De klimop rond mijn vijvertje staat eindelijk weelderig in bloei...
Helaas is het nu te koud, geen bij te zien.
Morgen wordt het zonnig en 21° , mijn fototoestel ligt klaar.
TubaLeoVoet schreef:De klimop rond mijn vijvertje staat eindelijk weelderig in bloei...
Helaas is het nu te koud, geen bij te zien.
Morgen wordt het zonnig en 21° , mijn fototoestel ligt klaar.
Nu is het zo ver, neem wat plaatjes en dan zet Albert ze op imkerpedia. http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Klimop
Heb al wat pollen verzameld en zal dat ook aanvullen.
Wat een pollen halen ze, massaal wordt erop gevlogen.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Vrij stevige wind hier gisteren, geen bij gezien op de klimop. enkel een lieveheersbeestje en een wants.
De bijen vlogen nochtans, waarschijnlijk was er dichterbij meer of beter te halen.
(afstand bijenhal <-> vijver ongeveer 700 meter)
Bij mij doet de sedum het dit jaar opvallend goed. Het is zelfs voor het eerst dat ik de sedum in onze tuin echt heel erg druk door honingbijen bevlogen zie worden. Verder werd de fuchsia een weekje of twee nog heel goed bevlogen, maar dat is een beetje achter de rug. Hedera houdt niet over dit jaar. Als ze daar goed op vliegen, dan zie je dat heel duidelijk bij het vlieggat. Verder moet ik binnenkort eens gaan letten op de herftsaster en op de duizendknoop. Die laatste kan het ook geweldig doen in deze tijd van het jaar.
De buurman heeft veel meer bloeiende klimop dan ik. Daarom laten ze de mijne links liggen.
Dan maar bij de buur effe een kiekje nemen.
Nectar slurpen en de broekzak vol stuifmeel.
Het klopt dus niet dat bijen enkel ofwel op stuifmeel ofwel op nectar vliegen. Alles gelijk meesjouwen is de leus.
Vanmiddag kwam er een mevrouw aan de deur en vertelde dat er een zwerm in een boom bij een bejaarde woning zat.
Dan ga je kijken, en dan zoemt het van de bijen in een enorme conifeer die voor een groot deel begroeit is met Hedera.
Het zoemde inderdaad of er een zwerm inzat. Niet alleen van de bijen, maar ook van de vliegen die erg op bijen lijken.
Een prachtig gezicht en gehoor. Maar goed dat ik de schepkorf niet had meegenomen. Ik had al zo'n vermoeden.
Albert, hiet kun je prachtige fotos van maken voor het Pedia.
Kroese schreef: en dan zoemt het van de bijen in een enorme conifeer die voor een groot deel begroeit is met Hedera.
Het zoemde inderdaad of er een zwerm inzat. Niet alleen van de bijen, maar ook van de vliegen die erg op bijen lijken.
Een prachtig gezicht en gehoor. Maar goed dat ik de schepkorf niet had meegenomen. Ik had al zo'n vermoeden.
Albert, hiet kun je prachtige fotos van maken voor het Pedia.
Ik heb de volgende dag direct een filmpje van de boom gemaakt. Die dag was het nog steeds zonnig, maar al wel weer wat kouder en daardoor waarschijnlijk minder druk met honingbijen. Er waren vooral veel blinde bijen (een soort vlieg). Het filmpje is inmiddels te zien onderaan de ook al door Gerard Vos genoemde Imkerpedia-klimop-pagina.