Le noir...

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Le noir...

Bericht door LWPisa »

Op vakantie (Provence/Languedoc) zag ik maar heel weinig geel/oranje aan de bijen die op de lokale beplanting vlogen. Hiervan heb ik een leuk monster meegenomen om ze nog eens na te meten qua indexen.

In een gesprek met een lokale grotere imker zei die mij dat mensen wel experimenteren met italianen/caucasica typen maar dat de enige bij die het goed uithoudt in het soms extreem winderige weer de lokale "abeille noir" is.

Misschien zijn de zomerstormen van vandaag de dag wel een goede selectie op wat er nog over is aan zwarte genetica in NL...[;)]
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Le noir...

Bericht door Dirk Blanken »

Pisa,
Ophouden met dagdromen.
Als er daar een grote imker zit met zwarte bijen, is het logisch dat je zwarte bijen ziet vliegen.
Pas in hele extreme omstandigheden zullen de zwarte bijen in het voordeel zijn en dan moeten ze ook nog in het wild leven want door de imker worden andere vruchtbare rassen dan bijgevoerd en na de zomerstorm gaan ze gewoon door.
De zwarte bij blijft eerder thuis bij extreme omstandigheden en stopt tijdelijk met broeden zodat de noodzaak van halen kleiner wordt en natuurlijk is dat goed te vinden.
Maar bijen leven niet meer in het wild.
Men had het plaatselijke ras ook kunnen verbeteren maar het is anders gelopen en daar kan je met dagdromen niets aan veranderen.
We hebben nu een ratje toe in Nederland en dat zal zo blijven, dat is niet meer terug te draaien.
Dirk

dertiende
Plaats reactie