Varoa mijt
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Varoa mijt
Ik heb deze week mijn bijen behandeld tegen varoa en er vallen HEEEEEEL
veel mijten uit.
Bij ons viel dit jaar de dracht tegen ,de ene dag regende het en de andere dag waaide het te hard,en als de weersomstandigheden goed waren , was meestal de dracht op zijn eind .
Ik krijg het idee dat er een relatie is tussen dracht en varoa.dat bij een goede dracht de bijen beter de varoa de baas kunnen dan bij een minder goede of geen dracht.
Weet iemand of daar ooit eens onderzoek naar is gedaan ???
Jaap v P
veel mijten uit.
Bij ons viel dit jaar de dracht tegen ,de ene dag regende het en de andere dag waaide het te hard,en als de weersomstandigheden goed waren , was meestal de dracht op zijn eind .
Ik krijg het idee dat er een relatie is tussen dracht en varoa.dat bij een goede dracht de bijen beter de varoa de baas kunnen dan bij een minder goede of geen dracht.
Weet iemand of daar ooit eens onderzoek naar is gedaan ???
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Varoa mijt
Goede dracht is het gevolg van ideaal weer...bij goede dracht/goed weer hebben bijen minder voedsel of temperatuur stress en meer weerstand tegen vanalles.
Jaap heb jij dit jaar meer krabbelaars of misvormde vleugels gezien dan andere jaren?
Jaap heb jij dit jaar meer krabbelaars of misvormde vleugels gezien dan andere jaren?
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Ik heb dit jaar niet meer krabbelaars gezien dan andere jaren .
Wel zie ik deze herfst meer donkere haarloze bijen , wat wijst op CVV virus , Chronisch Verlammings Virus
Geen prettig vooruitzicht.
Jaap van P
Wel zie ik deze herfst meer donkere haarloze bijen , wat wijst op CVV virus , Chronisch Verlammings Virus
Jaap van P
-
- Imker sinds: 1982
- Aantal volken: 24
- Contacteer:
Dat hoeft niet zo te zijn. Bijen die bv op de reuze jasmin vliegen verliezen ook hun haren, door het voordurend in de nauwe bloem te komen. Doorgaans dragen ze wel een witte vlek van stuifmeel op hun rug. Wanneer de tijd vordert en de dracht is over, verdwijnt deze vlek en heb je haarloze bijen. Of ze de winter doorkomen heb ik nog niet geobserveerd.Jaap v.Popering schreef:
Ik heb dit jaar niet meer krabbelaars gezien dan andere jaren .
Jaap van P
-
- Contacteer:
CVV hoort te zijn CPV = Chronic Paralysis Virus'wat wijst op CVV virus , Chronisch Verlammings Virus'
!Piet
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
JaapJaap v.Popering schreef:
Ik heb deze week mijn bijen behandeld tegen varoa en er vallen HEEEEEEL
veel mijten uit.
Jaap v P
Naar mijn mening kun je alleen heel veel mijten hebben als er afgelopen winter te veel zijn over gebleven. Ik heb gemiddeld over een groot aantal volken minder dan 500 mijten er uit. In de broedloze periode na het vegers maken heb ik 5 volken gecontoleerd door een raam darrenbroed in te hangen. Allemaal minderdan 15 mijten.
ad staals
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
"Naar mijn mening kun je alleen heel veel mijten hebben als er afgelopen winter te veel zijn over gebleven."
Daar ben ik het absoluut niet mee eens, afgelopen winter vrijwel geen mijten in m'n volken, ook geen uitvallers in het voorjaar, maar toch heel veel mijten in het najaar!
Daar ben ik het absoluut niet mee eens, afgelopen winter vrijwel geen mijten in m'n volken, ook geen uitvallers in het voorjaar, maar toch heel veel mijten in het najaar!
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
GerardGerard van Gastel schreef:
"Naar mijn mening kun je alleen heel veel mijten hebben als er afgelopen winter te veel zijn over gebleven."
Bedoel je dat er na bestrijding weinig vielen of dat er weinig over waren. Hoe heb je dit gecontroleerd? Heel veel mijten in het najaar, noem eens aantallen.
ad staals
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Ad,
Ik bedoel dat ze vorig najaar/winter enkele malen zijn behandeld, waarna ik in januari kon constateren dat er zo goed als geen mijten meer aanwezig waren in mijn volken. Ook in dit voorjaar zo goed als niets aanwezig
Vervolgens vielen er dit najaar erg veel mijten, ik kon ze eigenlijk niet tellen, zoveel.
Ik bedoel dat ze vorig najaar/winter enkele malen zijn behandeld, waarna ik in januari kon constateren dat er zo goed als geen mijten meer aanwezig waren in mijn volken. Ook in dit voorjaar zo goed als niets aanwezig
Vervolgens vielen er dit najaar erg veel mijten, ik kon ze eigenlijk niet tellen, zoveel.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Als je de varroa's extreem goed bestrijdt, blijven alleen de extreem sterke varroa's over en als je ze dan een paar maanden met rust laat kunnen het er extreem veel worden.Gerard van Gastel schreef:
Ad,