Wie eet kunststof kasten.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Wie eet kunststof kasten.

Bericht door m.kolsters. »

Na veel beraad van vogels die kunststof kasten kraken nu een lief klein ander diertje.
Tot mijn verbazing kwam ik vandaag voor het schoon maken van voederbakken ,
en bevruchting kastjes nog een groten vreetuchtigen mot tegen in mijn kastjes en deze
hebben gaten gemaakt in de kastjes waar ze mooi in ontpoppen,maar ook de kastjes opvreten.
Dit gebeurd in een kort tempo, en na een winter geen kast meer over denk ik.
Als je dit nu leest denk dan niet dat het een grap is, want na een paar maanden zijn je kasten op.
Ik heb ze met kokend water uitgewassen, maar de larven kan je niet zo maar verwijderen.
Dus Let op.
Tinus Kolsters
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Wie eet kunststof kasten.

Bericht door Hans van der Post. »

Ha Tinus heb jij ook al de grote wasmot? Ja de volwassen larve spint zich graag in een holte in.
Zelfs is een houtenkast is niet veilig.
Niet dat daar een gat in wordt geknaagd maar een langwerpig verdieping in het hout waar de pop in ligt.
De grote wasmotlave heeft een bruinrode kop en is ongeveer 2½ cm lang en komt steeds meer voor.
De kleine wasmot larve is maar 1 cm lang en is hier volop aanwezig kijk maar in de varroalade.
Als je nu de k.teeltkastjes 24 uur de vriezer zet zijn de poppen en de nog aanwezige eieren dood.
!Hans.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Hans van der Post. schreef:Ha Tinus heb jij ook al de grote wasmot? Ja de volwassen larve spint zich graag in een holte in.
Als je nu de k.teeltkastjes 24 uur de vriezer zet zijn de poppen en de nog aanwezige eieren dood.
En als je zorgt dat de kasten schoon (raat vrij) zijn heb je er geen last van. Trouwens zilvervisjes kunnen er ook wat van, "lusten" in elk geval Apidea kastjes.

ad staals
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

A.A. Staals schreef: En als je zorgt dat de kasten schoon (raat vrij) zijn heb je er geen last van. Trouwens zilvervisjes kunnen er ook wat van, "lusten" in elk geval Apidea kastjes.
ad staals
Raat vrij wel maar hoe krijg jij de apidea wasvrij? even zo de kirhainer.
Er blijft altijd enige was achter omdat je niet echt kan "afschrapen".
!Hans.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Hans van der Post. schreef:Raat vrij wel maar hoe krijg jij de apidea wasvrij? even zo de kirhainer.
Er blijft altijd enige was achter omdat je niet echt kan "afschrapen".
Ik heb in mijn "Darren/koninginnen Huske" ook een aanrecht met een oud gasstel. In moeders keuken mag ik al lang niet meer komen.
Op 2 pitten zet ik een brede roestvrijstalen bak(een oude soep gamel). In Oktober smelt ik alle oude raten in deze bak met kokend water uit.
De prut pers ik uit, en de was loopt dan ik de aanrecht bak (met iets water erin)
Voor dat ik met de ramen begin spoel ik de Apidea bakjes uit in dit (nog schone) bijna kokende water. Eerst de losse onderdelen eruit, geen plastic raampjes, ook niet het plastic roostertje, en niet het plastic dekplaatje.
Ik schep het bakje vol heet water, en kantel het water langs alle zijkanten. daarna leeg laten lopen, en doe ik het zelfde nog eens.
Dus alleen er even door halen en weer leeg laten lopen. niet in het hete water laten liggen, dan krimpen ze te veel.
Ook de voerbakjes spoel ik zo uit, en ook de schuif kleppen.
Het roostertje pak ik in een punttang, en sla het slecht heel even door het hete water. daarna direct afslaan, en zelfs de propolis spat er een beetje uit. als ze afgekoeld zijn even afschrapen met een plamuurmes, en misschien nog een keer spoelen. Ook de raampje pak ik in de punttang, en sla ze even door het kokende water. Denk er om niet te lang, ze worden erg snel slap en zijn dan krom en niet meer te gebruiken.
Maar schoon krijg je ze in ieder geval wel op een eenvoudige manier.
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Ah ha Hennie dank voor de duidelijke uitleg! en inderdaad dit doe je niet in de keuken!! :be2:
!Hans.
Plaats reactie