Goedemorgen, -middag, -avond, -nacht,
Over ijsazijn heb ik mij het volgende laten vertellen.
Het is een mooi woord voor zeer pure azijn: azijnessentie. De azijn die je in de winkel koopt, bevat ongeveer 4%. In theorie moet je daar dus ijsazijn uit kunnen winnen.
De naam 'ijsazijn' slaat waarschijnlijk op het feit dat het snel stolt, al bij 15 graden. Op kamertemperatuur is het alweer vloeibaar. Vandaar de associatie met ijs.
Azijnessentie is verkrijgbaar in blikjes bij de betere toko. Zou je dat gewoon kunnen gebruiken in de plaats van ijsazijn? Volgens mij dus wel.
Pas er dondersgoed mee op! Zoals wij sinds een of andere oude Griek al weten, zijn stoffen niet zo zeer schadelijk, als wel de concentratie. Die van ijsazijn is zéér hoog, dus zéér gevaarlijk. Sommige Surinaamse vrouwen schijnen het in het verleden gebruikt te hebben om een einde aan hun leven te maken; gewoon, blikje aan de mond zetten en ad fundum. Ik zit je hier niét op ideeën te brengen[:(]!
MAAR, hoe pas je ijsazijn precies toe om je raampjes te ontsmetten voor de winter? Dat kun je vast en zeker ergens nalezen in de handboeken, maar die gedetailleerde tips interesseren mij altijd zo! En hoe zit het met de verdamping? Bij 15 graden stolt het! Hoe los je dat nou weer op?
En zou je niet net zo goed een theelepeltje zwavel op een papiertje kunnen leggen om dat papiertje vervolgens aan te steken?
Ik hoop dat er weer leuke tips & trucs binnenkomen!
Groet,
Bart de Coo
Zwavel & ijsazijn
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Zwavel & ijsazijn
Bart,
Voor een paar euro heb je een 1/2 liter ijsazijn 60% (De Werkbij = 3,65 euro) of 99% (Bijenhuis = 5,45 euro)). Natte doek voor mond/neus en een scheut op een dot watten in een plastic bakje en dat op de bovenste ramen schuiven in de ratenkast. Vooral de dampen niet inademen. Nu alvast doen wegens verdamping bij gunstige temperatuur.
!Piet
Voor een paar euro heb je een 1/2 liter ijsazijn 60% (De Werkbij = 3,65 euro) of 99% (Bijenhuis = 5,45 euro)). Natte doek voor mond/neus en een scheut op een dot watten in een plastic bakje en dat op de bovenste ramen schuiven in de ratenkast. Vooral de dampen niet inademen. Nu alvast doen wegens verdamping bij gunstige temperatuur.
!Piet
-
- Contacteer:
Re: Zwavel & ijsazijn
Door mijn manier van imkeren nu want het kan zo maar weer veranderen heb ik altijd maar heel weinig uitgebouwde ramen.
Nu heb ik twee bakken staan met geslingerde koolzaadramen.
Als ik naar het koolzaad ga en de BHK's moet zetten krijgen de volken 1 of twee van de geslingerde ramen en in het midden 3 of 4 broed in alle stadia en verder kunstraat.
Bij goede dracht is het in notime uitgebouwd.
Alleen je moet wat voorzichtig slingeren, langzaam beginnen totdat de meeste honing eruit is en het voordeel van een radiaalslinger is dat je niet behoeft te keren.
De geslingerde ramen gebruik ik in jonge volken en dus weinig last van wasmot.
Wasmot is ellende zefs in kunstraat wat je overwintert kom het voor.
Ijsazijn van 60 procent is eigelijk niet voldoende voor een eenmalige behandeling.
Voor de winter veel raten omsmelten kan ook, veel bouwen doet de bijen goed.
Dirk
dertiende
Nu heb ik twee bakken staan met geslingerde koolzaadramen.
Als ik naar het koolzaad ga en de BHK's moet zetten krijgen de volken 1 of twee van de geslingerde ramen en in het midden 3 of 4 broed in alle stadia en verder kunstraat.
Bij goede dracht is het in notime uitgebouwd.
Alleen je moet wat voorzichtig slingeren, langzaam beginnen totdat de meeste honing eruit is en het voordeel van een radiaalslinger is dat je niet behoeft te keren.
De geslingerde ramen gebruik ik in jonge volken en dus weinig last van wasmot.
Wasmot is ellende zefs in kunstraat wat je overwintert kom het voor.
Ijsazijn van 60 procent is eigelijk niet voldoende voor een eenmalige behandeling.
Voor de winter veel raten omsmelten kan ook, veel bouwen doet de bijen goed.
Dirk
dertiende