www.adopteereenbijenvolk.net

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
AdopteereenBijenvolk
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 23:28
Contacteer:

www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door AdopteereenBijenvolk » vr 24 sep 2010, 23:30

In bijenhoudend Nederland is sinds kort een nieuw initiatief ontstaan. “Adopteer een Bijenvolk”, een stichting die door middel van het laten adopteren van bijenvolken een oplossing wil zoeken voor de problemen binnen de bijenhouderij.

Omdat de bijenhouderij met diverse problemen wordt geconfronteerd zoals bijvoorbeeld een sterk verhoogde wintersterfte is veel onderzoek nodig. Ook dient de sector de terugloop van bijenhouders een halt toe te roepen, om zodoende het uitermate belangrijke bestuivingswerk in stand te houden. Voor al deze zaken is veel geld nodig en zijn de vanuit de overheid ter beschikking gestelde gelden niet toereikend. Hierom wordt een groot deel van de adoptiegelden besteed aan onderzoek en aan werving en opleiding van nieuwe imkers.

Het is van het grootste belang dat de bijenhouderij in Nederland blijft bestaan. De economische waarde van de honingbij is namelijk zeer groot. Geschat wordt dat de waarde van de bestuiving van cultuurgewassen ca. 0,8 miljard euro is, waarbij de waarde voor de bestuiving van natuurlijke gewassen nog bij komt.

Vanaf 27 september is het mogelijk een bijenvolk te adopteren of eventueel cadeau te geven. Prinses Irene zal dan de eerste adoptie in ontvangst nemen en het register openen. U kunt zich wel alvast inschrijven. Elke adoptant levert een belangrijke bijdrage aan de instandhouding van de bijenhouderij in Nederland en ontvangt bovendien ook nog enkele potjes Nederlandse honing. Voor meer informatie zie; http://www.adopteereenbijenvolk.net

Het is mogelijk je als imker aan te sluiten bij deze stichting. Ook hiervoor zie http://www.adopteereenbijenvolk.net of neem contact op via de site

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door Bok » za 25 sep 2010, 14:55

Dit komt me heel bekend voor.
Hadden we in het verleden ook niet een dergelijke oproep.
De site ziet er beter uit maar de verdeling van de gelden is nog steeds vreemd. :be5:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door m.kolsters. » za 25 sep 2010, 19:58

Waarom ben je bang dat de bijen korter leven dan de mensen.
Wij zijn onzelf aan het vergiftigen maar niet de bijen.
Ook ik ben gevraagd om mee te doen maar aangezien het werk dat je er mee hebt doe ik niet mee.
En onderzoek ?? welk onderzoek.
Tinus Kolsters

AdopteereenBijenvolk
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 23:28
Contacteer:

Re: www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door AdopteereenBijenvolk » za 25 sep 2010, 20:48

Graag zou ik willen weten waarom de verdeling van de binnenkomende gelden vreemd is.

Wat dhr. Kolsters betreft, ik ben enorm benieuwd door wie u bent gevraagd en welk werk medewerking volgens u met zich mee gaat brengen. Er is niemand gevraagd mee te doen, er hebben zich velen enthoushaistelingen zich hebben aangemeld en bovendien brengt dit nauwelijks werk met zich mee. Ik vraag mij af of wat u verteld gewoon niet waar is of u in de war bent met wat anders.

Wat betreft de vraag "welk onderzoek"
Deze vraag lijkt mij volstrekt overbodig omdat zowel in het eerste bericht als op de website vermeld staat waarnaar er onderzoek gedaan zal worden.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door Jeroenvt » za 25 sep 2010, 21:05

Ik vind het maar een rare naam, adopteereenbijenvolk, hoe zijn uw ouders daar zo bij gekomen?
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
frakke
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 22:15
Locatie: Deurne(Antwerpen)
Contacteer:

Re: www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door frakke » za 25 sep 2010, 21:15

Je kan misschien ook eens een berichtje plaatsen in deze rubriek zodat de mensen weten wie er reclame maakt :mrgreen:

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewforum.php?f=48

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door Jeroenvt » za 25 sep 2010, 21:19

frakke schreef:Je kan misschien ook eens een berichtje plaatsen in deze rubriek zodat de mensen weten wie er reclame maakt :mrgreen:

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewforum.php?f=48
Ja dat bedoel ik ook natuurlijk. Ik zou liever zien dat iemand onder eigen naam reageert, en dan een topic over die adoptie schrijft. Maar dat is mijn mening...
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
frakke
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 22:15
Locatie: Deurne(Antwerpen)
Contacteer:

Re: www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door frakke » za 25 sep 2010, 21:26

Het overige deel van de adoptiegelden wordt besteed aan de aankoop van honing voor de adoptanten (40%) staat er op de website

en dan staat er
u ontvangt een certificaat, zuivere honing van uw eigen bijenvolk en 4 keer per jaar een nieuwsbrief

waarom moeten jullie dan honing aankopen??????

kan eigenlijk niet goed volgen :think:

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door petro » za 25 sep 2010, 21:42

Ik heb al heel wat reakties van je gezien,maar deze begrijp ik echt niet! :shock: :D
Petro
alef pieter schreef:
AdopteereenBijenvolk schreef: en bovendien brengt dit nauwelijks werk met zich mee.
Bijen?

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: www.adopteereenbijenvolk.net

Bericht door Bok » za 25 sep 2010, 22:02

AdopteereenBijenvolk schreef:Graag zou ik willen weten waarom de verdeling van de binnenkomende gelden vreemd is.
een bijenvolk adopteren en dan 40% van het geld gebruiken om honing te kopen. Wat gebeurt er met de honing die ze produceren. (of bestuivingsgelden)

Bij dit soort initiatieven ben ik zeer argwanend. Op de site geeft u in een cirkeltje aan waaraan u denkt het geld uit geven. Das leuk maar een ieder kan een dergelijk iets maken.
Echte helder omlijnde doelen kan ik niet vinden.
Ik ben zo vrij geweest de PDF met de statuten eens door te lezen. U bent vergeten in de statuten vast te leggen wat u met het binnekomende geld gaat doen. Naar mijn mening uitermate vreemde statuten.

Maar goed.

Alle succes toegewenst en ik hoop dat u een paar duizend sponsors vind. Succes met het "bij"houden van 1000 3, 1000 6 en 1000 10 ramers.
groet,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten