krap zetten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

krap zetten

Bericht door Astrid Schoots »

In de serie 'gezonde bijen', waar al die bestrijdingsmiddelen worden besproken [;)] noemt Hennie het krap zetten als een van de goede inwintermaatregelen.
Voor een reactie hierop ben ik maar even een nieuw onderwerp gestart, omdat het er teveel van het oude onderwerp afwijkt.
Oude Essink schreef:
..krap zetten is mede bedoeld om het aanzetten van broed in de winter tegen te gaan. Winterbroed heeft veel nadelen en geen voordelen..
Hennie, mijn werkwijze komt in grote lijn overeen met de jouwe, lijkt me. En inderdaad, een winterse broedpauze is goed tegen varroa, en langlevende bijen moet je sparen voor hun lentetaak. Daarom is de manier van inwinteren zo belangrijk.
Maar het krap zetten: doe je dat in de breedte of in de hoogte? Ik zet ze direct na de lindeoogst op inwinterstand van 8 of 9 ramen breed, maar ik houd nog wel flink hoogte aan voor uithangen en suiker indampen, maar ook om broedruimte te houden. Of maak ik hier een denkfout? Want langzaam inwinteren houdt de stuifmeeldracht goed op gang, maar snel inwinteren in combinatie met krapzetten in hoogte en breedte remt de broedaanzet, maar ook het stuifmeelhalen. Hoe zien anderen dat?
Astrid
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: krap zetten

Bericht door Oude Essink »

Hallo Astrid,
Na de Lindeoogst krijgen de dames de lege honingkamers terug en doorgaans zijn deze begin augustus keurig opgeruimd en belegd.
Vervolgens wissel ik broed- en honingkamer om; ik rangschik mijn volken zo, dat zij broedkamer en honingkamer bezet hebben; mooie omvang om in te winteren. Daarna begin ik kalmaan suiker in te voeren; zij doen er 2á3 weken over.
voer wordt bovenin broedkamer opgeslagen en broednest blijft daaronder: beneden in honingkamer en onderruimte broedkamer. Als ik van vakantie terugkom in oktober hebben ze doorgaans nog 8 ramen broed; voor meer is er geen ruimte. In de winter beweegt het volk naar boven en geraakt de honingkamer leeg; In de loop van februari komt het beginnend broednest boven in de broedkamer terecht; Meestal zijn er dan nog een zestal straten bijen; winterbijen goed toegerust om, als de Wilg loskomt, tot een snelle wederopbouw van het volk te komen. Rond 1 april gaat de lege honingkamer er onderuit; Afhankelijk van de ontwikkeling krijgen ze ofwel een nieuwe honingkamer boven op om uit te bouwen en zo mogelijk honing op te slaan ofwel een 2e broedkamer. Werkt al tientallen jaren perfect. Groter inwinteren en broednest langer gaande houden heeft m.i. geen enkel nut. Pollen binnenhalen blijven zij doen zolang die in de aanbieding is. Ik zet de broedkamer boven om te voorkomen, dat door een vrije rand de bijen in koude tijden van haar suiker geraken.

Afbeelding
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Hennie,

Een duidelijk omschreven methode. Ik zie er wel heil in.

Het vreemde is dat op de imkercursus er zo op gehamerd wordt om met dubbele broedbakken te overwinteren. Daarnaast spreken ze daar over veel ruimte geven, zodat de bijen bij koude niet op de verzegelde raten behoeven te zitten en dus onderkoeld raken....

Waar zit de denkfout?
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Hennie,
Jouw manier van imkeren komt overeen met de mijne, met dat verschil dat ik 'combi-kasten'(ramen ter grootte van 1BK + 1 HK) heb, waar 's zomers een honingkamer op komt.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

zodat de bijen bij koude niet op de verzegelde raten behoeven te zitten en dus onderkoeld raken....Waar zit de denkfout?
Denkfout is tweeërlei:
1. Bijen in de tros nemen suiker op en zetten deze in warmte om; mantelbijen houden de koude van buiten tegen; er is in de tros een constante beweging van warme bijen die zich naar de rand van de tros bewegen en verkleumde bijen die van de rand naar het warme binnengedeelte gaan. Warmte en koude van de kastonderdelen hebben geen rechtstreekse invloed op deze warmtehuishouding.
2. Als zij haar tros niet op de verzegelde raat zouden hebben,zouden zij "van het voer af geraken" en verhongeren en haar warmtehuishouding zou in het ongerede raken.
Wat er wél gebeurt is, dat er teveel lege ruimte in de kast komt, waar de onbezette raten gaan schimmelen.
Ook als je inwintert op 2 of meer ([V] broedkamers, moeten deze kamers volledig door bijen bezet zijn, anders gaat het fout. Dit is de reden, dat er verkleinblokken worden gebruikt, om het ontstaan van onbezette ramen te verhinderen.

Afbeelding
m.kolsters.
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Hennie als ik op 2 broedkamers in winter,en na twee of drie maanden er de helft van de bijen maar in zit moet ik dan een broedbak weg halen(wat gaat er dan mis)
Een broedbak weg halen heeft ook zijn voordeel kan hem dan uit koken,en schoon maken voor het nieuwe jaar.
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Tinus,
Mijn stelling is dus, dat je zó moet inwinteren, dat je niet na 2 à 3 maanden alsnog een volledig lege bak kunt weghalen, want dan heb je op één bak teveel ingewinterd. Die bak had je niet moeten geven, dan had je hem al vóór de winter kunnen schoonpoetsen en niet het risico gelopen, dat hij vol schimmel en ander -sporen komt te zitten.
Je mag sowieso na 2à3 mnd na de inwintering niet dusdanig je volken gaan verstoren, dat je ineens de hele ruimte halveert! Ik dacht dat jij ook een enorme tegenstander was van gerommel in het volk na de inwintering. Velen verkijken zich op de impact van verstoring van het fijn gereguleerde verwarmingssysteem van een bijenvolk in de winter.

Afbeelding
m.kolsters.
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Ja Hennie dat ben ik ook maar als ik in winter zitten er te veel bijen in de kast(voor half september)deze kunnen dan niet op een bak.
Dat is mijn probleem elk jaar en zitten ze op 2 bakken.
Maar in het voor jaar zijn de 2 bakken niet vol[V]
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Tinus,
Hennie wintert in op 1 1/2 bak en zorgt dat de honingkamer onder zit voor het inwinteren.
Als hij begint in te winteren zit het broed tot bovenin de broedbak die bovenop staat, daarom moet hij ook langzaam inwinteren anders wordt het broednest verzopen.
Bovendien zit Hennie in de bestuiving die behoeft geen grote volken in het voorjaar, 6 ramen bijen is voldoende.
Voor honingjagers ligt dat anders dan betekent een groot volk uitwinteren een bak meer honing.
Waarschijnlijk heeft Hennie ook Carnica die van nature wat kleiner overwinteren.
Met buckfast is het beter om 2 broedbakken te gebruiken ev de kantramen onder vervangen door sluitramen of er een paar oude ramen neerzetten.
Ik gebruik in de zomer soms 3 broedkamers en heb dan moeite om ze op twee te krijgen en soms overwinter ik sommige volken dan maar op 3 bakken.
Volgens mij hebben de bijen daar geen last van, al moet je in het voorjaar bij de voorjaarsinspectie wel een bak weghalen.
Bij mijn Golzkasten zit er geen isolatie tussen het broedkamergedeelte en de lege Honingkamer die achter de broedkamer zit.
De bijen puilen dan uit in de honingkamer bij grote volken om de bolvorm in de winter te behouden.
Ik heb net de isolatie aan gebracht, ik gooi ze allemaal achter elkaar open en de bijen trekken zich dan langzaam terug in de broedkamer en kan ik de boel afsluiten met een isolatieplaat zodat ze bij het starten van het nieuwe broednest de verwarming wat lager kunnen zetten(minder voergebruik).
Volgens mij maakt het in de winter niet zoveel uit als ze groot zitten als het vocht maar goed kan afvloeien en als ze in het voorjaar maar wat meer opgesloten zitten.
Vandaag mijn enige piepkleine volkje gered(er zaten wat nog levende bijen op de plank dat klopt dus niet)nog drie raampjes mini-plus, warmbouw op 1 etage houten kast waarin 13 raampjes mini-plus kunnen, beter was geweest op 2 etages in mini-plus zodat ze het voer boven zich houden.
Het was dus van het voer afgeraakt.
Het kwam heel klein terug van Ameland ( 2e doorgang) en ik had ze moeten helpen met 2 of 3 raampjes uitlopend broed, er zat niet veel ontwikkeling in en dat kan dus ook de koningin zijn,maar misschien laat bevrucht en de bijen zijn dan ook te oud geworden.
Nu 2 raampjes voer gegeven gedeeltelijk opengekrabt en na een kwartier vlogen ze maar ik wil zulke kleine volkjes niet op de stand, ze hebben veel te veel aandacht nodig, en de koningin wordt er ook niet beter op.
Dirk

dertiende
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Zie ook 'Mijn imkermethode' onder Diversen op

http://members.upc.nl/~p.jager53/

Komt veelal overeen met bovenstaande reacties, maar dan in beeld gebracht.

!Piet
Plaats reactie