Het weer voor een bruidsvlucht !?
Het weer voor een bruidsvlucht !?
De vooruitzichten voor de komende dagen is toch een soort van onbestendig.
Wel warmer maar toch onweer en buien in de lucht.
Zou dit voor een bruidsvlucht erg nadelig zijn of gaat de moer er als het even zonnig is gelijk opuit?
Wel warmer maar toch onweer en buien in de lucht.
Zou dit voor een bruidsvlucht erg nadelig zijn of gaat de moer er als het even zonnig is gelijk opuit?
-
- Contacteer:
Re: Het weer voor een bruidsvlucht !?
Ik zou me geen zorgen maken Aart.
De bijen vligen als gekken en dan is de bevruchting ook geen probleem.
Dirk
dertiende
De bijen vligen als gekken en dan is de bevruchting ook geen probleem.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik maak me wel degelijk zorgen over de bruidsvlucht .
Elke dag windkracht 5 a 6
Mijn vermoeden is dat er verschillende niet terug gekomen zijn .
Jaap v P
Elke dag windkracht 5 a 6
Mijn vermoeden is dat er verschillende niet terug gekomen zijn .
Jaap v P
-
- Contacteer:
Volgens mij is het een heel goed bevruchtingsjaar.
Ik heb 6/5, 8/5, 10/5, 12/5 en 16/5 series opgezet(data omlarven).
De 1e drie series waren practisch zonder uitzondering na 10 dagen na geboorte aan de leg.
3 moerloze en eentje nog steeds niet aan de leg op 40 kastjes is niet slecht te noemen.
De serie 12/5 heeft wel wat meer uitval maar 30 % uitval is nog niet dramatisch.
Bij de kleine volkjes kan je heel vroeg kijken en dat doe ik dan ook, eerst om te controleren of er een moer in zit('s avonds)en daarna na ongeveer 10 a 14 dagen of later afh. van het weer 7 a 8 dagen na geboorte.
Ik kan al mijn volken straks voorzien van jonge koninginnen en heb daarbij voldoende reserve.
Uiterst tevreden.
Dirk
dertiende
Ik heb 6/5, 8/5, 10/5, 12/5 en 16/5 series opgezet(data omlarven).
De 1e drie series waren practisch zonder uitzondering na 10 dagen na geboorte aan de leg.
3 moerloze en eentje nog steeds niet aan de leg op 40 kastjes is niet slecht te noemen.
De serie 12/5 heeft wel wat meer uitval maar 30 % uitval is nog niet dramatisch.
Bij de kleine volkjes kan je heel vroeg kijken en dat doe ik dan ook, eerst om te controleren of er een moer in zit('s avonds)en daarna na ongeveer 10 a 14 dagen of later afh. van het weer 7 a 8 dagen na geboorte.
Ik kan al mijn volken straks voorzien van jonge koninginnen en heb daarbij voldoende reserve.
Uiterst tevreden.
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Vorige week dinsdagavond 6 moeren opgezet en vandaag (woensdag de 8e dag) al 2 aan de leg. Bij de andere 4 heb ik nog niet gekeken.
!Piet
!Piet
Van de 5 reservevolkjes die ik heb gemaakt zijn de moeren nu ongeveer 10 dagen.
Ik durf ze nog niet open te maken, maar alle 5 halen de bijen aardig wat stuifmeel.
Dit kan toch wel duiden op enige positieve ontwikkeling?
Ik heb de volkjes wat gesloten broed meegegeven dat zal nu wel uitgelopen zijn.
Aart
Ik durf ze nog niet open te maken, maar alle 5 halen de bijen aardig wat stuifmeel.
Dit kan toch wel duiden op enige positieve ontwikkeling?
Ik heb de volkjes wat gesloten broed meegegeven dat zal nu wel uitgelopen zijn.
Aart
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik heb een reservevolkje in mijn achtertuin staan. Dit jaar was ik voor de tweede keer getuige van de bruidsvlucht(en!). Afgelopen zondag, toen het ettelijke uren mooi weer was ging de moer er verschillende keren op uit. Als ze dan terugkeert, heeft ze een hele meute lawaaiige darren achter zich aan. Ik stond er met mijn camera naast, omdat ik zo graag eens een foto wilde maken van een moer met het 'bevruchtingsteken'. Maar daarvoor ging het telkens veel te snel en bovendien zag ik ook zonder camera dat teken niet, dus laat staan met camera.
Mijn indruk is dus, Aart, dat de moeren aan een paar uurtjes zon of droog weer meer dan genoeg hebben om erop uit te trekken. Het moet echt heel druilerig zijn denk ik, wil de moer thuis blijven.
Vraagje tussen de bedrijven door. Waarom vliegt die moer zo vaak heen en weer? En waarom zie ik dat teken niet? Ik krijg de indruk dat ze telkens door zo'n darrenwolk heen vliegt en dat het de meeste keren fout gaat of zo. Ze gaat net zo lang terug de lucht in, totdat het een keertje raak is. Zo ziet het er tenminste uit als ik een kwartiertje geconcentreerd bij dat vlieggat sta te staren. Die darrenwolk moet trouwens heel dicht bij zijn, want met een paar minuten is ze weer terug.
Mocht iemand iets aardigs weten te vertellen dan bedank ik je bij voorbaat hartelijk!
Groet,
Bart
Mijn indruk is dus, Aart, dat de moeren aan een paar uurtjes zon of droog weer meer dan genoeg hebben om erop uit te trekken. Het moet echt heel druilerig zijn denk ik, wil de moer thuis blijven.
Vraagje tussen de bedrijven door. Waarom vliegt die moer zo vaak heen en weer? En waarom zie ik dat teken niet? Ik krijg de indruk dat ze telkens door zo'n darrenwolk heen vliegt en dat het de meeste keren fout gaat of zo. Ze gaat net zo lang terug de lucht in, totdat het een keertje raak is. Zo ziet het er tenminste uit als ik een kwartiertje geconcentreerd bij dat vlieggat sta te staren. Die darrenwolk moet trouwens heel dicht bij zijn, want met een paar minuten is ze weer terug.
Mocht iemand iets aardigs weten te vertellen dan bedank ik je bij voorbaat hartelijk!
Groet,
Bart
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dag Bart dat klopt de wetenschap weer niet.
Ze gaad toch naar een verzamelplaats van darren.
Of gooi je dit ook in het water.
Ik wel,ben het met je eens voor ze boven de bomen is heeft een mooie dar haar te pakken,ik zou ook niet wachten.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ze gaad toch naar een verzamelplaats van darren.
Of gooi je dit ook in het water.
Ik wel,ben het met je eens voor ze boven de bomen is heeft een mooie dar haar te pakken,ik zou ook niet wachten.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Contacteer:
Bart,
Was dat niet eentje van haar orienteringsvluchten?
De bruidsvucht vindt veelal plaats in de middag ca 16.00 uur, als de termiek het hoogst is.
!Piet
Was dat niet eentje van haar orienteringsvluchten?
De bruidsvucht vindt veelal plaats in de middag ca 16.00 uur, als de termiek het hoogst is.
!Piet
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Piet,
Kijk, met die informatie kunnen we nog eens wat. Als het inderdaad waar is wat je zegt, dus dat madam eerst een paar keer op orientatievlucht gaat, dan past dat mooi bij wat ik heb gezien. Ze trekt er verschillende keren op uit en is iedere keer heel snel weer terug. Hoogstwaarschijnlijk geen bruidsvlucht dus.
Verder valt het mij op dat er heel weinig stuifmeel binnenkomt. Aan de dracht kan het niet liggen: die is prima.
Die orientatievluchten heb ik zondag gezien. Ik heb het volkje acht dagen eerder opgezet, dus op een zaterdag. Als ik zondag orientatievluchten heb gezien en er komt nauwelijks stuifmeel binnen, dan vraag ik mij inderdaad af of ze al aan de leg is. Goh, wat duurt dat lang dan!
In ieder geval heeft Aart een deel van zijn antwoord. Als het even zonnig is, gaat ze er misschien wel op uit, maar dat hoeft geen bruidsvlucht te zijn!
Groet,
Bart
Kijk, met die informatie kunnen we nog eens wat. Als het inderdaad waar is wat je zegt, dus dat madam eerst een paar keer op orientatievlucht gaat, dan past dat mooi bij wat ik heb gezien. Ze trekt er verschillende keren op uit en is iedere keer heel snel weer terug. Hoogstwaarschijnlijk geen bruidsvlucht dus.
Verder valt het mij op dat er heel weinig stuifmeel binnenkomt. Aan de dracht kan het niet liggen: die is prima.
Die orientatievluchten heb ik zondag gezien. Ik heb het volkje acht dagen eerder opgezet, dus op een zaterdag. Als ik zondag orientatievluchten heb gezien en er komt nauwelijks stuifmeel binnen, dan vraag ik mij inderdaad af of ze al aan de leg is. Goh, wat duurt dat lang dan!
In ieder geval heeft Aart een deel van zijn antwoord. Als het even zonnig is, gaat ze er misschien wel op uit, maar dat hoeft geen bruidsvlucht te zijn!
Groet,
Bart