kastcontrole vragen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bijenhoudster
Contacteer:

kastcontrole vragen

Bericht door Bijenhoudster »

Ik heb vragen n.a.v. wat ik gisteren tegenkwam bij oxaalzuurbehandeling.

* Wat zegt het dat een volk in de onderste BK zit? (bijv i.v.m. voer)
* Haalt een volkje op 2 straten de winter?
* Er staat geen houdbaarheiddatum op de oxaalzuur, ik weet dat het heel erg oud is, hoe oud weet ik niet, kan het zijn dat het niet meer werkt?

Lade controles de achterkant is rechts op de foto.

Afbeelding
Na 1 dag maar een paar mijten, terwijl bij de vorige ladecontrole er wel op lagen. Er liggen wel stukjes bij op. Kan het zijn dat het rooster vol dode bijen ligt en de mijten niet naar beneden kunnen vallen?
Condens op de lade dus ik heb hem maar weer weggehaald.
Er ligt links meer was, het linker vlieggat is open, het rechter niet. Houd dit verband met elkaar?
De wasstukjes liggen meer in het midden dan de vorige keer. Wanneer zie je dat het voer op is, kan iemand daar een foto van plaatsen?

Afbeelding
lade nu, 1 dag

Afbeelding
lade in december, 1 week. Hier is de onderkant de achterkant.

Ik weet niet of het goed te zien is, er ligt ongeveer een handgrootte oppervlakte heel weinig was.
Ik zag ze maar op 2 straatjes lopen, maar ik zag ze moeilijk, dit is natuurbouw die dicht tegen elkaar aan gebouwd is.
Bij deze kast valt er altijd suikerwater op de lade, is dat normaal?

Hoe weet je of je bijen nog genoeg voer hebben?
Bok
Contacteer:

Re: kastcontrole vragen

Bericht door Bok »

Zomaar een gedachte.

Is het niet iets om een goede mentor te zoeken.
groet,

Peter
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Vind je het raar dat ik de vragen hier stel dan?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

wij zijn afhankelijk van jouw beschrijving, die ongetwijfeld gekleurd is door de ideeën die je zelf hebt, en van de paar foto's die je stuurt. Je wordt als buitenstaander snel op een dwaalspoor geleid en geeft verkeerde conclusies en adviezen. Een mentor, die ervaring heeft en ter plekke komt kijken heeft de voorkeur.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik kan ergens niet begrijpen dat je bij enige twijfel over de hoeveelheid aanwezig voer (op de varroalade is nooit te zien of de ramen tot achter toe gevuld zijn met voedsel ) je niet de prijs van een euro of vier er aan besteed door een zak met ;Apifonda " op de tros neer te leggen .

Jaap v P
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Hoewel ik je geen antwoordt kan geven op je vragen,vindt ik wel dat je hier met deze vragen kan komen.(ongeacht het hebben van een mentor of niet.)
Er zijn hier genoeg ervaren imkers die ze kunnen en willen beantwoorden neem ik aan.
Mocht je er geen goed gevoel over hebben wat het wintervoer betreft,zou ik zeker Jaap's advies ten harte nemen!
Petro
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

een zak met "Apifonda " op de tros neerleggen
Volgens mij doen jullie maar wat. Voer aanbieden betekent "activiteit broednest verhogen". Daarvoor is het op dit moment in ons klimaat te vroeg om zonder risico's uit te voeren.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Oude Essink schreef:
een zak met "Apifonda " op de tros neerleggen
Volgens mij doen jullie maar wat. Voer aanbieden betekent "activiteit broednest verhogen". Daarvoor is het op dit moment in ons klimaat te vroeg om zonder risico's uit te voeren.
Dan ben je niet goed op de hoogte van de mogelijkheden van deze tijd .
Ik werk al vele jaren met suikerdeeg om voedsel te kort in het voorjaar te voorkomen , en dit geeft geen aanleiding tot meer broedaanzet , ook borstplaat behoort tot de mogelijkheden .

Zelf heb ik gisteren en vandaag al mijn volken de dekplank even gelicht , en bij zeven volken had ik zo mijn twijfels en heb ook daar uit voorzorg een zak op de tros neergelegd .

Overigens zijn op dit moment al mijn volken nog in leven , maar het is nog geen lente :wink:

Jaap v P
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

Bijenhoudster schreef:Vind je het raar dat ik de vragen hier stel dan?
Vragen stellen is natuurlijk precies de bedoeling.
Echter,
Een internetcursus imkeren volgen zonder mentor is niet handig. Niet voor jezelf en al evenmin voor de dieren waar je verantwoordelijk voor bent. Vandaar mijn "gedachte"
groet,

Peter
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Dag Hennie,
wat is er volgens jou dan voor verschil tussen droog suikerdeeg en opgeslagen voer?
(dit even los van de kwaliteitsverschillen tussen kale suiker enerzijds, of zomerhoning met stuifmeel..!)
Het is toch allebei 'voer in rust', of zie jij nog andere verschillen - naast uiteraard de verstoring van dekplank openen.

Want elk vloeibaar voedsel, zowel nectar als dunne suiker of honing, geeft nu inderdaad een verkeerde stimulans en is dus drijfvoeren.
En wat je nu even 'wint' met vroegere broedaanzet, verlies je direct weer met ondervoede kortlevende bijen, en met een ontregeld volk in relatie tot de buitennatuur. Niet doen dus (behalve misschien kasbestuivers vanuit economisch gezichtspunt).
Maar volgens mij is apifonda juist zo mooi voor noodgeval omdat ze er niet door geprikkeld raken. (Wel altijd combineren met de vraag wat er mis is gegaan bij het inwinteren. Normaal moet je ruim voer hebben t/m april).

Maar we dwalen af, even terug naar een van de vele vragen van 'bijenhoudster' (heb je ook een naam?). Je vroeg:

* Wat zegt het dat een volk in de onderste BK zit? (bijv i.v.m. voer)

Ik zou dan denken dat je bulkt in het voer, en dat de hele bovenste bak nog vol voer zit - wat je kan verifiëren door even te tillen.
Dus lijkt me in dit geval de suggestie om voor de zekerheid toch apifonda te geven sowieso niet aan de orde.

(en de overige vragen: mooi dat je deze illustreert met foto's, maar het waren er wel erg veel tegelijk...) :wink:
Astrid
Plaats reactie