Hygienisch werken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Hygienisch werken

Bericht door LWPisa »

Misschien toch maar een onafhankelijk topic:
macwlem schreef:
marc schreef:
...ik kan er nog een 10-tal bijvoegen maar wil de betreffende imkers daarbij niet treffen, ik was blij dat ik hun situatie mocht onderzoeken.
In deze discussie komen alle relevante zaken diepgaand ter sprake. Echter, dat er een - volgens mij - niet onaanzienlijke groep imkers bestaat die het niet zo nauw (meer) nemen met de hygiëne rondom het bijenhouden, wordt min of meer ter kennisname aangenomen en verder niet op ingegaan terwijl dit ook wel degelijk een belangrijke factor in het geheel is.

Ik zou hier (misschien als nieuw onderwerp?) toch eens een discussie over op gang willen brengen, hoe we hier mee omgaan als imkerij en wat we kunnen doen, als collega of als vereniging als we hier mee geconfronteerd worden. Vaak blijkt het geen onwil van betreffende imker maar bijvoorbeeld de hoge leeftijd of onkunde. Feit is dat het onacceptabel is en de imkerij schaadt, zowel in imago als de gezondheidsapspecten rondom het bijenhouden!
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Hygienisch werken

Bericht door LWPisa »

Tsja...ik zit er niet zo mee dat andere "onhygienisch" werken.

Ik vind het zelf niet zo erg als imkers in mijn buurt verdwijnen, ik vind het zelfs wel prettig. Weinig imkers betekent meer dracht zeker bij schaarste en minder risico op ziekten. Minder binnenkomende vreemde mijten, eigen Varroa eerst.

"Natuurlijke selectie" werkt in ons geval op de combinatie bijen-imker en als een bepaalde bedrijfsmethode tot sterfte leidt en andere niet dan verdwijnt de slechtere methode/bij/imker vanzelf.

Ik wissel ook geen materiaal meer uit met anderen, ik koop geen volken en zo weinig mogelijk moeren. Ik laat mijn moeren wel op verschillende plaatsen bevruchten (al dan niet bij een bevriende verre imker) waardoor ik vrij veel variatie heb tussen de volken, misschien ook in de respons op Varroa en de rest. Ik verenig ook liever niet.

Maar...als je als onhygienisch werken ook het gebruik van middelen die eventueel het sperma van darren kunnen verslechteren beschouwt dan ben ik er vet tegen omdat ik er last van heb als mijn moeren erdoor bevrucht worden. Nog even los van residuen in was en honing.

Of mijn moeren worden bevrucht door darren van volken die alleen door extremere mijtbestrijding in leven worden, waardoor de volken uit die paring het slechter doen onder mijn bestrijdingsregime.

L
Plaats reactie