broedritme en omvang bijenvolk

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door Oude Essink » ma 10 dec 2007, 16:06

n.a.v. een discussie in de vragenrubriek stuurde ik een bijdrage over het broedritme bij verschillende bijenrassen; ik zet de tekst naar deze rubriek over.
Ik citeer Thomas:
kun jij d.i.Pim me uitleggen wat de grootte van het broednest te maken heeft met de grootte van het volk ??? nee, inderdaad, helemaal niets ! Thomas
Wat Thomas daar bedrijft, is toch pure demagogie; natuurlijk is er een relatie tussen volksgrootte en omvang broednest. In het normale seizoen, wordt de volksgrootte afgemeten aan de omvang van het broednest + 2 straten bijen. Een broednest op 6 ramen levert een volksgrootte van 8 ramen op.
In de natuur hangt de volksgrootte samen met de herkomst van het ras en de drachtomstandigheden ter plekke; de Ligustica ( gele bij) leeft in Italië in geheel andere dracht- en klimaatomstandigheden dan de carnica (grijze bij)uit Balkan/Oostenrijk en dan de mellifera (zwarte bij)uit onze streken.
Hoe vroeger de dracht, hoe sneller na de winter de broednestontwikkeling; hoe meer dracht in het hoogseizoen hoe groter de omvang van het volk op dat moment.
hier een schema van het broedritme van 4 rassen uit Rüttner:
Afbeelding
De Carnica komt snel na de winter tot een grote omvang van het broednest en is eind sept al in zijn winteromvang; eind sept is het ter plekken al tot winter gekomen.
De ligustica komt later op gang maar het broednest blijft tot ver in de herfst op grootte: in Italië gaat de bloei veel langer door.
De mellifera komt in het voorjaar langzaam op gang; hoogtepunt begin augustus (heide!)
intermissa zijn middellandse zee volken: in mei valt er veel te halen, in hoogzomer is het veel te heet en is er geen broed; daarna een opleving in de herfst.
Dit broedritme heeft een genetische basis maar kan sterk afwijken bij afwijkende dracht.
Toen in onze omgeving de landbouw naar vroege drachten ging (fruit b.v.) voldeed de traag op gang komende zwarte bij niet meer en is het grote gemanipuleer begonnen om tot "betere rassen" te komen.
Wij kweken bijen die (o.a.) beter op onze nieuwe drachtomstandigheden inspelen. inmiddels brengen de meng-rassen wel ieder haar eigen genetische eigenschappen mee. Zo kan het gebeuren, dat wij Buckfast volken hebben ontwikkeld met enorme broednesten, ook op momenten, dat onze dracht hiervoor niet toereikend is of dat wij volken telen die "klein" de winter ingaan, maar in het vroege voorjaar snel op sterkte komen of juist pas tegen de zomer op sterkte zijn.
Ik had vroeger volken die op 20 ramen werden ingewinterd en veel voer in suiker nodig hadden, naast volken op 10 ramen met de helft aan voer terwijl medio maart bij beide soorten het broednest uit 3 ramen bestond.
Conclusie: uitgaande van gezonde volken hangt het van het genetisch materiaal en de klimatologische omstandigheden af of de volken snel of langzaam de winter ingaan, groot of klein; en of ze snel of langzaam in het voorjaar op gang komen, snel of langzaam op sterkte zijn.
Ideaal zijn die bijen, die zo nauw mogelijk passen bij de dracht- en klimaatomstandigheden in de omgeving waarin wij ze onderbrengen.
Grote volken met grote broednesten zullen vaak niet aan dit ideaal beantwoorden; volken die lang doorbroeden als er in de natuur geen bloem meer te vinden is ook niet; volken die in volle omvang de winter uitkomen als er in mei pas dracht wordt aangeboden ook niet; volken die op sterkte zijn, als het fruit is uitgebloeid ook niet; volken die wij in januari in een paprikakas willen zetten, maar die op dat moment broedloos zijn: ook niet.
Discussie zo nodig in de rubriek bijenrassen.

hennie oes



Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door Dirk Blanken » ma 10 dec 2007, 20:47

Ik denk Hennie dat een van de oplossingen is om te selecteren op volken die hier groot uitwinteren.
Hier moeten we het voornamenlijk hebben van de voorjaarsdracht.
Na de voorjaarsdracht bijen afnemen en van die volken doortelen.
Bij een toevallige hele lange strenge winter wordt bepaald wat nog moet worden aan gehouden.
Ik doe dat nu al een jaar of tien en merk dat het aantal volken wat groot uitwinterd steeds groter wordt.
Zelfs als ik steeds nieuw materiaal importeer en dat stand laat bevruchten.
Ook de kleinere imker die geen volken verkoopt kan hiermee bezig.
Stel je hebt 6 wintervolken en dus vaak 12 kasten i.v.m. de af te nemen zwermen etc.
Je wil in het voorjaar met 6 volken verder.
Maar als je in de herfst 10 volken inwinterd en in het voorjaar de vier kleinste als ze gezond zijn verenigd na de koningin te hebben verwijderd met de andere volken en dat is probleemloos in het voorjaar dan heb je grotere volken , meer honing.
De kasten komen dan weer vrij.
Je gaat dan verder met goede koninginnen etc.
Bovendien heb je reserve.


dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door Oude Essink » di 11 dec 2007, 16:44

Hallo Dirk,
Wat jij schrijft lijkt mij een goede strategie; overigens gaan mijn gedachten niet in eerste instantie uit naar volken vroeg gereed hebben voor vroege bloeiers in verband met honing maar meer i.v.m. bestuiving van onze vroege gewassen. open lucht of kas.
Naast de verenigingsmethode die jij hanteert, wil ik ook wijzen op volken vroeg op een stuifmeelrijk gewas zetten (wilg b.v.) voordat zij naar de echte voorjaarsdracht gaan. Je wilt niet weten hoe snel een volk op volle sterkte komt als het enige weken b.v. op een rijk pollen aanbod hebben gevlogen. Een volk hoeft niet in de winter op 20 ramen te zitten om in het voorjaar op volle sterkte te zijn.
Afhankelijk van het ras (en daar gaat mijn verhaal over) komt het ene volk vroeg op gang, het andere laat. In ieder geval is een stevige stuifmeeldracht nodig om de motor op gang te zetten.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/pollen-wilg.jpg[/img]
Geef ze meer pollen



Hennie oes

wilgepollen
is geel.

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door heidecap » di 11 dec 2007, 23:50

Oude Essink schreef: Wat Thomas daar bedrijft, is toch pure demagogie; natuurlijk is er een relatie tussen volksgrootte en omvang broednest. In het normale seizoen ...
Hennie, wat flauw door een uitspraak van mij zo uit z'n verband te rukken !
Je weet dat de discussie in de rubriek vraagbaak gaat over de omvang van het volk tijdens oxaalzuurwinterbehandeling. We praten dus over een periode waarin de volken geen, nog een beetje of al weer een beetje broed hebben. In geen van de gevallen kun je hier uit de eventuele hoeveelheid broed de omvang van het volk zomaar afleiden.
Dat is de strekking van mijn zin en jij bent clever genoeg om daar doorheen te prikken. Jouw kritische noten stel ik op deze manier derhalve niet op prijs.

Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door Oude Essink » wo 12 dec 2007, 09:52

jij bent clever genoeg om daar doorheen te prikken
Wat een fantastisch compliment! Toch was mij de beperkende strekking even ontgaan, met excuus. De meeste lezers lezen jouw opmerking overigens "uit het verband", gewoon, omdat zij de voorgaande discussie niet gevolgd hebben.
Nu nog bezien of jij mijn verhaal clever genoeg vindt voor een reactie.
met vriendschappelijke groet,
hennie

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door Dirk Blanken » do 27 dec 2007, 20:21

Hennie,
Welke gewassen zijn in de openlucht vroeger dan fruit en koolzaad ik kan ze niet bedenken.
Fruit is ongeveer 2 weken eerder dan koolzaad.
Het lijkt me toch belangrijk dat juist voor vroege gewassen de uitwinteringssterkte belangrijk is en voor het koolzaad (eind april) ook.
Als je bij een groot dorp met bijen staat is het stuifmeel aanbod ruim voldoende en gevarieerder als alleen wilg.
Ik reis zo weinig mogelijk, pas liever het aantal volken aan.
Ik heb twee standen buiten in agrarisch gebied en die komen inderdaad langzamer op gang maar de mogelijkheden zijn spaarzaam.
Ik heb 1 jaar met 4 volken in ouderwetse kassen gestaan en vond het niets ondanks dat je er 's avonds laat er neer zet vliegen de eerste dagen 2/3 van de vliegbijen zich kapot tegen de ramen.
En ik vindt de vergoeding ook maar mager.
Dus daar ben ik mee gestopt.
Over het algemeen is de voorjaarsoogst de grootste, dus lijkt me het goed dat we op uitwinteringssterkte selecteren.
Grote volken na het koolzaad (eind 3e week mei) geeft ook de mogelijkheid om volken dan in drieen te delen, volken die in augustus weer goed 2 bakken bezetten.
In de zomer is er van de natuur uit hier geen echte dracht.
De toevallige drachten als phacelia en andere groenbemesters kunnen dan nog wel een bak honing geven.
Als je die laatste drachten niet hebt kan je voor het honinghalen de volken beter op een bak zetten met een lage honingkamer en dat doe jij waarschijnlijk, het resultaat is een kleiner wintervolk, zeker als je met carnica's imkert.
Ik selecteer voornamenlijk op uitwinteringssterkte en verkoop 1/2 tot 2/3 van de iets kleinere volken elk jaar weer.
Volgens mij heeft dat buiten de genetische aanleg van groot overwinteren ook iets te maken met de ziektegevoeligheid.
Topvolken die andere eigenschappen hebben dan ik wil worden nog een keer eiland aangepaard.
Straks met de Kunstmatige inseminatie is het nog wat beter te controleren maar dat kost ook veel tijd en vooral voorbereiding maar je bent dan niet meer afhankelijk van die 1 of 2 eiland bevruchtingsdata.
Bovendien is de eilandbevruchting duur 8 euro per koningin + het vervoer etc.
De K.I. apparatuur kost ongeveer 2000 euro.dus komt overeen met 250 koninginnen eilandbevrucht.
Voor een echt bedrijf kan dit uit maar voor een imkertje als ik ben geeft het alleen een meerwaarde door de onafhankelijkheid die het geeft.
Ik kan dan koninginnen aanparen met verschillende darren en andersom dus veel sneller selecteren op de beste combinaties.
De combinatie honinghalen in het voorjaar en verder volken opzetten en selecteren ligt me ook past het bij mijn slechte rug.
Ik zit rondom behoorlijk geisoleerd en standbevruchting tot nog toe voor 90 % geeft ook goede resultaten al kan een Drents imkertje met vier volken die een phacelia veld op 3 km probeert te benutten natuurlijk behoorlijk storen.
Jij imkert met carnica eigelijk geen bij voor vroege bestuiving van nature, ondanks de ontstuimige voorjaarsontwikkeling.
Ik denk dat we zo langzamerhand niet meer van rassen kunnen spreken, ook jouw carnica's zijn door standbevruchting allang niet meer raszuiver.
Wat overblijft zijn bijen die natuurlijk nog enigzins hun genetische afkomst weergeven maar het beste kunnen worden beoordeeld op de eigenschappen die ze tijdens het selecteren weergeven.
Een ras raszuiver houden kan enkel alleen nog door consequent K.I. toe te passen.

Dirk






dertiende

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door Piet Jager » do 27 dec 2007, 20:49

Dirk schrijft: Een ras raszuiver houden kan enkel alleen nog door consequent K.I. toe te passen.
Het gaat bij de meeste 'hobby-imkers' onder ons niet om raszuiverheid, maar primair om vitaliteit en zachtaardigheid.

Ook als je op bepaalde eigenschappen wilt blijven investeren en selecteren, dan is raszuiverheid op de duur een doodlopende weg.

Zie het onderwerp SELECTIE op:
http://members.upc.nl/~p.jager53/

INTEELT en SELECTIE op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ms=inteelt

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door Oude Essink » vr 28 dec 2007, 10:49

Hallo Dirk,
Het lijkt me toch belangrijk dat juist voor vroege gewassen de uitwinteringssterkte belangrijk is; fruit en koolzaad.
Dat is ook mijn insteek, alleen leg ik meer nadruk op het goede verloop van de bestuiving bij die gewassen, terwijl jij de nadruk legt op de honingoogst. Het verheugt mij, dat onze ideeën en aanpak parallel lopen; ook onze drachtomstandigheden komen overeen. Dank voor je uitgebreide reactie! [:)]
hennie oes

Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door LWPisa » vr 28 dec 2007, 19:07

"Ik denk dat we zo langzamerhand niet meer van rassen kunnen spreken, ook jouw carnica's zijn door standbevruchting allang niet meer raszuiver. Wat overblijft zijn bijen die natuurlijk nog enigzins hun genetische afkomst weergeven maar het beste kunnen worden beoordeeld op de eigenschappen die ze tijdens het selecteren weergeven"

Dirk...ik vind dat 1 van de betere uitspraken ooit, chapeau!

L

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door m.kolsters. » vr 28 dec 2007, 19:56

Kan je de bijen raszuiver houden door elk jaar nieuwen moeren bij te kopen.Ik koop elk jaar nieuwe moeren ik geef de imkers in het dorp (leden) gratis F1 moeren om zo het dorp zuiveren carnica te hebben.
De dorpen rondom liggen op 6-7km afstand dus dat moet lukken????
Wat de eerste dracht betreft voor ik naar het fruit ga,zijn krenten en sleedoorn(brabandse naam)Dan kersen en pruimen peren dan appels,
de krenten-sleedoorn zijn 2 weken voor de kersen.
En alle beetjes helpen voor de grote dracht,mijn bijen gaan op 2 b.k.
naar het fruit en als ze de een paar dagen goed vliegen ga ik er een broed bak op zetten met nieuwe raad om uit te bouwen en als ze deze nog vol dragen is het perfect.
DE nieuwe raad gebruik ik voor de jonge moeren en voor de slechte ramen die ik dan kan wisselen(onderste bak weg halen)
Een manier van imkeren.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten