vlieggat verkleinen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bjorn
Contacteer:

vlieggat verkleinen

Bericht door Bjorn »

Er wordt aangegeven dat je best in de winterperiode en bij kleinere volken het vlieggat verkleind.
Er zijn verschillende manieren om het vlieggat te verkleinen :

- met een instelbaar schuifje
- een deel van de vliegopening dichtstoppen met materiaal
- ...

Er zijn ook blokjes die je in/op de bodem kan plaatsen zodat je over de hele breedte een vliegopening behoud van 6 mm hoogte , of blokjes met 2 boogjes die elk een hoogte van 6 mm hebben .

Zijn dit ook vlieggatverkleiners die je moet verwijderen in lente/zomerperiode bij volle dracht en die er voor zorgen dat er geen ongewenste gasten in de winterperiode in de bijenkast binnen kunnen ?

Is het nodig om hierop nog extra muizengaas aan te brengen in herfts/winterperiode en kunnen / moeten deze blijven zitten bij volle dracht.

Voor de meer ervaren Imker waarschijnlijk geheel vanzelfsprekend maar nu ik als beginner er over na denk voor mj zo niet.

vriendelijke groeten
Bjorn
AndreasH
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door AndreasH »

Hee Bjorn,

Eigenlijk moet je het een beetje zien als het file probleem.... Als er een te grote aanvoer is van bijen die de kast in willen dan krijg je opstoppingen. Dat zie je snel genoeg. In tegenstelling tot het nederlandsche wegennet kun je dan de files oplossen door ze extra ruimte te geven. Die blokjes die niet hoger zijn dan 6 mm zijn om muizen buiten te houden in de winter. Je hoeft ze niet de hele winter te laten zitten, tegen de tijd dat het echt koud begint te worden zitten ook de muisjes er waarschijnlijk warmpjes bij en laten zich niet meer zien bij de bijenkasten.... Gaas kun je ook gebruiken maar zou ik wel weghalen tegen de tijd dat er genoeg dracht is, dit om te voorkomen dat de bijen hun vleugels teveel zouden beschadigen bij het naar binnen kruipen.

En dan volgt hierna een geheel epistel van mensen die het veel beter weten dan ikke ;-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Bjorn
Contacteer:

Bericht door Bjorn »

OK , bedankt.

vriendelijke groeten
Bjorn
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

In bijenkorven zit maar een klein gat, dat blijkt voldoende te zijn, en er zal dan wel eens file optreden in de zomer, lijkt me niet zo'n ramp. Ik leg in de winter wel een extra blokje voor de spleet (mijn spleet is normaal een kast breed, maar ligt eigenlijk het hele jaar een blokje van de helft voor) zodat er nog een cm of vijf breed overblijft, maar ik heb ook twee kasten met zo'n standaard spleetverkleiner die je kunt draaien voor één of twee openingen. Die staan het hele jaar op één opening. Hoe breder de spleet hoe meer bijen die moeten verdedigen. Muizen ben ik in mijn kasten nog niet tegengekomen, dus daar doe ik ook niks tegen (spleet is 9 mm hoog).
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
zanna
Contacteer:

Bericht door zanna »

Jeroenvt schreef:(mijn spleet is normaal een kast breed, maar ligt eigenlijk het hele jaar een blokje van de helft voor) .
:shock:
Sorry, ik kon het niet laten.
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Uhm, tsja
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

De voornaamste functie van het verkleinen is het voorkomen van ongewenste indringers; de 6mm hoogte geldt voor muizen; het versmallen van de invliegbreedte (normaal gebruik ik het woord vliegspleet; helaas is daar een verkeerde associatie aan gaan kleven) dient vooral om te voorkomen, dat roofbijen vrij toegang krijgen tot de kast/korf, wanneer wachters ze niet meer kunnen tegenhouden. Dit speelt vooral wanneer de imker aan het wintervoeren is, of wanneer er een sterk volk met te weinig voorraad naast een zwakker goed voorzien volk komt te staan. in beide laatste gevallen kan verkleinen tijdelijk nodig zijn.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Nu de herfst in aantocht is en het al maar kouder zal worden is het verstandig voor degene die de varroalade dicht laten , om het geplaatste materiaal om de vliegopening smaller te maken weer te verwijderen . Bij gesloten bodem en versmalde vliegopening zal bij de kantramen sneller schimmelvorming optreden .

Jaap v P
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Bedankt voor de tip Jaap, en bij een open bodem, moet de vlieggat dan ook weer groter?

Ik heb een kast met vaste gaten, één gat dicht gemaakt met prop katoen. En de ander kast lat omgedraaid.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bijenhoudster schreef:Bedankt voor de tip Jaap, en bij een open bodem, moet de vlieggat dan ook weer groter?
Als bij een varroa bodem de lade verwijderd is mag de vliegopening natuurlijk versmalt blijven , hoewel de noodzaak hiervoor ( roverij ) meestal in de winter niet zo veel meer voorkomt .

Jaap v P
Plaats reactie