terug de kast in?

Bericht door Ivo » vr 27 apr 2007, 12:23

en als ze niet geknipt is...?

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm weer terug de kast in?

Bericht door Barry Sp » vr 27 apr 2007, 12:24

Dan keert de zwerm niet terug!

B.Speet

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: zwerm weer terug de kast in?

Bericht door Ivo » vr 27 apr 2007, 13:36

Dat was ook mijn idee, dan maar de conclusie trekken dat ze het gewoon warm hadden en buiten aan het barbequen waren?

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm weer terug de kast in?

Bericht door Barry Sp » vr 27 apr 2007, 13:45

Of er is iets mis met de koningin! dat ze geprobeert heb om te gaan vliegen en dat ze dat niet meer kan en dat de zwerm daarom terug gekeert is! heb je de kast al wel naar gekeken of er doppen in zaten?

B.Speet

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: zwerm weer terug de kast in?

Bericht door Ivo » vr 27 apr 2007, 14:49

Helaas was het gisteravond te laat en onrustig om de kast open te maken, vandaag werken... morgenochtend zijn ze aan de beurt. Ik hoop dat ze vandaag niet opnieuw zijn gaan zwermen...

Als ik doppen vind zal ik ze over een dag of 10 gaan breken. Vorig weekend een paar droge speeldopjes verwijderd. Als ik de moer alsnog vind zal ik een veger gaan maken.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: zwerm weer terug de kast in?

Bericht door de vos roger » vr 27 apr 2007, 16:56

Ivo schreef:
Vorig weekend een paar droge speeldopjes verwijderd. Als ik de moer alsnog vind zal ik een veger gaan maken.
Ivo als je vorig weekend geen aangezette doppen had zullen ze ook niet gezwermd hebben.De zwerm kan aanzetten van zodra de eerste koninginnecel gesloten is,dus in denk aan je uitleg te horen dat het bij jou nog zo ver niet was.Bij warm weer en veel dracht en plaatsgebrek binnen kunnen de bijen nu al aan baardvorming doen,ik heb ook al zo'n kast hier thuis en heb die nagekeken maar nog geen zwermcellen te zien,dus geen paniek.

roger

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: zwerm weer terug de kast in?

Bericht door jjmvaningen » zo 29 apr 2007, 18:10

heb zelf ook een tweetal zwermen terug zien slaan op de kast.
(geknipte&gemerkte moer lag 3-5 meter buiten de kast in te gras met een klein groepje bijen.
waarschijnlijk in volle vlucht alsnog meegenomen.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm weer terug de kast in?

Bericht door Dirk Blanken » ma 30 apr 2007, 19:46

Als je weinig tijd heb kan je wekelijks kiepen dat is een paar minuten per kast.
Even tussen de broedkamers kijken of er doppen zitten die larven bevatten.
In het voorjaar is de kiepmethode bijna voor 100% betrouwbaar het enige wat je kan overkomen is een stille moerswisseling waarvan de doppen midden op de raat zitten.
Maar aan een stille moerswisseling moet je niets doen.
Nooit een dop breken die midden op de raat zit als je de rest niet gezien hebt die breek je pas als er overal veel doppen zitten.
Zijn er zulke beginnende open doppen dan binnen een paar dagen
afhankelijk van de grote van de larven de oude koningin afnemen bijvoorbeeld in een 6 ramer doen met 1 of 2 broed en in de buurt zetten, ze vliegen dan af en breken de doppen zelf.
Zijn de doppen ver gevorderd dan direct optreden dezelfde sessie de koningin afnemen(de 6 ramer staat al klaar met ramen)
Het oude volk binnen een paar dagen breken(afslaan) behalve 1 raam met doppen dit raam merken met een punaise.
Dit raam absoluut niet afslaan dan gaan de koninginnen in de gesloten doppen dood.
Nu elke avond tegen zonsondergang even luisteren, als je een tuter hoort dan de volgende dag om een uur of 5 (1700)het gemerkte raam breken, eerst goed bekijken er moet een uitgelopen dop op zitten als je de rest eerder goed gebroken hebt, waarschijnlijk zijn er al andere rijpe doppen.
Je kan na een beetje roken deze voorzichtig open maken dan blijft de eerst uitgelopen koningin eerst uit de buurt en kunnen de net uitgelopen koninginnen zich even orienteren en voedsel opnemen, voordat ze de confrontatie aangaan.
Ook kan je alles breken op het doppenraam dan zit je aan de tuter de 1e uitgelopen koningin vast.

Je hebt dan een zwermdop koningin die vaak toch wat beter is dan een redcelkoningin.
Als je een paar volken hebt is dit haalbaar.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten