koninginnen afsteken in een zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

agoede
Berichten:19
Lid geworden op:vr 11 mar 2005, 15:40
Locatie:landsmeer
Contacteer:
koninginnen afsteken in een zwerm

Bericht door agoede » ma 09 jul 2007, 21:02

Vandaag kwam er een nazwerm af in 1 van mijn volken. Waarschijnlijk in verband met regen en onweer bleven ze onder de kast hangen met twee duidelijke punten. Dus ik veronderstel twee moeren.
Netjes in een zesramer laten zakken, makkelijker dan onder de kast kan het niet worden.
Nu mijn vraag, triviaal want uiteindelijk maakt het niet uit:
als beginnend imker leer je dat de grijsjes nog niet kunnen steken, de gifklier wordt pas na een paar dagen gevuld. Tevens praat iedere imker er over dat als er meerdere koninginnen in een zwerm zitten de sterkste overwint.
Zoals gezegd, het maakt niet zoveel uit, maar steken de moeren elkaar af en hebben ze dus eerder een gevulde gifklier, of is er een hofhouding van oudere bijen die selectie van de beste moeren op zich neemt en voor het afsteken zorgt?

arnold

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen afsteken in een zwerm

Bericht door labrador » ma 09 jul 2007, 22:50

.... ik heb wel eens twee jonge (net uit de dop gekomen)moeren bewust elkaar "laten tegenkomen" Ze steken elkaar gewoon. Maar ik heb niet gezien of de ene moer werkelijk dood is gegaan van het gif. Ze liepen uiteindelijk weer verder. Ik heb ze toen beiden doodgedrukt.

Of bij een zwerm, (of in de kast) de moeren het zelf regelen, of de bijen, vind ik een goede vraag! Mij is altijd geleerd dat de moeren het zelf uitvechten en de sterkte overwint.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen afsteken in een zwerm

Bericht door Dirk Blanken » di 10 jul 2007, 18:58

Arnold, je kan nooit zeggen zo doen ze het, er zijn steeds afwijkingen op het normale gebeuren.
Als bijen zwermcellen aan zetten is het normaal dat de oude koningin vertrekt met de helft van de bijen tenminste als je haar niet geknipt hebt want dan slaat de zwerm terug en krijg je een extra grote nazwerm vaak echter lopen tijdens het zwermgebeuren een aantal rijpe koninginnen gelijktijdig uit vooral als het weer een poos te slecht geweest is om te zwermen, je ziet dat doordat er inplaats van een tros wel 3 tot 5 kunnen hangen.
Die trossen gaan als je er niets aan doet hun eige weg.
De imker gooit ze in een korf en dan moeten ze het onderling uitvechten.
Het duurt maar heel kort, als een koningin goed gestoken is duurt het maar heel even en ze is stuiptrekkend.
Eigelijk is dit niet positief want de kleinste en handigste wint het altijd van de grote koninginnen.
Het kan ook anders.
De oude geknipte koningin probeert te zwermen en de zwerm slaat terug, er loopt een onbevruchte koningin uit en steekt alle koninginnen in de dop dood.
Vervolgens gaat ze op bruidsvlucht en de bijen gaan mee, de zogenaamde bruidszwerm.
Het achterblijvende 1/2 volk is hopeloos moerloos.
Als je een koningin hoort tuten gaat alles normaal dan steekt ze geen koninginnen af.
Ik deel zo'n tutend volk vaak dan is het zwermen bijna altijd afgelopen, natuurlijk moet je er voor zorgen dat in elk deel een aantal doppen zitten.
Ik heb meegemaakt dat in een bevruchtingskastje Mini-plus een tutende koningin zat, ik zet nl. altijd twee rijpe doppen in de kastjes om mislukken te voorkomen.
Normaal steekt de eerst uitlopende koningin dan de andere af maar in dit geval dus niet en begon te tuten.
De koningin in de dop heb ik toen nog weer kunnen gebruiken.
Jaranlang heb ik een demonstratiekast met 1 dadantraam op mijn stand gehad en die liet ik zwermen.
De oude geknipte koningin valt op de grond, gauw in een kooitje met een touwtje eraan aan een tak gebonden en het zwermpje zit er direct omheen.
Terug naar de Demo, veel broed maar bijna geen bijen meer en dat wordt langzamerhand steeds meer maar nog weinig.
Zo weinig dat volgens mij ze het niet warm konden houden, maar veel broed loopt uit en na een week was het kastje al behoorlijk bevolkt maar tot mijn verbazing waren er al verschillende koninginnen uitgelopen en die werden door de bijen min of meer vast gehouden zodat ze de andere koninginnen niet konden bereiken.
Nog een piepklein nazwermpje gehad, waarvan ik de koningin heb opgezocht en doodgeknepen en het zwermpje vloog terug en de kast begon met een nieuwe koningin.
Zo heb je ook nog de stille moerswisselingen vooral bij zwermtrage bijen en dan kunnen er zelfs twee leggende moeren in het volk zitten.
Ik verbaas me nergens meer over en maak altijd een starter van bijen boven een moerrooster omdat het opzoeken van een koningin niet voldoende zekerheid geeft dat er geen koningin meegeslagen is.
Dirk



dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen afsteken in een zwerm

Bericht door Oude Essink » di 10 jul 2007, 19:33

Hallo Arnold,
citaat:
of is er een hofhouding van oudere bijen die selectie van de beste moeren op zich neemt en voor het afsteken zorgt?
Met de zwermdiscussie en het moerengevecht bemoei ik mij even niet; uit het citaat blijkt een ietwat vertekend beeld van de aard van de z.g. hofhouding. De hofhouding wisselt constant van samenstelling: zodra de moer een andere plaats inneemt gaat de "oude hofhouding" uiteen en scharen de op de nieuwe plaats aanwezige bijen zich om de moer om haar geur op te nemen en de eilleg ter plekke te begeleiden. Als de moer het broednest rond is geweest, hebben alle op het broednest zittende bijen tot de z.g. "hofhouding" behoort; aldus verspreidt de geur zich over het volk.
kortom: de hofhouding beweegt zich niet met de moer mee, maar vormt zich op de plaats waar de moer zich telkens bevindt.
Het antwoord op de door jouw gestelde vraag is derhalve negatief.
hennie oes



Afbeelding

agoede
Berichten:19
Lid geworden op:vr 11 mar 2005, 15:40
Locatie:landsmeer
Contacteer:

Re: koninginnen afsteken in een zwerm

Bericht door agoede » wo 11 jul 2007, 11:42

heren, bedankt voor de reacties. Ben weer wat wijzer. Waar het mij voornamelijk om ging, is de gifklier van de jonge moer direct bij uitkomen gevuld. Dit lijkt zeker het geval gezien de reacties.

arnold

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 144 gasten