Koolzaadrijders
Geplaatst: wo 30 jul 2008, 14:56
Koolzaadrijders rijden bijna derde goedkoper 27/05/2008
BeauVent heeft als eerste coöperatie een accijnsvrijstelling gekregen voor de productie van koolzaadolie. Daardoor wordt autorijden voor hun vennoten heel wat goedkoper. "Koolzaadolie kost ongeveer een euro per liter, tegenover bijna anderhalve voor diesel", stipt woordvoerder Steven Camertijn van BeauVent aan.
Auto's die op zuivere koolzaadolie rijden, zijn een veel lichtere belasting voor het milieu. De CO2 die de auto bij het rijden uitstoot, wordt door de koolzaadplant zelf opgenomen. Maar koolzaadolie komt niet van de grond. Boeren mogen het product alleen rechtstreeks aan de klant verkopen. Maar ook een coöperatieve kan een accijnsvrijstelling bekomen, waardoor een grotere groep mensen goedkoper én schoner kan rijden.
BeauVent, een West-Vlaamse coöperatie die zich inzet voor duurzame energie, is de eerste die dat kreeg. "Wij willen onze boeren vooral een goede prijs geven voor hun koolzaadolie en de verbruiker een eerlijke prijs laten betalen. Het is dus niet in de eerste plaats onze bedoeling om goedkope brandstof te produceren", zegt Steven Camertijn van BeauVent. "Maar omdat de diesel historisch hoog staat, is het verschil nu uiteraard groot. Diesel kost momenteel bijna anderhalve euro. Voor de oogst van 2007 zal de verbruiker voor koolzaadolie 95 cent per liter betalen, voor die van 2008 iets meer".
Het aantal mensen dat hiervan gebruik zal maken, is beperkt. "We hebben twaalf vennoten die straks op die koolzaadolie zullen rijden. Volgende week wordt de olie geleverd. Je moet ook je ombouwkosten van je wagen incalculeren. Maar als de olieprijs verder blijft stijgen, zal je die kosten snel teruggewonnen hebben. Onze coöperatie heeft een overeenkomst met een garage in Brugge om wagens aan te passen. Dat kost zo'n 1.500 tot 2.000 euro".
De rijprestaties zijn dezelfde als met klassieke diesel, maar het verbruik ligt vijf procent hoger. De coöperatieve BeauVent telt in totaal een zevenhonderdtal vennoten, onder wie vijf boeren die koolzaad telen. Een van hen is Frank Depotter in De Moeren, in de Westhoek. Hij heeft 2,5 hectare koolzaad staan. "Veel te weinig, besef ik nu. De boeren hebben in augustus vorig jaar massaal tarwe gezaaid omdat die dan hoger in prijs stond dan koolzaad. De koolzaadprijs volgde pas enkele maanden later, maar staat nu zeer hoog. Koolzaad is een gemakkelijke teelt en zeer rendabel. De productiekost is veel lager dan van tarwe. In september wil ik 20 hectare zaaien", zegt hij.
Het persen van het koolzaad tot olie gebeurt op het landbouwbedrijf zelf. "Samen met Ecopower cvba investeren we in de bouw van een mobiele koolzaadpers. In september moet die klaar zijn. Na persing kunnen de koolzaadkoeken gebruikt worden als veevoeder", zegt Steven Camertijn. "De belangstelling voor ons koolzaadproject is enorm. Door die accijnsvrijstelling kunnen wij in Vlaanderen een kleine maar onafhankelijke brandstofmarkt creëren. Voor de nieuwe inzaai van koolzaad in september verwachten wij een regelrechte boom".(KS)
Bron: Het Nieuwsblad
roger
BeauVent heeft als eerste coöperatie een accijnsvrijstelling gekregen voor de productie van koolzaadolie. Daardoor wordt autorijden voor hun vennoten heel wat goedkoper. "Koolzaadolie kost ongeveer een euro per liter, tegenover bijna anderhalve voor diesel", stipt woordvoerder Steven Camertijn van BeauVent aan.
Auto's die op zuivere koolzaadolie rijden, zijn een veel lichtere belasting voor het milieu. De CO2 die de auto bij het rijden uitstoot, wordt door de koolzaadplant zelf opgenomen. Maar koolzaadolie komt niet van de grond. Boeren mogen het product alleen rechtstreeks aan de klant verkopen. Maar ook een coöperatieve kan een accijnsvrijstelling bekomen, waardoor een grotere groep mensen goedkoper én schoner kan rijden.
BeauVent, een West-Vlaamse coöperatie die zich inzet voor duurzame energie, is de eerste die dat kreeg. "Wij willen onze boeren vooral een goede prijs geven voor hun koolzaadolie en de verbruiker een eerlijke prijs laten betalen. Het is dus niet in de eerste plaats onze bedoeling om goedkope brandstof te produceren", zegt Steven Camertijn van BeauVent. "Maar omdat de diesel historisch hoog staat, is het verschil nu uiteraard groot. Diesel kost momenteel bijna anderhalve euro. Voor de oogst van 2007 zal de verbruiker voor koolzaadolie 95 cent per liter betalen, voor die van 2008 iets meer".
Het aantal mensen dat hiervan gebruik zal maken, is beperkt. "We hebben twaalf vennoten die straks op die koolzaadolie zullen rijden. Volgende week wordt de olie geleverd. Je moet ook je ombouwkosten van je wagen incalculeren. Maar als de olieprijs verder blijft stijgen, zal je die kosten snel teruggewonnen hebben. Onze coöperatie heeft een overeenkomst met een garage in Brugge om wagens aan te passen. Dat kost zo'n 1.500 tot 2.000 euro".
De rijprestaties zijn dezelfde als met klassieke diesel, maar het verbruik ligt vijf procent hoger. De coöperatieve BeauVent telt in totaal een zevenhonderdtal vennoten, onder wie vijf boeren die koolzaad telen. Een van hen is Frank Depotter in De Moeren, in de Westhoek. Hij heeft 2,5 hectare koolzaad staan. "Veel te weinig, besef ik nu. De boeren hebben in augustus vorig jaar massaal tarwe gezaaid omdat die dan hoger in prijs stond dan koolzaad. De koolzaadprijs volgde pas enkele maanden later, maar staat nu zeer hoog. Koolzaad is een gemakkelijke teelt en zeer rendabel. De productiekost is veel lager dan van tarwe. In september wil ik 20 hectare zaaien", zegt hij.
Het persen van het koolzaad tot olie gebeurt op het landbouwbedrijf zelf. "Samen met Ecopower cvba investeren we in de bouw van een mobiele koolzaadpers. In september moet die klaar zijn. Na persing kunnen de koolzaadkoeken gebruikt worden als veevoeder", zegt Steven Camertijn. "De belangstelling voor ons koolzaadproject is enorm. Door die accijnsvrijstelling kunnen wij in Vlaanderen een kleine maar onafhankelijke brandstofmarkt creëren. Voor de nieuwe inzaai van koolzaad in september verwachten wij een regelrechte boom".(KS)
Bron: Het Nieuwsblad
roger