bijenkasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
6kinderen
Berichten: 4
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 21:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

bijenkasten

Bericht door 6kinderen » do 31 mei 2007, 22:10

Hallo, ik ben zeg maar erg nieuw en heb door dat een groote voorzwerm in mijn voortuin meer dan een beetje belangstelling gekregen voor deze hobby.
Dit meer versterkt door de hobby imkers die deze voorzwerm kwamen weg halen.Daar ik als opleiding ook dierenhouderij heb en eigelijk nooit wat met beesten heb gedaan en ik eigelijk heel makkelijk met deze ijverige beestjes om leek gaan, werd mij gevraagd om eens wat meer te lezen over deze hobby en of ik al dan niet een bijenhobby zag zitten.
Daar heb ik over nagedacht en heb er wat meer over gelezen en besloten om me verder te verdiepen, en ben begonnen om een bijenkast te maken waar ik, om te beginnen met een klein volkje, in wil probren te huisvesten.
Nu wil ik die kast maken van 15 mm multiplex goudgarand ongegrond.
onderzijde met kistengaas.
Nu heb ik wat educatie over bijen enzo gelezen maar echt duidelijkheid over behandeling van nieuwe kasten kon ik echt niet vinden, bijv. over het insmeren van nieuwe kasten en dat daarvoor wel eens gras gebruikt wordt om de lucht van nieuwigheid te verdoezelen.
Mijn vraag is dus weleens of zijn er meerdere middelen wat je kunt gebruiken, bv is kunstraat iets of resten bijenwas van een oude kast?
Of kun je bijv. ook het materiaal een tijdje buiten laten uitdampen?

groet
klaas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenkasten

Bericht door Hans van der Post. » do 31 mei 2007, 22:37

Klaas Welkom op het forum je zult er heel wat vinden en lezen wat je nodig zult hebben om de machtige hobby? uit te oefenen.
De kast die je in je hoofd hebt is zeker te bouwen. Toch zou ik voor de praktische zaken eens gaan kijken bij een imker een zien hoe zo'kast er uitziet.
Bijen zijn zeer nauwkeurig wat bederft in de maten van afstand enz..
Enkhuizen is niet zover van Oostwoud. Daar woont een zeer kundig imker Baldi Dekker.
Neem met hem eens contakt op. dit is een goede "mentor".
Hans

6kinderen
Berichten: 4
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 21:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenkasten

Bericht door 6kinderen » do 31 mei 2007, 22:57

Hoi Hans,
Ik heb op een volkstuin hier, waar nu ook het volk woont, geweest om te bekijken en te meten, en aan de hand daarvan ben ik aan het bouwen. Als deze woning klaar is wil ik hem dus enigzinds behandelen tegen de nieuwe lucht en nu met wat is dat het beste?
Van de leden die daar ook zijn krijg ik erg veel advies maar zij werken met oudere kasten, al zijn zij ook nog niet zo lang hobby imker, maar van deze mensen zou ik een klein volkje krijgen.
Maar ik zal zeker deze meneer opzoeken voor meer informatie daarvoor mijn dank.


groet Klaas

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: bijenkasten

Bericht door LWPisa » vr 01 jun 2007, 00:17

Ikzelf zou de kast een paar uren/dagen droog buiten zetten en inderdaad de binnenkant een beetje inwrijven met gras of riet.

L.

Lau
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 21 aug 2005, 15:15
Aantal volken: 5
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: bijenkasten

Bericht door Lau » vr 01 jun 2007, 09:43

Hallo Klaas, denk je aan de APV voor het plaatsen van de bijenkast?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenkasten

Bericht door Hans van der Post. » vr 01 jun 2007, 12:21

Op een volkstuin is in principe geen APV nodig. Maar wel toestemming van het bestuur van de tuinver. Een goed argument is dat er meer vruchtzetting plaats vind als er bijen op het complex staan. Op het forum is over dit onderwerp al meer geschreven.

Opzoeken: iconenbalk boven in het scherm; aanklikken "Zoeken" dan invullen APV "op zoeken" klikken en na enige tijd krijg je de onderwerpen waar iets over APV staat te lezen. - en dat is heel veel -
Hans.

6kinderen
Berichten: 4
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 21:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenkasten

Bericht door 6kinderen » vr 01 jun 2007, 20:54

hé bedankt voor de tip van de APV meteen na gekeken.
valt erg mee deze gemeente[:o)]
maar 30 meter van weg en woningen.

groet Klaas

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenkasten

Bericht door Dirk Blanken » vr 01 jun 2007, 21:19

Klaas wat is goudgarant ongegrond, is dat een soort watervast multiplex?
Als je de kast niet wil verven, schroef hem dan zeker in elkaar met roestvrij stalen schroeven, want als de schroeven gaan roesten barst het hout, 1 mm metaal is 10mm roest.
Als de kast echt lang moet meegaan dan binnen en buiten 2 of drie keer in de grondverf en de buitenkant in een vrolijke kleur en dan 14 dagen open buiten laten staan.
Maar het kan ook vriendelijker, de binnenkant behandelen met rouwe lijnolie en de buitenkant met een kleurverf op lijnoliebasis.
Zo heb ik een aantal kasten behandeld en tot nog toe gaat dat goed.
Ev. gebruik je alleen rouwe lijnolie binnen en buiten ev 2 keer als het hout het wil opnemen want het moet alleen impregneren(opnemen), en er niet als laag opkomen.
Dirk

dertiende

6kinderen
Berichten: 4
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 21:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenkasten

Bericht door 6kinderen » za 02 jun 2007, 11:31

Hoi Dirk,
Goud garant is inderdaad een soort multiplex wat een verlijmings behandeling ondergaan heeft wat een garantie geeft van 10 jaar bij normaal gebruik op rot.
Ik gebruik indedaad rvs materiaal om de kast in elkaar te zetten
Ik wilde de diertjes niet in de verflucht zetten vandaar dat ongegrond.
Dat lijnolie lijkt me dan een goed alternatief.

Waar kun je dat krijgen en moet de kast dan evengoed uitdampen?
Is het echt chemische middelen vrij?
Ik wil proberen bij de start de diertjes een zo goed mogelijk klimaat verschaffen.
Is er een verschil in behandeling met deze lijnolie en gras of riet op de lange duur?

groet Klaas

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenkasten

Bericht door Dirk Blanken » za 02 jun 2007, 19:37

Rouwe lijnolie kan je overal krijgen, het is olie uit lijnzaad en volkomen onschuldig.
Ik gebruik het ook wel als een volk zeer onvriendelijk is en smeer mijn handen er mee in want die domme dikke leren handschoenen wil ik niet gebruiken, alleen geschikt voor mensen die enigsinds allergisch zijn voor bijensteken.
Je moet het niet dik opbrengen, het moet worden opgezogen.
In elke verfzaak kan je wel rouwe of gekookte lijnolie kopen, waarschijnlijk heb je bij gekookte minder last van schimmel, want 's winters is en kast van binnen en buiten nat.
Van binnen door condens door de warmte die de bijen uitstralen en dan kan er makkelijk schimmel ontstaan.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 50 gasten