Moer komt terug van bruidsvlucht

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Moer komt terug van bruidsvlucht

Bericht door heidecap »

Momenteel staan er nog maar 4 apidea's op mijn dakterras.
Gisteren was het een week na geboorte van de jonge moeren met 22 graden prachtig bevruchtingsweer.
Iets voor half vier ging ik voor de 4 apidea's zitten en binnen een tijdsbestek van werkelijk 10 minuten zag ik uit 3 apidea's een moer uitvliegen.

Afbeelding

Gelukkig heb ik ook de terugkomst van een moertje kunnen vastleggen. Ze kwam met veel gecirkel en gezoem terug van de vlucht. Het bevruchtingsteken is als een witte stip op het achterlijf goed te zien :

http://home.tiscali.nl/heidecap/bruidsvlucht2.AVI

Thomas
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Moer komt terug van bruidsvlucht

Bericht door Kroese »

heidecap schreef:

Iets voor half vier ging ik voor de 4 apidea's zitten en binnen een tijdsbestek van werkelijk 10 minuten zag ik uit 3 apidea's een moer uitvliegen.
Thomas
Leuk filmpje Thomas.
Altijd een leuke verrassing om te zien.
Ze zijn alleen zo snel weer binnen, je krijgt nauwelijks de kans om in te zoomen.
groeten,
Hennie....
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Inderdaad, Hennie, jammer dat het vrij moeilijk is om in te zoomen. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik de beelden gemaakt heb met een eenvoudig Canon fototoestel. (met camerafunctie)
Vlak voor het filmpje dat ik hierboven liet zien maakte ik van dezelfde situatie het volgende filmpje :

http://home.tiscali.nl/heidecap/bruidsvlucht1.AVI

je ziet een moer die wil lamnden, maar twijfelt ...
ik had wel 4 filmpjes kunnen maken want de landing duurde misschien wel 5 minuten.

Afbeelding

Het leereffect zit 'm wat mij betreft in het tijdstip van de bruidsvucht. De moeren lopen uit op zondag en vervolgens is het een hele week slecht weer. De moeren worden vervolgens bronstig (is het niet na een dag of 5?) en wachten ze op mooi weer. Precies een week later, gisteren, zondag 1 juli is het plotsklaps heerlijk weer. Wel af en toe bui-ig, maar ook zwoel, weinig wind en een graad of 22/23.
Ik meen me te herinneren dat bruidsvluchten ergens aan het eind van de middag plaatstvinden. Als plotsklaps rond half 4 de zon doorbreekt snel ik naarboven, naar mijn dakterras, in de hoop en verwachting moertjes te zien uitvliegen.
En, jawel. Alles overtreft mijn verwachtingen. Ik zit nog geen 5 minuten voor de kastjes en ik heb al 2 moertjes zien uitvliegen. De derde volgt snel.
Na een minuut of 10/15 heb ik de filmpjes kunnen maken. Wat een mooi gezicht, dat bevruchtingsteken. Eigenlijk had ik het apidea-tje moeten openen en moeten filmen wat binnen gebeurde, ach, volgende keer beter.
Over een paar dagen zal ik eens controloeren of de apidea's broed hebben. Zo ja, dan ben ik happy ...

Thomas
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Thomas geweldig zo'n filmpje.
Je schreef: Eigenlijk had ik het apidea-tje moeten openen en moeten filmen wat binnen gebeurde, ach, volgende keer beter.Als je het binnengebeuren wil filmen zou je zo'n klein halfraams moet bevolken!
Ik heb zo iets staan met een kunststof omhulsel
En verder:
Over een paar dagen zal ik eens controloeren of de apidea's broed hebben. Zo ja, dan ben ik happy ...
Donderdag heb je eitjes!
Hans
Plaats reactie