Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
iloy
Berichten:24
Lid geworden op:di 11 mei 2010, 14:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door iloy » wo 01 dec 2010, 11:13

hallo collega imkers,

Vanochtend gekeken bij mijn kasten, maar tot mijn grote schrik zie ik heel veel dode bijen op de vliegplank van mijn 6 ramer.
Naast de 6 ramer staat een 10ramer maar daar zie ik geen bijen.
Is hier (n)iets aan de hand of gaan ze eraan? en wat kan ik doen om ze te redden?

alvast bedankt. :o
www.Imkerij-Roerdalen.nl

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Oude Essink » wo 01 dec 2010, 11:19

Uitvliegopening vrij houden en de hulp van Ambrosius inroepen.

Afbeelding
hennie oes

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door beethere » wo 01 dec 2010, 20:58

Mijn eerste reactie zou zijn: muis in de kast; maar weet niet of dat juist is.
het is met deze koude wel de tijd dat deze beesten ongestoord hun gang kunnen gaan. Verstoorde bijen raken los van de tros en verkleumen.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 01 dec 2010, 21:27

Hoi Iloy,

Volgens mij is dit één van de andere verschijningsvormen van de 'verdwijnziekte'. Ik heb dit bij twee volken een paar jaar geleden ook meegemaakt. Ik vond toen, bij de eerste serieuze nachtvorst, net als jij veel dode bijen bij de kast. Na de winter waren de volken waarbij ik dit constateerde dood.

Via de e-mail heb ik toen een reactie van Romée gekregen dat dit te maken zou kunnen hebben met nosema ceranae. Ik weet niet of dit zo is. Misschien een aantal van je dode bijen opsturen naar Bijen(at)WUR. Misschien kunnen zij dit vaststellen.

Groeten en succes

Gerard

Gebruikersavatar
iloy
Berichten:24
Lid geworden op:di 11 mei 2010, 14:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door iloy » do 02 dec 2010, 00:30

beste gerard,
dankjewel voor je reactie. ik denk dat ik dat maar ga doen.
opsturen naar wur
www.Imkerij-Roerdalen.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Jaap v.Popering » do 02 dec 2010, 11:01

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Iloy,

Volgens mij is dit één van de andere verschijningsvormen van de 'verdwijnziekte'. Ik heb dit bij twee volken een paar jaar geleden ook meegemaakt. Ik vond toen, bij de eerste serieuze nachtvorst, net als jij veel dode bijen bij de kast. Na de winter waren de volken waarbij ik dit constateerde dood.

Via de e-mail heb ik toen een reactie van Romée gekregen dat dit te maken zou kunnen hebben met nosema ceranae. Ik weet niet of dit zo is. Misschien een aantal van je dode bijen opsturen naar Bijen(at)WUR. Misschien kunnen zij dit vaststellen.


Gerard
Alle vormen van wintersterfte zijn niet op te hangen aan de naam Verdwijnziekte .
Dit kan geen vorm van verdwijnziekte zijn omdat dit verschijnsel zijn naam ontleent aan het feit dat het volk nagenoeg in zijn geheel de kast verlaten en geen spoor meer van te vinden is . Ook Nosema is gemakkelijk zelf vast te stellen , je neemt een tiental dode Bijen en trekt het achterste deel los . Als de darm bruin tot geel van kleur is , heeft men met een gezonde Bij te maken , is die echter wit en ontstoken kan men op nosema rekenen .
Wanneer er op deze manier dode Bijen zijn heeft men meestal met een normaal verschijnsel van de winter te maken , er zullen wat Bijen die los geraakt zijn van de tros doodgaan , of het volk is in zijn geheel van het voer losgekrompen en is in zijn geheel dood . Maar wat noemt men heel veel dode Bijen ??? een beetje rekbaar . Wanneer ik zoiets constateer en het niet weet , licht ik gelijk de dekplank voorzichtig om vast te stellen wat er werkelijk aan de hand is .

Jaap v P

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Gerard Boswinkel » do 02 dec 2010, 21:22

Hoi Jaap,

In jouw reactie schrijf je:
Dit kan geen vorm van verdwijnziekte zijn omdat dit verschijnsel zijn naam ontleent aan het feit dat het volk nagenoeg in zijn geheel de kast verlaten en geen spoor meer van te vinden is .
Zwart/wit gesproken heb je gelijk. Vandaar dat ik de naam verdwijnziekte in mijn bericht tussen aanhalingstekens geplaatst heb. Toch denk ik dat de oorzaak voor dit plotseling doodgaan van het volk dezelfde oorzaak heeft als de verdwijnziekte die jij in je tekst beschrijft. En daarin verschil ik van mening met jou.

Dit denk ik omdat ik, in het jaar dat ik de dode bijen voor mijn kast vond, gelijk gedaan heb, hetgeen jij in je tekst beschrijft nl.: direct onder de denkplank kijken. Wat ik toen gezien heb, komt overeen met afbeelding 10 van onderstaande link:

http://www.imkerschule-sh.de/php/imk_th ... 2-2010.pdf

Volgens mij is dit dus niet hetzelfde dat jij beschrijft als zou een deel van het volk van het voer zijn afgeraakt. Of het hierbij gaat om het gevolg van Nosema ceranae, weet ik ook niet zeker. Ik geef alleen door hetgeen Romée van der Zee mij indertijd geschreven heeft.

Nu we het toch over verschil van mening hebben, nog even het volgende: In jouw bijdrage in het topic 'Dode bijen' op pagina twee
Je moet niet vergeten dat dit de kritieke periode is , Op het eind van het inwinteren is dan de kracht van de zomerbijen aan het eind van hun latijn , en winterbijen zijn er niet meer .
Hierin verschil ik van mening met jou. In de gevallen die ik heb meegemaakt ligt de kritieke periode in november of december. De eerste keer dat ik het meemaakte , dat was geloof ik in de winter van 2002/2003, keek ik half oktober in mijn vier dadant volken. Deze volken bezetten toen nog de hele 12 raams dadantbroedkamer een zeer sterk volk dus. Toen ik na een maandje (dus half november) nog een keertje in die zelfde volken heb keken, waren drie van de vier volken geslonken tot een klein hoopje bijen en het vierde volk bestond toen nog maar uit twee dadantraampjes met bijen. Van deze vier volken heeft alleen het laatste volk toen de winter overleeft. Ook in de beschrijving die ik in mijn vorige bijdrage van deze topic heb geschreven, vindt de genade klap in november/december plaats.

Groeten...............

Gerard Boswinkel

PS: Als je in de door mij gegeven link de 'pdf_down/monatsbetrachtung-02-2010.pdf verwijdert, kun je ook alle andere maandpraatjes vinden. Guido Eich schreef de maandpraatjes in 2009, deze zijn ook na te lezen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 03 dec 2010, 15:12

Gerard , wij zouden geen Imkers zijn als wij het altijd met elkaar eens waren .
Wel moet je weten dat mijn reacties altijd gebaseerd zijn op mijn ervaringen en niet op hier of daar gelezen .

Ik weet niet of jij de eerste bijdrage van iloy goed gelezen hebt maar daar is geen melding van een dood volk , enkel van veel dode bijen , en dat is rekbaar , vandaar mijn mening van een los geraakt gedeelte van de tros . Ik heb al meer verteld dat een diagnose op afstand altijd wel losse eindjes heeft , je moet zoiets zelf zien .

Aangaande ; Nosema Ceranae is het wel grappig dat je verder Guido Eich hierbij aanhaalt . Die heeft op 18 okt 08 een lezing in Nederland verzorgt waarin hij de vinding van Romeé v/d Zee al onderuit haalt met de melding van dat een zekere ; Rutner ' ontdekt had dat in bewaarde monsters van 100 jaar oud al ceranae voor kwam .

Ik heb ook nergens beweerd dat de dode Bijen bij iloy het zelfde verschijnsel is dan bij jou , want ik heb in mijn loopbaan al te veel verschillen in wintersterfte geconstateerd .
Ook het tijdstip van het verdwijnen zal van vele factoren afhangen , Ik noem ; mate en middel waarmee de varroa bestreden is , Dracht ( stuifmeel aanbod ) Tijd van inwinteren , de ruimte die een volk nog heeft om broed aan te zetten enz , . En verdwijnziekte gaat niet over zwart/wit gesproken , ik heb altijd en overal nog gelezen dat bij verdwijnziekte de kast verlaten is .

Wanneer ik de term gebruik van ; na het inwinteren " moet je weten dat ik nooit voor half oktober daarmee klaar ben , en dit tijdsverschil dus niet noemenswaardig is . Ook noemt Dhr Eich op pag 38 ( Im Oktober und November ist dann starker Bienenabgang zu beklagen ).


Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Bart de Coo » vr 03 dec 2010, 15:42

Iloy,

Ligt er niet gewoon sneeuw voor de kast? Ik heb één keer meegemaakt dat mijn bijen door de sneeuw naar buiten gelokt werden. Dat kon je achteraf goed zien aan het 'rechte spoor' van bijen voor de kast in de sneeuw. Kennelijk vliegen de bijen op uit de kast, om onmiddellijk pal voor de kast dood neer te storten.

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 03 dec 2010, 16:12

Bart de Coo schreef:Iloy,

, om onmiddellijk pal voor de kast dood neer te storten.

Bart
Bart
zij storten niet pal voor de kast dood neer maar gaan uit de kast , vliegen vervolgens met de rug naar de lichtste zijde en laat dat nu niet de lucht maar sneeuw zijn , met alle gevolgen van dien en liggen dan op hun rug dood in de sneeuw .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten