ontzegelen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
jaap
Contacteer:

ontzegelen

Bericht door jaap »

wie heeft er ervaring met een ontzegel apparaat?het gaat mij om de motoris aan gedreven borstel.en zijn er fotos van? wat heeft de handel nog meer op dat gebied te bieden?

jager
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: ontzegelen

Bericht door Jaap v.Popering »

Vraag even aan : De Werkbij; die heeft ook zoiets.
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

het gaat mij erom dat materialen goed met fotos en ervaringen op dit forum komen. ik heb sinds kort nu een honing losser in bezit voor de heide honing.het is wel een grote uitgave maar het heidehoning oogsten is nu goed om te doen.imkeren wordt zo leuker. er zijn veel imkers die niet naar de heide gaan omdat het kolben een hele klus is en dat is met de honinglosser voorbij. zo zijn er ook meer technise oplossingen voor het onzegelen. vandaar deze oproep om nu enkele zegelapparaten te beschrijven en als het kan met enkele fotos en ervaring, positief of negatief maakt niets uit. ik wil van het ontzegelvorkje af.

jager
Jaap v.Popering
Contacteer:

Als je van het ontzegelvorkje af wil, zijn er ook goedkopere middelen.
Een ontzegelmachine kost ongeveer E 590,00 Voor de kleinere imker is wat ik zelf gebruik, een electrisch verwarmd ontzegelmes veel goedkoper , die heb je al voor ongeveer E 65,00 dan ben je ook zo klaar met het ontzegelen.
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

een onzegel machine van ongeveer 590 euro waar koop ik die en hoe ziet die er uit? wie heeft een foto er van en hoe is de werking er van en bevalt hij in de praktijk?

jager
Jaap v.Popering
Contacteer:

Als je even de moeite wilt nemen en je kijkt op de site http://www.dewerkbij.nl/prijslijst.htm . daar staat hij in, maar geen afbeelding.Maar ik neem aan dat je daar alle informatie kunt krijgen.

Jaap v P
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

onzegel machine wie werkt ermee en verteld op het forum wat over zodat het oogsten van honing leuker wordt en minder werk misschien.
als het kan met een foto.

jager
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

HALLO IMKERS.
Zijn wij echt zo lui,een ontzegel mes geeft wasresten aan de honing.
Ik heb 50 kasten geslingerd en doe alles met ontzegelvork en de op brengst is dan hoger (minder afval) of lekhoning
bij 300-400 kasten koop dan een ontzegel aparaat het is toch een hobbie of niet.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Jozef Maier
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Contacteer:

Bericht door Jozef Maier »

Deze zomer heb ik bij een bevriend imker met een elektrisch apparaat gewerkt.
Het is niet echt een ontzegelmes, eerder een ontzegelbout, zoals met een zware soldeerbout, doch met een aangepast mes.

De raten werden er netjes en glad mee ontzegeld. Geen stukjes was, zoals bij een ontzegelvork.
Ook de ontzegelwas lekt mooi uit zonder restanten.
Wat het prettigste van al was, het ging nog vooruit ook. Zeker vier keer zo snel als met het vork.

Volgend jaar zouden we er ook een willen aanschaffen.
Wel heb ik het advies gekregen de bout groot genoeg in vermogen te kopen.
Anders warmt hij niet voldoende op en moet je tussen enkele raampjes door even wachten om de bout terug op temperatuur te krijgen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Voor de kleine imker werkt een niet electrisch ontzegelmes ook prima.
Je moet dan wel zorgen dat er een braampje op zit.
Voordeel t.o.v.de vork dat het sneller gaat als je weet hoe je het mes moet gebruiken en zeer weinig was in de zeven.
Toch heb je altijd hier en daar verdiepingen ten opzichte van het hout van de raampjes daar wordt de vork dan nog voor gebruikt.
Het ontzegelen is behalve het schoonmaken,het meeste werk bij het slingeren.
Zeker als je het alleen doet wil je wel iets anders maar als je minder dan 10 volken te slingeren hebt is voor mij een koud mes de oplossing.
Dirk

dertiende
Plaats reactie