Ik probeer volgens de methode van Karl Weiss, de weekendimker, mijn drie volkjes te verzorgen.
Nu heb ik een paar weken terug drie broedafleggers gemaakt boven op de bestaande volken, gescheiden door een separator. In elke aflegger drie Junot dopjes gehangen met larven. Na een week gecontroleerd en geen van de doppen waren aangenomen. Wel redcellen aangemaakt. Wat doe ik fout? Moet ik zorgen dat er alleen gesloten broed in de aflegger aanwezig is? Kan ik, als blijkt dat het een moerloos volk is, alsnog doppen met larven hierin uitzetten?
Ik heb de redcellen maar laten zitten. Volgende week controleren of er een koningin aanwezig is. Ondertussen wordt er al druk gevlogen en ook veel stuifmeel gehaald.
Opvallend vind ik dat er 's avonds (22 uur) voor het kleine vlieggat bij alle drie de afleggers een stuk of tien bijen zitten. Ze bewegen nauwelijks. Bij de grote volken is geen bij te zien in de vliegspleet.
Waarom doen ze dat?
weekendimker
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: weekendimker
Jan Willem ze voelden zich niet echt moerloos want ze hadden nog genoeg mogelijkheden, eigen larven worden waarschijnlijk veel liever verzorgd.
Dit kan je voorkomen door aangezette dopjes uit een starter te gebruiken maar dan moet je ook de ev.aangezette redcellen nog weg breken.
Handiger is om na 8 a 9 dagen echt al de redcellen te breken, dus de ramen afslaan en dan larfjes inzetten dan moeten ze ze accepteren want ze zijn hopeloos moerloos ook is dan aangezette dopjes vanuit een starter aan te bevelen maar als je hier geen tijd voor heb zet dan minstens tien dopjes in ev maak bij het uitkomen een drieramer met flink wat jonge bijen als reservevolkje voor als de bevruchting niet gelukt.
Wachters zijn er pas als er bijen aan het roven zijn anders blijven ze gewoon binnen 's avonds.
Dirk
dertiende
Dit kan je voorkomen door aangezette dopjes uit een starter te gebruiken maar dan moet je ook de ev.aangezette redcellen nog weg breken.
Handiger is om na 8 a 9 dagen echt al de redcellen te breken, dus de ramen afslaan en dan larfjes inzetten dan moeten ze ze accepteren want ze zijn hopeloos moerloos ook is dan aangezette dopjes vanuit een starter aan te bevelen maar als je hier geen tijd voor heb zet dan minstens tien dopjes in ev maak bij het uitkomen een drieramer met flink wat jonge bijen als reservevolkje voor als de bevruchting niet gelukt.
Wachters zijn er pas als er bijen aan het roven zijn anders blijven ze gewoon binnen 's avonds.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het kan ook zijn dat ze nog (steeds) geurstof ontvangen van de koningin beneden de separator en daarom niet echt de moeite nemen om doppen aan te zetten maar het bestaande, overgezette broed verzorgen.
Waarschijnlijk pas als ze hopeloos moerloos zijn (geen doppen meer e.d.) zullen ze aangeboden larfjes in de aanzetdoppen accepteren.
Waarschijnlijk pas als ze hopeloos moerloos zijn (geen doppen meer e.d.) zullen ze aangeboden larfjes in de aanzetdoppen accepteren.
-
- Contacteer:
Ik heb nu opnieuw 4 dopjes met larven in het moerloze volk zonder broed geplaatst. Bij één van de dopjes is een randje opgebouwd, van de overige 3 niets. Dus het lukt mij niet.
Is er iemand in de Achterhoek die mij dit overzetten van larven kan voordoen om te zien wat ik nu fout doe?
Is er iemand in de Achterhoek die mij dit overzetten van larven kan voordoen om te zien wat ik nu fout doe?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Jan Willen jammer dat je wat te ver weg woont - zie mijn profiel-
Kan je ook wel een ander idee aan de hand doen; klem een strookje raat met een dags larfjes tussen een doormidden gezaagde toplat. Strookje hoeft maar drie cellen hoog te zijn.
Hans
Kan je ook wel een ander idee aan de hand doen; klem een strookje raat met een dags larfjes tussen een doormidden gezaagde toplat. Strookje hoeft maar drie cellen hoog te zijn.
Hans