Werken met agressieve bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Werken met agressieve bijen

Bericht door Bidding » za 15 mar 2008, 01:12

Vanmiddag scheen het zonnetje, de kasten stonden uit de wind en de bijen waren volop aan het vliegen.

Wilde daarom even snel kijken in een kast....[:)]

Toen ik echter, na het deksel verwijderd te hebben, het dekplankje voorzichtig los aan het maken was kwamen door de onstane spleet niet tientallen maar honderden bijen omhoog bruizen!
Ook kwamen ze bijna meteen uit het vlieggat naar buiten gestroomd ..en zat de kast en de omgeving/lucht vol met opgewonden rondvliegende bijen.
Ik werd volop aangevallen en ze stoken dwars door o.a. mijn spijkerbroek en zelfs jack heen [}:)]
(Ik was blij dat ik al wist dat het een redelijk steeklustig volkje was en dus al mijn imkerjack en handschoenen voor de zekerheid aangetrokken had).
Ik wist dat het een steeklustig en opgewonden volkje was maar dit had ik nog niet meegemaakt.[:0]

Ik heb de deksel er weer rustig op gelegd en ben toen weggelopen naar een behoorlijke afstand....

Na ongeveer een 30-45 minuten kon ik nog steeds niet dichter dan een 10 meter bij de kasten komen of ik werd alweer aangevallen door één of enkele bijen.[:(]
Pas na ruim een uur kon ik weer rustig bij de kasten komen en vloog er nog maar een enkele nieuwschierige dame rond.

De andere kast waar ik iets eerder in gekeken had reageerde normaal: Na wat rook kon ik rustig even in de kast kijken of er geen gekke dingen gebeurden.[:)]

Maar ...... wie heeft er tips over hoe ik het beste in/met het eerste bijenvolkje kan werken, want op deze manier wordt het wel erg lastig.[?]
Ook omdat wij kinderen van anderen opvangen en die moeten toch met een rustig gevoeldoor de tuin kunnen lopen....




Lex

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door jaap » za 15 mar 2008, 10:03

gewoon opruimen weg ermee.even tueel de koningin er uit halen als die er in zit want het lijkt dat dit volk darrebroedig is.daarna afslaan en even tueel aflaten vliegen op de naburige kast die je even een beetje de richting van de agressieve kast schuift.en de oude kast weg zetten.je kunt niet het risico nemen dat de bijen andere mensen- kinderen steken .je hebt dan niks meer in te brengen en dan moeten alle bijen weg. ook de darren die dit volk geven dit steek gedrag door. gewoon doen. het is niet prettig om te doen maar wel noodzakelijk. gr jaap jager texel.

jager

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Bieboerke » za 15 mar 2008, 10:40

Bidding schreef:
honderden bijen omhoog bruizen!
Ook kwamen ze bijna meteen uit het vlieggat naar buiten gestroomd ..en zat de kast en de omgeving/lucht vol met opgewonden rondvliegende bijen.
Ik werd volop aangevallen en ze stoken dwars door o.a. mijn spijkerbroek en zelfs jack heen [}:)]
Ik wist dat het een steeklustig en opgewonden volkje was maar dit had ik nog niet meegemaakt.[:0]
Lex
Indien je dit vaststelde was het aangewezen om onmiddellijk maatregelen te treffen. Nieuwe moer van zachtaardig ras invoeren, of volk vernietigen.
Nu is de meest voor de hand liggende oplossing: moer wegnemen en broed en bijen verdelen over overige volken.
Marco

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Bart de Coo » za 15 mar 2008, 16:37

Kan het niet gewoon zijn dat zo'n volk moerloos is?

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jaap v.Popering » za 15 mar 2008, 18:15

Er zijn nog twee mogelijkheden .

A . Het volk kan zonder voer zitten .
B . Het volk kan zonder ruimte zitten ,dan doen deze problemen zich ook wel een voor
Je kunt proberen met een bak er op , en is er dan geen verandering de koningin verwijderen .
Als ik dan de koningin verwijderde zou ik een week of zes wachten ,
De koningin verwijderen , na zes dagen alle doppen wegbreken ,en een raam eitjes uit een goed volk inhangen en daar een koningin van kweken .

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Dirk Blanken » za 15 mar 2008, 20:11

Lex,
Als je probeert er een andere koningin op te zetten zal je eerst de oude moeten zoeken, dat is ellende, want om de koningin te zoeken moet je zo weinig mogelijk roken.
Het beste kan je dan beginnen met roken flink roken via het vlieggat na een kwartier nogmaals het zelfde en dan na een kwartier de kast met weinig rook open maken.
Ze moeten stoned zijn maar niet rennen!
Een natte niet druipende handdoek eroverheen en een 2e natte ev een 3e handdoek paraat bij 2 bakken.
Je slaat de handdoek iets terug om de oortjes vrij te maken en maakt alle oortjes los zowel voor als achter.
Kantraam eruit wegzetten ev licht roken en een waternevel gebruiken om ze rustig te houden, het beste een 2e man erbij, zodat je snel kan werken.
Nu steeds maar een opening(raam) vrij houden met de handdoeken en snel werken en alle ramen 1 plaats opschuiven.
Het uitgenomen kantraam als laatste inzetten.
Bovenbak eraf liefst op andere bodem met dicht vlieggat.
de 2e bak op dezelfde manier doorwerken.
Hopelijk heb je dan de koningin want anders wordt het een puinhoop als je het nog een keer moet doen maar als de koningin gemerkt is zal het wel lukken.
Het volk een ander volkje opzetten met een zachtaardige koningin in dit geval ook nu in het vroege voorjaar met een krant ertussen.
Het volk blijft nog ongeveer 6 weken a 2 maanden pittig dus niet open maken, alleen HK's opzetten.
Je kan natuurlijk ook het volk afzwavelen, gaasrooster erop en in een met veel gaatjes doorboort blik een opgehangen zwavelstrookje branden.
Dan ben je er in een keer van af, wel het vlieggat eerst afsluiten.
Dirk

dertiende

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jozef Maier » zo 16 mar 2008, 00:36

De koningin verwijderen , na zes dagen alle doppen wegbreken ,en een raam eitjes uit een goed volk in hangen en daar een koningin van kweken .
Daardoor is het nu nog te vroeg, er zijn geen darren.

Het enige wat ik zou doen is die kast verenigen met een naburige kast, of verenigen met een reservevolk. (Eerst de koningin opzoeken in de steeklustige kast.)

Een andere methode is, het nieuwe volk op de plaats zetten van het steeklustige volk. Van het steeklustige volk zullen de vliegbijen zich in bedelen in de nieuwe kast. Zonder vliegbijen zal het steeklustig volk veel rustiger zijn (alhoewel er hardnekkige volken bestaan). Hierin zul je eenvoudiger de koningin vinden, al was het maar omdat je veel minder bijen in de kast zult aantreffen.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 16 mar 2008, 01:21

Lex,

probeer zo snel mogelijk een rustige plek te zoeken waarnaar je het gehele volk tijdelijk kan verplaatsen. Hoogstwaarschijnlijk weet of heeft jouw sub-vereniging wel zo'n nood-stand. Hierna kan je rustig gaan bedenken wat je met dat volk gaat doen.
Je kan immers niet riskeren dat de kinderen per ongeluk tegen de kast stoten of i.d.

Sterkte,
Els

Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Bidding » zo 16 mar 2008, 11:30

Beste mede-imkers,

Bedankt voor jullie reacties.
Heel gevarieerd: Van afzwafelen tot uitgebreide (en duidelijke!) beschrijving om ermee aan de slag te gaan.

En inderdaad is de aanwezigheid van kinderen een extra zorgpunt.

Trouwens, ik ben begonnen aan een gevorderdencursus en één van de redenen daarvoor was dit volkje en het onderdeel koninginnenteelt in de cursus. Ik wil graag proberen dit volkje in stand te houden en uiteindelijk rustiger te maken .....

Verdere ideëen en suggestisch zijn natuurlijk nog steeds welkom!

Lex

Jaap Langeveld
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jaap Langeveld » zo 16 mar 2008, 14:11

Beste Lex,ik weet niet waar je bijen staan,dus kan daar niet over oordelen.Ik heb het ook wel eens meegemaakt,een paar keer trouwens,maar dat leek door paarden te komen,waarschijnlijk de sterke lucht.Als er paarden direkt in de buurt van mijn stal staan dan wacht ik met werken tot deze in het andere land lopen.Ik heb een keer meegemaakt dat ze zo agressief waren,maar toen bleek dat de boer de paardemest hoop had omgezet en de lucht daarvan was zo sterk dat de bijen helemaal van streek waren.Hebben anderen dit ook meegemaakt? Graag reaktie.Jaap Langeveld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 56 gasten