oorwormen en vaseline

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Bijenhoudster
Contacteer:

oorwormen en vaseline

Bericht door Bijenhoudster »

Ik had de tip gelezen plastic vel met vaseline insmeren en dit op de lade leggen. Net controleren en de oorwormen lopen er gewoon over heen... desondanks wel mijten gezien, pff

Hoe kan ik dit nu tellen?

En dan, als ik tel en ik zou de kast niet meer in mogen (en ook liever niet meer willen) hoe weet ik dan of ze nog broed hebben of niet? Bij okt t/m feb staat als er broed aanwezig is geen behandeling en anders bijv oxaalzuur druppelen. Maar hoe weet ik of ze broed hebben?

En wanneer plaats je de vlieggat verkleiner, ongeacht het weer, als ik naar bed wil, zit de plank nog vol bijen.

Elke keer denk ik, dit is het laatste wat ik doe, ik ben zelf aan een winterrust toe.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: oorwormen en vaseline

Bericht door LWPisa »

Yep oorwormen en sommige mieren lopen over vaseline heen. Kl*te je telling wordt onbetrouwbaarder omdat ze mijten eten. Wat helpt is vaker tellen maar we moeten eigenlijk betere stickyboards hebben dan die met vaseline.

Om te weten of je broed hebt zal je moeten kijken en zoals ik eerder schreef met de komende dagen kan dat geen kwaad.

Vlieggatverkleiners kan je mooi plaatsen op de warme dag waarop je ook naar broed kijkt.

L
Plaats reactie