Luchtvochtigheid broedstoof
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Luchtvochtigheid broedstoof
L.S.,
Door omstandigheden moet ik een geimproviseerde broedstoof gebruiken, maw een plastic container in een ijsdoos met een aquariumverwarming. Dit systeem heeft aan de binnenkant een erg hoge luchtvochtigheid.
Zijn jonge moeren erg kritisch qua luchtvochtigheid, wordt het ze snel te nat of maakt dat niet zoveel uit?
Ik kan nergens data vinden over de optimale luchtvochtigheid voor een broedstoof...
L
Door omstandigheden moet ik een geimproviseerde broedstoof gebruiken, maw een plastic container in een ijsdoos met een aquariumverwarming. Dit systeem heeft aan de binnenkant een erg hoge luchtvochtigheid.
Zijn jonge moeren erg kritisch qua luchtvochtigheid, wordt het ze snel te nat of maakt dat niet zoveel uit?
Ik kan nergens data vinden over de optimale luchtvochtigheid voor een broedstoof...
L
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Luchtvochtigheid broedstoof
55 a 60% werkt prima. Wat het effect is bij hogere percentages weet ik niet. Ik heb het gevoel dat tot 75 % nog geen probleem zal geven, nog hoger wordt wel erg nat.LWPisa schreef:
L.S.,
L
Maar als je de stoof op 35 C zet wordt de relatieve vochtigheid toch vanzelf wel wat lager?
Hennie...
-
- Contacteer:
Merci voor de respons Hennie,
Als ik 35 graden aanhoud dan is de ruimte boven het water nog steeds heel vochtig als ik de bak afsluit om warmte vast te houden. Maar misschien doe ik de moeren in een afsluitbare plastic container met een luchtslang naar de buitenlucht zodat ze nog iets gaswisseling hebben.
Zou 30 graden trouwens genoeg zijn voor jonge moeren of doen die het veel beter op 35?
L
Als ik 35 graden aanhoud dan is de ruimte boven het water nog steeds heel vochtig als ik de bak afsluit om warmte vast te houden. Maar misschien doe ik de moeren in een afsluitbare plastic container met een luchtslang naar de buitenlucht zodat ze nog iets gaswisseling hebben.
Zou 30 graden trouwens genoeg zijn voor jonge moeren of doen die het veel beter op 35?
L
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
Ik heb al jaren geen water meer in de stoof. Het is altijd wel minimaal 55%. 30 C is echt veel te weinig. Een uitschieter van 33.5 vind ik laag genoeg. Maar aan de andere kant geeft 33 C minder schade dan 36C. Te hoog geeft snel schade.LWPisa schreef:
Merci voor de respons Hennie,
L
Hennie...
-
- Contacteer:
Hennie,
De doppen lopen uit in het volk maar ik moet jonge moeren een paar dagen bewaren...is die 35 graden dan hard nodig? In de bevruchtingskastjes is het ook geen 35 lijkt me...of stiekum wel?
L
De doppen lopen uit in het volk maar ik moet jonge moeren een paar dagen bewaren...is die 35 graden dan hard nodig? In de bevruchtingskastjes is het ook geen 35 lijkt me...of stiekum wel?
L
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Waarom niet bewaren in het volk waar ze in uitlopen? Een paar dagen bewaren in een broedstoof worden ze niet beter van. Zorg dat er voer in het kluisje aanwezig is en indien mogelijk de dop afbreken want als ze in de dop kruipt kan ze er vaak niet meer uit. Vorig jaar de temp in een transportkistje tussn de EWK's gemeten 34 C.LWPisa schreef:
Hennie,
L
ad staals
-
- Contacteer:
Mijn broedstoof staat altijd op 35.1 C.
Vochtigheid ruim 70 procent.
Moeren bewaren in de broedstoof kan maar dan in kooitjes met bijen die de koningin kunnen voeren.
De kooitjes moeten dan suikerdeeg bevatten en ik zou ze dan dagelijks even besproeien met warm water.
Maar dit zijn noodmaatregelen langer als een paar dagen lijkt mij niet goed.
De temperatuur in de broedstoof zou ik verlagen tot ongeveer 28 graden.
De noodzaak hiervoor zie ik niet.
Ik maak de 11e of 12e dag bevruchtingsvolkjes waarin meestal twee rijpe doppen geplaats worden.
De volkjes worden 2 a 3 dagen op een koele plaats gezet(schaduw)en 's avonds na de 2e of 3e dag op hun plaats gezet en geopend.
Wel zorgen dat de volkjes voldoende water hebben tijdens het opsluiten zeker als het bloedheet is.
Na een dag maak ik de volkjes 's avonds even open en controleer de koningin dan absoluut geen rook gebruiken.
Als een volkje dan aggressief is zit er meestal geen koningin in en krijgen ze een nieuwe dop of een koningin achter suikerdeeg met een papierenwikkel om het kooitje.
De bevruchtingskastjes moeten voor ongeveer 2/3 gevuld zijn.
Ik geef de Mini's een raampje oud broed mee(negen dagen)dan hebben ze straks veel jonge bijen en kunnen de andere bijen op pad.
Dirk
Dirk
dertiende
Vochtigheid ruim 70 procent.
Moeren bewaren in de broedstoof kan maar dan in kooitjes met bijen die de koningin kunnen voeren.
De kooitjes moeten dan suikerdeeg bevatten en ik zou ze dan dagelijks even besproeien met warm water.
Maar dit zijn noodmaatregelen langer als een paar dagen lijkt mij niet goed.
De temperatuur in de broedstoof zou ik verlagen tot ongeveer 28 graden.
De noodzaak hiervoor zie ik niet.
Ik maak de 11e of 12e dag bevruchtingsvolkjes waarin meestal twee rijpe doppen geplaats worden.
De volkjes worden 2 a 3 dagen op een koele plaats gezet(schaduw)en 's avonds na de 2e of 3e dag op hun plaats gezet en geopend.
Wel zorgen dat de volkjes voldoende water hebben tijdens het opsluiten zeker als het bloedheet is.
Na een dag maak ik de volkjes 's avonds even open en controleer de koningin dan absoluut geen rook gebruiken.
Als een volkje dan aggressief is zit er meestal geen koningin in en krijgen ze een nieuwe dop of een koningin achter suikerdeeg met een papierenwikkel om het kooitje.
De bevruchtingskastjes moeten voor ongeveer 2/3 gevuld zijn.
Ik geef de Mini's een raampje oud broed mee(negen dagen)dan hebben ze straks veel jonge bijen en kunnen de andere bijen op pad.
Dirk
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Hoi LW,
Ad schreef:
Waarom stop je niet gewoon een dop in een bevruchtingskastje? Een andere vraag is eigenlijk waarom wil je die koninginnen een aantal dagen bewaren nadat ze uitgelopen zijn. Acceptatie van de jonge moeren is het beste in een bevruchtingsvolkje als ze net uitgelopen zijn.
De laatste paar jaren laat ik mijn doppen gewoon in mijn apidea's uitlopen. En dat bevalt me heel goed. Bijkomend voordeel is dat je ook nog eens één arbeidsstap bespaard.
Groeten.................
Gerard
Ad schreef:
Naar mijn idee moet je moeren niet langere tijd in een kooitje in een pleegvolk bewaren. De bijen van het pleegvolk gaan aan de voetzolen van de koningin knagen en die zullen ze uiteindelijk beschadigen. De voetzolen van een koningin bevatten klieren die ook geurstoffen verspreiden, zodat het volk weet dat er een koningin aanwezig is.Waarom niet bewaren in het volk waar ze in uitlopen? Een paar dagen bewaren in een broedstoof worden ze niet beter van.
Waarom stop je niet gewoon een dop in een bevruchtingskastje? Een andere vraag is eigenlijk waarom wil je die koninginnen een aantal dagen bewaren nadat ze uitgelopen zijn. Acceptatie van de jonge moeren is het beste in een bevruchtingsvolkje als ze net uitgelopen zijn.
De laatste paar jaren laat ik mijn doppen gewoon in mijn apidea's uitlopen. En dat bevalt me heel goed. Bijkomend voordeel is dat je ook nog eens één arbeidsstap bespaard.
Groeten.................
Gerard
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Gerard
Beter een paar dagen in een pleegvolk dan in de broedstoof. Het beste is het wanneer de bijen bij de koningin in het kooitje kunnen door een stuk moerrooster.
ad staals
Beter een paar dagen in een pleegvolk dan in de broedstoof. Het beste is het wanneer de bijen bij de koningin in het kooitje kunnen door een stuk moerrooster.
ad staals
-
- Contacteer:
Gerard, daar zeg je wat. Daar had ik nog niet aan gedacht. Alleen...ik heb weinig moeren en mijn bevruchtingskastjes gaan vrij verspreid over NL, ik wil graag zeker zijn dat er een moer inzit.
Als jij doppen inhangt, hoeveel uitval heb jij en hou oud hang je ze in?
L
Als jij doppen inhangt, hoeveel uitval heb jij en hou oud hang je ze in?
L