discussie broed in de winter

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » di 15 jan 2008, 14:28

zoem zoem schrijft
hALLO Romee ,nu moet je mij eens uitleggen waarom dit ongewoon is in een gezond volk.Lijkt mij eerder een feit van een gezond volk ,voedsel ,warmte,huishouding ,koningin
Je kunt naar volk kijken als een systeem (sorry) dat probeert te overleven door zo weinig mogelijk energie te verbruiken. Een broednest tijdens de winter vereist een hogere temperatuur, ofwel kost energie, en is dus ongunstig op de energiebalans. Bovendien moeten onnodig risico's genomen worden met het verbruiken van de pollen- en honingvoorraad, terwijl het onbekend is hoe lang de winter nog zal duren. Die paar uitlopende werksters hebben geen toegevoegde waarde voor de werksterpopulatie. Die moet pas uitgroeien als een substantiele inzet van werksters vereist is bij het echte begin van het bijenseizoen.

Verder schrijf je dat de Buckfastbij een lichte doorbroeder is.
Tijdens het vliegseizoen is dat vaak waar. Het was een selectiedoel van Adam. Hij zal dat zeker niet tijdens de winter gewild hebben. Integendeel, hij accepteerde dat bij zijn plaatselijke omstandigheden alles ingezet moest worden op de late zomerdracht.

Ik ben wel benieuwd of er Buckfastimkers zijn die de ervaring (niet mening) hebben dat de Buckfastbij tijdens de winter gesloten broed heeft, en wat hun mening daarover is.

Romée

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door A.A. Staals » di 15 jan 2008, 16:09

Romee

De verhalen over broed of geen broed in de winter berusten bijna geen van allen op echte waarnemingen. Mijn ervaring is dat in nov en dec bijna alle volken broedloos zijn zowel buckfast als carnica. Vanaf 1991 heb ik dit bij een respectabel aantal volken kunnen waarnemen. Ook heb ik kunnen waarnemen dat elk jaar(behalve vorig jaar)rond de kerst bijna alle volken weer aan de leg gaan. Gister tweevolken open gemaakt,een niet aan de leg de ander larfjes van drie dagen.

ad staals

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Piet Jager » di 15 jan 2008, 16:56

Citaat Ad Staals: 'Rond de kerst ..."

"De kinderen hebben de gebroken hoofdknik van beppe Liouck gevolgd: 'De bijen, beppe, Liouck ... die slapen toch?' 'Ja liefjes', zegt Liouck, 'nu nog; maar met Kerstmis worden ze wakker, en zingen.' De bijgelovige knechten staren naar de oude verlamde meesteres met wijde pupillen. .................. Liouck moet al haar adem verzamelen. 'Met Kerstmis', zegt ze, 'als je scherp luistert, met het oor tegen de bijenkast dan hoor je het zingen van de engelen'

Uit de novelle 'De bijen zingen' - 1938 van Theun de Vries

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Piet Jager » di 15 jan 2008, 17:38

Broed in de winter?

Bijenvolken reageren louter en alleen op prikkels. En verder laten ze het maar gebeuren en valt het goed of slecht voor hen uit. Dat is de weg van de evolutie en natuurlijke selectie! Ondanks al onze creatieve en keurslijfachtige verklaringen ten spijt!

Het vermogen om al in de wintermaanden een broednestje te vormen is gebaseerd op het totaal aan eigenschappen, dat verankerd ligt in het genetisch patroon, welke tot stand gekomen is door genetische aanpassing langs de weg van evolutie en natuurlijke selectie. De processen van de selectie werken niet direct in op het genotype, maar op bepaalde kenmerken van het fenotype. Het bevoordeelde genotype verhoogt dus de selectiedruk tegenover andere.

!Piet

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door LWPisa » di 15 jan 2008, 21:53

Vorig jaar zat er in de grotere bastaarden nog broed in november en niet in de kleine (en de pure carnica en buckfast f1). Naast genetische aanleg is het ook een kwestie van kritische massa; grote volken kunnen genoeg bijen opbrengen om broed te isoleren terwijl de kleine de keus maken om te wachten.

Dit jaar zat nergens broed in met ozaalzuur op 31 december.

Ik meen dat Br. adam oa selecteerde op "zuinigheid met wintervoer"...als doorbroeden een negatief effect bij zijn winters dan had hij in ieder geval genoeg volken en variatie om het eruit uit te fokken.

L

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Ria van den Berg » wo 16 jan 2008, 02:43

Als Leen eind november/begin december de afgekeurde volken uitblaast in de sneeuw, vindt hij er soms eentje die toch nog goed is geworden. Die volken hebben dan een klein beetje broed in alle stadien. De dagen zijn kort en het is al onder de -10 geweest, de kasten zijn niet ingepakt. Het zijn in principe wel nieuwe koninginnen. Maar misschien hebben die volken wel nosema ceranae (in Alberta gevonden in een monster uit 1984 of nog ouder).

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » wo 16 jan 2008, 10:05

Bedankt voor jullie opmerkingen tot nu toe. Ik vind ze heel interessant. Hopelijk volgen er nog meer waarnemingen en meningen. Over enige tijd hoop ik te kunnen reageren.
Romée

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Jaap v.Popering » wo 16 jan 2008, 13:48

Afbeelding
Hallo Romee .
Ik heb bij hoge uitzondering vandaag een volk gecontroleerd ,bijenras is onbekend, en foto's gemaakt
Op drie ramen open en gesloten broed .

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door de vos roger » wo 16 jan 2008, 21:25

Jaap dit is geen abnormale situatie zoals door sommigen hier beweerd wordt.In je bastaardvolk zie ik wel invloed van de buckfastbij.
Voor volgende week geven ze nog zachte temperaturen aan,ik zal dan ook eens wat foto's nemen van het broednest bij mijn bijen.

roger

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Piet Jager » wo 16 jan 2008, 22:58

Citaat Lennard: 'Naast genetische aanleg is het ook een kwestie van kritische massa; grote volken kunnen genoeg bijen opbrengen om broed te isoleren terwijl de kleine de keus maken om te wachten'

Ja 'kunnen', maar als ze geen licht- en warmteprikkels krijgen en/of daar genetisch minder gevoelig voor zijn, zullen ze niet in actie komen. Om een reactie op te roepen moet een prikkel een bepaalde sterkte hebben (prikkeldrempel). Alle soorten prikkels veroorzaken het opheffen van de rustpotentiaal, waarbij het uitwendige kenmerk de actiestroom is. De actiestoffen die daarbij werken, veranderen op sterke en selectieve wijze de doorlaatbaarheid in het filteringssysteeem (een soort membraam), waardoor bepaalde stoffen worden doorgelaten. (Ja, zo is het wel duidelijk genoeg!)

Een dier neemt van de vele hem omringende prikkels dikwijls slechts enkele waar, daar overeenkomende receptoren (geschikte ontvangers) ontbreken. Een bij onderscheidt b.v. gepolariseerd licht van niet-gepolariseerd licht. 'Hemellicht' in een landschap is b.v. gepolariseerd licht, omdat het de reflectie is van het zonlicht op vocht en allerlei stof in de lucht. Zolang blauwe lucht nog zichtbaar is, kan de bij uit het polarisatievlak van het zonlicht de zonnestand 'berekenen' en daaruit 'de tijd van het jaar afleiden'. Daaraan 'weet/wist' zij (Apis m. m.) door evolutie en genetische aanpassing aan haar omgevingsfactoren, wanneer de tijd daar is/was om een broednestje te beginnen. Deze genetisch aangepaste volken 'weten' dan ook goed te overleven.

Het bijenvolk laat het dus eigenlijk gewoon al dan niet gebeuren op grond van haar prikkeldrempel. Daar zit verder geen logische verklaring achter en we moeten ook niet met onze zo genaamde 'inlegkunde' doen alsof. Loopt het daarbij goed af, dan overleeft ze en zal voor nakomelingen zorgen. Loopt het slecht af, dan wordt ze door natuurlijke selectie uitgeschakeld en zal ze niet voor nakomelingen kunnen zorgen. Het bevoordeelde genotype verhoogt dus de selectiedruk tegenover andere.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten