Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Bericht door BBBeez » za 09 okt 2010, 11:38

Ik heb de brochure van bijen@wur doorgelezen. Daar staan toch ernstige fouten in. Ze zeggen de behandeling met bijvoorbeeld mierezuur voor 1 september af te ronden. Daarbij houden ze geen rekening met de herbesmetting van volken door varroamijten. Die is volgens duitse onderzoeken aanzienlijk: honderden mijten per week.

Alle duitse brochures raden daarom aan om direct na de oogst van zomerhoning een korte behandeling met mierenzuur uit te voeren en na het inwinteren in september een lange behandeling uit te voeren. Dit staat ook in de handleidingen voor de Liebig en Nassenheider verdamper. Onbegrijpelijk dat het advies in de brochure niet overeenkomt met de handleiding van de verdampers zelf! Die hadden ze toch makkelijk over kunnen nemen.

Ik wil ieder dus aanraden om het advies dat de varroa bestrijding voor 1 september afgerond moet zijn links te laten liggen en in september nog een tweede behandeling tegen varroa te doen.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Bericht door petro » za 09 okt 2010, 14:51

Ik denk toch dat die "fout"wel mee valt,het wordt geschreven zoals je al aangeeft.Na die "laatste behandeling wordt er geschreven dat het van belang is in (ong.) December een behandeling met oxaalzuur te geven.Dat is dus drie maanden
later.Als je gewoon doorgaat met behandelen zoals jij aangeeft komt erbijna geen periode meer voor de bijen om "bij te komen".Je kan natuurlijk ook teveel behandelen.
Die behandeling in de winterperiode wordt juist gegeven om eventuele overgebleven en bijgekomen mijten alsnog te bestrijden.
Het is nooit handig om adviezen zomaar op zij te leggen(zeker niet als het geheel goed is onderzocht en uitgelegd)
Doorlezen,opnemen,verwerken en eventueel gebruiken!
Petro
BBBeez schreef:Ik heb de brochure van bijen@wur doorgelezen. Daar staan toch ernstige fouten in. Ze zeggen de behandeling met bijvoorbeeld mierezuur voor 1 september af te ronden. Daarbij houden ze geen rekening met de herbesmetting van volken door varroamijten. Die is volgens duitse onderzoeken aanzienlijk: honderden mijten per week.

Alle duitse brochures raden daarom aan om direct na de oogst van zomerhoning een korte behandeling met mierenzuur uit te voeren en na het inwinteren in september een lange behandeling uit te voeren. Dit staat ook in de handleidingen voor de Liebig en Nassenheider verdamper. Onbegrijpelijk dat het advies in de brochure niet overeenkomt met de handleiding van de verdampers zelf! Die hadden ze toch makkelijk over kunnen nemen.

Ik wil ieder dus aanraden om het advies dat de varroa bestrijding voor 1 september afgerond moet zijn links te laten liggen en in september nog een tweede behandeling tegen varroa te doen.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Bericht door BBBeez » za 09 okt 2010, 20:44

petro schreef:Ik denk toch dat die "fout"wel mee valt,het wordt geschreven zoals je al aangeeft.Na die "laatste behandeling wordt er geschreven dat het van belang is in (ong.) December een behandeling met oxaalzuur te geven.Dat is dus drie maanden
later.Als je gewoon doorgaat met behandelen zoals jij aangeeft komt erbijna geen periode meer voor de bijen om "bij te komen".Je kan natuurlijk ook teveel behandelen.
Die behandeling in de winterperiode wordt juist gegeven om eventuele overgebleven en bijgekomen mijten alsnog te bestrijden.
Het is nooit handig om adviezen zomaar op zij te leggen(zeker niet als het geheel goed is onderzocht en uitgelegd)
Doorlezen,opnemen,verwerken en eventueel gebruiken!
Petro
Het schema van behandeling wat ik aangeef is juist goed onderzocht en uitgelegd. Het is aanbevolen door alle toonaangevende duitse bijenonderzoeksinstituten, lees de handleiding voor de Liebig verdamper nog maar eens na.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Bericht door Robbert » za 09 okt 2010, 21:51

BBBeez schreef:Die is volgens duitse onderzoeken aanzienlijk: honderden mijten per week..
Juist daarom doe ik in december nog een oxaalzuur behandeling (druppel methode). Zolang je broed hebt is er altijd een vermeerdering van mijten, wanneer je ook behandeld.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Bericht door Hans van der Post. » za 09 okt 2010, 23:06

BBBeez schreef:Ik heb de brochure van bijen@wur doorgelezen. Daar staan toch ernstige fouten in. Ze zeggen de behandeling met bijvoorbeeld mierenzuur voor 1 september af te ronden. Daarbij houden ze geen rekening met de herbesmetting van volken door varroamijten. Die is volgens Duitse onderzoeken aanzienlijk: honderden mijten per week.
Weet niet welk en wanneer dit onderzoek in Duitsland heeft plaatsgevonden. In een recent onderzoek van het NCB (zie aug...blz... 19 Bijenhouden) geschreven door Lennard Pisa en Romée van der Zee staat dat er een hoger percentage verdwenen bijenvolken vind plaats door laat (na half augustus) de varroa te bestrijden!
Bijenwur werkt nauw samen met het NCB
Vind het nogal arrogant door te schrijven:
BBBeez schreef: Ik wil ieder dus aanraden om het advies dat de varroa bestrijding voor 1 september afgerond moet zijn links te laten liggen en in september nog een tweede behandeling tegen varroa te doen.
Verder suggereert BBBEEZ dat er flinke herbesmetting van varroa in september plaatsvindt.
Dit kan dan alleen maar door vervliegen van eigen volken gebeuren.
Darren zijn er dan over het algemeen niet meer.
Zijn ze er wel dan worden deze darren(met varroa?) - uit andere volken - niet meer toegelaten.
Het zou dus kunnen zijn dat de brochure van Liebig en Nassenheider verdamper nog niet is aangepast (herdrukt :?: ).
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Bericht door Bart de Coo » zo 10 okt 2010, 09:19

Medebijenboeren,

Bbbeez heeft wel een heel aardig punt. Blacquière en Liebig spreken elkaar tegen. Ik kies toch voor Blacquière, omdat ik vind dat Duitsers zo vaak overdrijven. Niet erg wetenschappelijk, ik weet het. Zo staan ze ieder jaar op de Apisticus Tag in Münster bij de 'Bienenkrankheitswagen' te vertellen dat je de volken die naar de heide zijn geweest helemaal moet afslaan op uitgebouwde ramen en het broed moet vernietigen. Tsja, je kan ook overdrijven dus, denk ik dan. Zonder in domme clichés te willen vervallen, is dit volgens mij een voorbeeld van die deutsche Gründlichkeit. Verder zou ik als argument vóór Blacquière kunnen aanvoeren dat niemand in Nederland gediend is met verwarring rond een brochure waarvan een normerende werking moet uitgaan.

Uit verschillende onderzoekingen van de Blacquière-club met de spuuglelijke naam 'bijenetwur' of zoiets, is de afgelopen jaren gebleken dat het overgrote deel van je winterbijen geboren wordt van half september tot half oktober. Dat kun je nalezen in Bijenhouden. De eerste eitjes voor de winterbijen worden dus gelegd in de laatste week van augustus. Dus zegt bijennogwat: 'Zorg dat je vóór 1 september klaar bent.' Wat er na de bestrijding nog aan mijten je volk binnenkomt, kan niet zo veel kwaad meer. Althans, niet genoeg kwaad om je volk te gronde te richten.

Ruim vervolgens de laatste mijten op door in de broedloze periode te druppelen met oxaalzuuroplossing.

Dat klinkt logisch. Het is goed onderbouwd en makkelijk te onthouden. Helemaal schitterend vind ik de vondst om de varroabestrijding te omschrijven als een 'driegangenmenu' van voor-, hoofd- en nagerecht. Dat haakt zich gemakkelijk vast in het geheugen van iédere Nederlandse en wellicht ook Vlaamse imker. Dat is iets om na te streven!

Zullen we ons gewoon even niets aantrekken van de Duitsers? Waarom schermen wij eigenlijk zo vaak met die Duitsers? Misschien komt dat doordat Duitsers wat meer vertaald zijn dan schrijvers van andere talen. Misschien komt het ook wel doordat imkeren in Oost-Nederland populairder is dan is het westen (???) en dat we daardoor liever Duitse ideeën importeren dan Belgische, Franse of Britse. Weet ik veel. Dus mensen, wat meer patriottisme graag. Dat scheelt veel zinloos gezeur.


Groet,


Bart de Coo

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Bericht door LWPisa » zo 10 okt 2010, 21:00

Een belangrijk punt uit de analyse van varroabestrijding 2007 en wintersterfte 2008-2009 van Romee en mij is dat het effect van vroeg versus laat bestrijden in de nazomer pas zichtbaar is de winter het jaar erna.

Tussen de bestrijding in een bepaald jaar en sterfte tijdens de direct volgende winter is nauwelijks een verband (dat gaan we nog publiceren).

Hoe je wintersterfte er dit jaar eruit ziet als die aan varroa met virussen ligt hangt waarschijnlijk af van wat je vorig jaar gedaan hebt.

1 september lijkt een goede grens te zijn. Als je dan klaar bent hebben je uitkomende winterbijen in september geen last van een bestrijding. Dat effect speelt ook nog.

L

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Bericht door BBBeez » ma 11 okt 2010, 12:45

Hans, ik nooit gezegd dat je een behandeling van mijten uit kunt stellen tot na 1 september. Mijn punt is dat je met het duitse schema: 1e korte mierenzuur behandeling na de zomerhoningoogst - wintervoer - tweede mierenzuurbehandeling na het wintervoeren een betere bescherming voor de winterbijen biedt dan het schema in de nieuwste brochure. De duitse brochure van vier jaar geleden had dezelfde aanbevelingen & schema als de nieuwe brochure van bijen@wur. Deze is al eerder aangepast om de herbesmetting van mijten in september tegen te gaan. Het is een misvatting dat herbesmetting alleen van eigen volken kan komen of dat mijten alleen via darren vervliegen. Alle met mijten besmette kasten binnen de vliegradius in de omgeving kunnen voor een herinvasie van mijten leiden.

Bart, dit kun je misschien overdreven noemen en deutsche grundlichkeit. De duitse bijenonderzoeksinstituten zijn inmiddels verder gevorderd en hebben een aanzienlijk hoger budget dan Bijen@wur. Ik vraag me daarom af waarom ze bij bijen@wur het wiel opnieuw uitvinden en daarin de meest recente inzichten niet betrekken.

Voor het behandelingsschema en verwijzingen naar onderzoeken kan ik het boek 'Varroatose' van Friedrich Pohl aanbevelen. Verder nog de duitse brochure:
Varroa brochure: http://www.apis-ev.de/uploads/media/SHVarroa.pdf
Verder aanbevelingen van Pia Aumeier en Guido Eich:
Guido Eich: http://imker-sh.de/index.php?imk_themen ... ahr[]=2009
Pia Aumeier: http://imker-sh.de/php/imk_themen/pdf_d ... 9-2010.pdf

De stelling 'Wat er na de bestrijding nog aan mijten je volk binnenkomt, kan niet zo veel kwaad meer. Althans, niet genoeg kwaad om je volk te gronde te richten.' klopt dus niet.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Fout in nieuwe brochure Bijen@wur

Bericht door Tieme » ma 11 okt 2010, 14:23

Heren,

Ik zou jullie willen aanbevelen de links die BBBeez opgeeft te volgen en die artikelen te lezen. Het is inetressante lectuur. Daarnaast beheert Pia Aumeijer al jaren een grote hoeveelheid bijenvolken en heeft zeer lage verliezen in de winter. Het kan dus geen kwaad haar advies te volgen. Niet voor niets mogen we ons door haar laten adviseren op de bijenkomst in Beilen komende 20e november.

groeten,

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten