Van Arno kreeg ik een paar kiekjes van het bijengebeuren daar . En dat is weer eens wat anders dan de onze. Vandaar dat ik dacht die zet ik maar eens op het forum ,leuk om dat ook eens te zien.
De kasten zijn geplaatst op één poot Meestal is er dan ruimte gemaakt voor wat olie die op de kop van de betonnen paal wordt gedaan. Dit ter voorkoming dat op een nacht er een leger mieren langs komt .Deze zijn in staat 4 tot 5 kasten volkomen leeg te plunderen en s,ochtends zijn ze weer verdwenen.

Deze imker had er zo,n vierhonderd her en der verspreid. De geafrikaniseerde bij staat veelal bekent om zijn agressief gedrag doch het komt steeds vaker voor dat imkers er net zo makkelijk mee werken als wij het met de bijen doen Ook vaak onbeschermd

Maar ook daar hebben ze zo hun problemen op gezette tijd gaan ze met hun beestjes op stap massaal gaan ze dan een eindje verderop. Het probleem is dan dat er bij hun in de buurt een plant staat te bloeien die voor de bijen een zeer giftig stuifmeel geeft. In een mum van de tijd ligt de hele kast op apengapen.
Dat is dan even een andere kijk op ons bijen houden. Arno stuurt regelmatig prachtige documentatie over het bijen houden daar. Inmmidels is hij daar hoofdconsulent Bijenteeld
Bertus