Roterende kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Roterende kast

Bericht door Jaap v.Popering »

Het is weer bijna een jaar geleden dat de roterende kast hier ter sprake geweest is , en ik vraag mij af wat voor resultaten er dit jaar mee behaald zijn in verband met de Varroa .

Jaap v P
Willem de Jong
Contacteer:

Re: Roterende kast

Bericht door Willem de Jong »

Dit voorjaar heb ik mijn roterende kast bevolkt met Buckfast en het resultaat was niet naar mijn zin. De ontwikkeling van het volk bleef sterk achter ten opzichte van de Dadant volken. Waar dat aan gelegen heeft weet ik niet, maar ik ben er mee gestopt en het volk laten afvliegen op Langstroth waar de ontwikkeling wel goed ging. Hij is ingewinterd en in het voorjaar weet ik meer. Tot zover mijn ervaring met de roterende kast. Ik heb nu een Golz kast gebouwd met twee maal achttien ramen, gebaseerd op spaarkast wasformaat. Deze wordt het komende voorjaar bevolkt.
http://www.bijendans.nl
M.vr.gr. Willem de Jong
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Ze werden miselijk??

:doh:

Vriendelijkegroet
Semar(Dominique)
J.Evers
Contacteer:

Bericht door J.Evers »

Ik ben juist erg enthousiast, het volk heeft zich enorm ontwikkeld, leverde het meeste honing van al mijn volken en zal echt helemaal vol met bijen, ik ga er meer mee werken, maar dan vooral voor de honing winning, voor bestuiving is het niets.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

J.Evers schreef:Ik ben juist erg enthousiast, het volk heeft zich enorm ontwikkeld.
En was dat met of zonder bestrijding van de varroa?
Het roteren zou niet alleen leiden tot hogere honingwinning, maar ook tot minder varroa. Is jou dat ook gebleken?
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoi Albert,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik iets over de roterende geschreven heb. Toen ter tijd was het nog volop experimenteren. Hoe maak je zo,n kast, wat doen de bijen als ze gedraaid worden , en is het waar dat je minder last van varroa heb.Wat waren de voor en tegens ?
Inmiddels heb ik daar al een jaartje of vier/Vijf ? Ik weet het niet meer ervaring mee. De kast is door ontwikkeld en staat allang niet meer in verhouding met het geen ik in elkaar gevlansd heb.
Maar het principe is gelijk gebleven.

Volken ontwikkelen zich zeldzaam mooi tot grote/zeer grote volken (11 ronderamen met een diameter van 40 cm hebben ongeveer 90.000
cellen)

De opbrengst ( altijd moeilijk,is afhankelijk van de drachtplanten in de buurt) Maar kan zeer aanzienlijk zijn

Minder werk

Hebben de neiging pas heel laat doppen aan te zetten. Maar ook heel vaak helemaal niet.

Dan het item varroa.
Ja dat zit wat ingewikkelder in elkaar. Een tijdje geleden is er onderzoeker gepromoveerd (Rafael Calderon)
aan de Universiteit Utrecht op de varroa ontwikkeling in de broedcellen. Wat we hier al allang weten en veelvuldig toepassen
is de darreraatmethode. Volgens de onderzoeker, is ik meen 70% van de eitjes die in werkstercellen wordt gelegen ONVRUCHTBAAR
Daarin tegen is 70% van eitjes in darrencellen wel VRUCHTBAAR . Nu kunnen de getallen iets afwijken ik heb ze niet paraat.

Terug naar de roterende kast. Een vreemd verschijnsel is dat raat gevormd wordt in een roterende kast vrijwel geheel uit werksterraat bestaat
Hiermede heb ik al eens bij Bijenwur aangeklopt hoe dat mogelijk was maar er was geen duidelijk antwoord op te vinden .

Het verklaard wel dat de varroa besmetting minimaal is. Een klein bestrijding is voldoende.

Verders zijn er ook nadelen maar dat was de vraag niet

Met vriendelijke groet

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
J.Evers
Contacteer:

Bericht door J.Evers »

ik bestrijd ook eigenlijk maar een keer per jaar na het inwinteren, en heb geen noemenswaardige besmetting geconstateerd bij mij.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

J.Evers schreef:ik bestrijd ook eigenlijk maar een keer per jaar na het inwinteren, en heb geen noemenswaardige besmetting geconstateerd bij mij.
Het bevestig het bovenstaande.

Maar waarom gaan er dan zo weinig imkers over op de roterende ?
Zo langzamerhand ben ik nog al wat verschillende huisvestingen tegen gekomen die de bijen zelf
hadden uit gezocht. Als je het wereldwijd bekijkt zou je er een mooi boek van kunnen maken.In verschillende talen uitgeven
want overal is wel wat te vinden. Ik heb ze gezien in termieten heuvels ,konijnenholen,emmers,hollebomen,spouwmuren,tussen het dakbeschot
afvoerputjes enz,enz

Maar wij mensen (wereldwijd) doen ze in een simpel bakkie , vier plankjes en wat latjes een deksel of stukkie plastik en een bodem.
Soms zetten we ze op elkaar En pochen dat het zo goed gaat.
Breng je daar verandering in en ga je een kast maken die voor de gemiddelde imker er vrij ingewikkeld uitziet dan heb je een probleem.
Ga je zo,n kast op de markt brengen voor een prijs van 500 euro dan is er weer een probleem
Maar heb je er een dan is de is er ook een verschil met de huidige leerstof die men nu uitdraagt
Daarbij is het een kast die niet makkelijk is in het verplaatsen.

In een periode dat het imkers aantal toch al terugloopt is het moeilijk zo iets te promoten

Vooruit kijkend is er wel iets om over na te denken. Langzamerhand word ons land één grote stad met hier en daar een planzoentje
En je ziet ook al de eerste imkers die op de daken zijn gaan zitten.
Let nu eens op Hoeveel grote ondernemerskantoren,winkelscentra, grote megagebouwen, met wie weet wat er in zit, hebben heel vaak een grote binnentuin. Vaak weten ze niet hoe ze ze moeten inrichten. Hier in zou een prachtige plaats zijn voor een nog te ontwerpen mooie (met een inwendige structuur van een roterende ) bijenkast De imker wordt betaald voor zijn werkzaamheden en je promoot het bijen houden. Geld is dan geen probleem Men doet iets voor de natuur en milieu. Zo zou het mes aan twee kanten snijden .

Zo kunnen we maar beter vooruit kijken naar nieuwe ideeën. En de volhouders in ere te houden. En die te stimuleren.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Plaats reactie