afsluitsysteem segebergers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
hans hoogendoorn
Contacteer:

afsluitsysteem segebergers

Bericht door hans hoogendoorn »

Afbeelding

Ik ben goed tevreden over mijn segeberger kasten met de varroabodem.
Voornamelijk omdat het kunststof licht van gewicht is en mijn leeftijd gaat tellen.

Een missing link vind ik echter het ontbreken van de vliegspleet-afsluiting voor het reizen.
Meestal wordt een strook schuimrubber in de vliegspleet gepropt al of niet natgemaakt.
De bijen knagen hier niet snel doorheen, dat is mooi meegenomen.
Ik pas dit zelf ook toe.

Blijft wel een beetje knullig. Het aanbrengen gaat niet altijd even vlot.
Vooral als je met meerdere kasten wilt meenemen.
Ik heb een type met een spleet van 8 mm en een type met een langere en hogere spleet.
Dus ook nog twee soorten stroken klaarleggen.

En tijdens het versjouwen door het gewas kan het 'rubbertje' verschuiven.
Met een eruptie van boze bijen om je heen tot gevolg op een zeer ongelegen moment.
Dat is niet alleen mij eens overkomen [}:)]:D[B)]

Voor het oude type bodem(rechts op de foto) bestaat een soort vliegplankje, waarvan een deel scharniert.
Het nadeel hiervan is weer, dat deze uitsteekt en segebergers kunnen slecht tegen puntbelasting
en het is makkelijker als ze op de aanhangwagen tegen elkaar vastgesjord kunnen worden.

Mijn vraag : Heeft iemand al een elegantere oplossing gevonden ?
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Re: afsluitsysteem segebergers

Bericht door Tieme »

Hallo Hans,

De celler bodem voor segenbergers kan wel dicht. Wellicht is dat een oplossing.

Tieme
hans hoogendoorn
Contacteer:

Hoi Tieme bedoel jij de houten cellerbodem ?
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... 6016#28601

16.00 uur :
daar heb ik een paar "proto's" van getimmerd
Ze bevallen goed, maar ik heb niet de goede houtsoort gekozen voor buiten de stal.

Ik ben ook benieuwd naar een goede oplossing
voor de kunsstof bodems, die ik al heb.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Hans,

Die bedoel ik inderdaad.

Tieme
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hans, ik heb nog maar net hollandse segebergers en gebruik vliegplankjes van het Ielgat(Amen).
Die vliegplankjes zijn van zeer goede kwaliteit maar ze steken ook uit.
Ik gebruik ook schuimrubber maar die stroken zijn 2 x zo dik als de opening die ze moeten afsluiten die komen er door kontact met gewas zeker niet uitzetten.
Bovendien zijn de eerder genoemde vliegplankjes scharnierend af te sluiten en die sla ik dus ook omhoog.
Maar je probleem was o.a. eigelijk dat je wilt dat je kasten stijf tegen elkaar staan bij vervoer.
Ik doe dat juist niet meer.
Ik kan op mijn kar 10 kasten vervoeren maar ik hou 8 aan en zet ze 10 cm uit elkaar en sjor ze met van die rateldingen die aan boord van schepen veel gebruikt worden.
Ik schaam me dat ik niet weet hoe de sjorbanden heten terwijl ik bijna 30 jaar gevaren heb.
tegen het indrukken van de kasten heb ik hoeken gemaakt bovenop wat langer anders donderen ze eraf als je ze erop zet.
Perfect, ik ben van de touwen af en hoef nooit angstig door de spiegels te kijken.
Die sjorbanden aanbrengen kost wat meer tijd als je alleen bent, maar je aan hanger kan omslaan en de kasten blijven zitten als de kasten niet kapot gaan.
Ik wil nooit meer anders.
Dirk

dertiende
hans hoogendoorn
Contacteer:

Dirk. Zouden we die dingen maar ff 'ratelbanden' noemen. [8D]
Ik gebruik ze ook. Inderdaad, de kasten staan als een huis en dansen niet op de aanhangwagen.

Ik denk, dat je het hebt over wat ik de oude bodem noem (kast rechts)

en het fraaie afsluitbare vliegplankje komt inderdaad ook van het Ielgat.
Van die bodem heb ik er maar 1. Het nadeel van die bodem vond en vind ik,
dat de de vliegspleet deels bestaat uit de onderrand van de daarop staande broedkamer, die door de bijen wordt aagevreten.
Duurt wel een seizoen, maar het is wel zonde, zeker als je hem later als 2e BK wilt stapelen.

Ik heb het in dit geval over de varroabodem (kast links), Daar heb ik er 15 van
(indertijd gekozen vanwege de gaasbodem met schuiflade en het fraaie 'terras')

Naar mijn weten bestaat daar geen scharnierend plankje of andere 'snel-en-zeker' afsluiting voor.
Nog steeds een missing link voor zo'n fraaie kast.
Ik hou me aanbevolen.
johanhiddink
Contacteer:

Bericht door johanhiddink »

Alle begin is moeilijk zullen we ook hier maar aanhouden.

Ik wil reageren op het afsluitsysteem van de segeberger kasten.
Samen met mijn zoon imkeren we met deze kasten.
We hebben eert met spaarkasten gewerkt die we van verschillende mensen hebben gekregen.
Een gekregen paard mag je niet in de bek kijken word er gezegd, maar bij deze gekregen kasten waren er veel verschillen, zodat we vaak aan het puzellen waren om bij het reizen de juiste kamers bij elkaar te krijgen.
Mede daarom zijn we overgegaan naar de hollandse segeberger, want daarin passen immers de raampjes van de spaarkasten.
We hebben in ons stalletje plaats voor 3 kasten, en een vierde staat in een andere beschutte plaats bij huis.
De eerste 3 kasten die we in wageningen kochten waren met vaste vliegplank uitgebouwd.
Voor het afsluiten van de vliegopening heb ik een rvs profiel van 0,5 mm dik gemaakt dat iets ingedrukt wordt zodra het in de vliegopening wordt gedrukt.
Door de klemmende werking blijft het tijdens het transport perfect zitten.
Nu hebben we dit voorjaar een 4e kast gekocht, maar deze heeft geen vliegplank, alleen maar een opening.
Het afsluitprofiel past ook hier wel in, maar bij transport steekt het hinderlijk uit .
Ik moet dus hirvoor wat nieuws gaan bedenken.
om het beschadigen van de deksel te voorkomen hebben we een alum plaat gezet die op de vorm van de deksel past.
We kunnen nu gerust met een sjorband/ratelband werken zonder schade te veroorzaken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie