bijenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
frakke
Contacteer:

bijenkast

Bericht door frakke »

welke kast zouden jullie een beginnend imker aan raden en waarom?

alvast bedankt :wink:
zanna
Contacteer:

Re: bijenkast

Bericht door zanna »

Eens rondkijken wat de imkers in de buurt gebruiken.
Zo kan je steeds raampjes uitwisselen.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

frakke schreef:welke kast zouden jullie een beginnend imker aan raden en waarom?

alvast bedankt :wink:
Wel, ik zou gaan voor een broedbak gaan die groot genoeg is, zodat je niet met 2 broedbakken moet werken en voor kleine honingzolders. Die zijn niet zo zwaar en de raampjes zijn gemakkelijk te ontzegelen.
Dat van dat raampjes uitwisselen vind ik zelf niet zo een goed idee.
zanna
Contacteer:

Bericht door zanna »

joselito schreef:Dat van dat raampjes uitwisselen vind ik zelf niet zo een goed idee.
Klopt .... maar kan soms handig zijn.
frakke
Contacteer:

Bericht door frakke »

zanna schreef:Eens rondkijken wat de imkers in de buurt gebruiken.
iemand die me een klein beetje wegwijs wilt maken gebruikt segeberger.
frakke
Contacteer:

Bericht door frakke »

welke zijn de voor en nadelen van segebergerkasten :idea:
TubaLeoVoet
Contacteer:

Bericht door TubaLeoVoet »

Voordelen:
Zoals de DBplus kast is de Segeberger een goed geïsoleerde kast die prettig werkt.
Standaard gemaakt voor DN (Duits normaal), bestaat ze tegenwoordig ook voor Nederlandse simplex.
Pas op Frank, deze wijkt een beetje af van de Belgische simplex zodat de bijenruimte niet 100% wordt gerespecteerd. Als je ze zou gaan gebruiken raad ik dus DN als formaat aan.
Nadelen:
Ik ga ze niet allemaal opsommen, de meesten werden opgelost in de DBplus kast. Je kan hier alles over lezen op het forum van Marc, waar uitvoerig de BDplus wordt beschreven. Een prachtige kast, echter enkel geschikt voor Dadant Bladt. Als ze in DN of Simplex zou bestaan, dan kocht ik ze direct. DB vind ik te groot om mee te werken.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

"Stofzuigerzakken in alle maten"
De roep van Marie, mijn buurvrouw met drie kramen huishoudelijke artikelen op de wekelijkse markt in Culemborg en al die klanten, die vervolgens nooit precies het stofzuigermerk weten, vervolgens met de verkeerde maten zijn thuis gekomen en bij Marie verhaal komen halen. Arme Marie en arme klanten.
Dezelfde verschrikking doet zich in de imkerij voor met al die verschillende raammaten; bij iedere leuke kast die je wel zou willen hebben, bij iedere transactie met een collega waarvan je een raam bijen wilt overnemen, overstappen naar een andere kastsoort - ik had op een zeker moment vier verschillende soorten kasten staan met vier verschillende raammaten: een ramp!!.
Ik raad ieder beginnend imker aan de algemeen in Nederland gebruikelijke kastsoorten en raammaten te nemen : spaarkast met ramen in spaarkastformaat; pasten ook in de vroeger algemeen gebruikte simplexkast. Iemand die bij voorbaar weet, dat Buckfast zijn/haar favoriete bij is, kieze eerder voor de bij Buckfasters gebruikelijke Dadant, na grondige bestudering welk soort Dadant, want er zijn er meerdere met allen verschillende maten..
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Plaats reactie